Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Zberateľ si splnil sen, na dvore má tank T-34

V súkromnom Vojensko-historickom múzeu v Pohronskom Ruskove, ktoré vlastní Ladislav Žákovič, možno stráviť niekoľko hodín. Jeho zbierka je unikátna.

Zo zbierok vzniklo súkromné múzeum, ktoré je otvorené pre verejnosť.Zo zbierok vzniklo súkromné múzeum, ktoré je otvorené pre verejnosť.

POHRONSKÝ RUSKOV. Obec patrí k tým miestam, cez ktoré keď prechádzame, netušíme, aké atrakcie v nich môžeme nájsť. Nachádza sa v nej múzeum, ktoré prezentuje vojenské relikvie z obdobia prvej a druhej svetovej vojny. Majiteľom múzea je vášnivý zberateľ Ladislav Žákovič.

V prednej časti múzea privíta návštevníka naaranžovaná bojová scéna – zničené budovy, sovietsky tank, zákopy. Vo vnútri je množstvo vitrín, v ktorých sú obsiahnuté predmety pripomínajúce jedno z najtemnejších období novodobej histórie. Človek by tu mohol stráviť dlhé hodiny, prechádzajúc z miestnosti do miestnosti. Raz ročne tu organizujú rekonštrukcie bojov, ale podľa slov Ladislava Žákoviča je najdôležitejšie ustavične pripomínať, že táto strašná udalosť sa nesmie nikdy viac zopakovať. Aj preto vytvoril toto múzeum, ktoré je pamätným miestom obetiam druhej svetovej vojny.

SkryťVypnúť reklamu

Čo môže očakávať návštevník vojensko-historického múzea v Pohronskom Ruskove?

- Všetko, čo sa týka obdobia prvej a druhej svetovej vojny, teda predmety, ktoré som pozbieral v priebehu rokov: uniformy, vojenské výstroje, zbrane - pušky, pištole, guľomety, protitankové zbrane, protilietadlové delo, dopravné prostriedky. Dokonca aj ruský tank T-34 a trosky lietadla.

Múzeum má pomerne veľkú rozlohu...

- Rozloha múzea je 900 metrov štvorcových. Objekt má jedno poschodie, pričom povala je kompletne prerobená na výstavné účely. Máme tu aj jednu miestnosť, ktorá sa zvlášť zaoberá tematikou prvej svetovej vojny.


Je to úctyhodná zbierka. Kedy ste s ňou začali?

- Začal som ako desaťročný. Najprv v domoch a na povalách susedov a rodiny. Prehľadával som bývalé bojiská a zvyšky zákopov v lesoch. Dosť mi pomohol pobyt v Česku, kde som študoval a pracoval v zbrojárskych závodoch v Uherskom Brode. Po návrate domov som si urobil vodičský preukaz a ako šofér autobusu som precestoval celú Európu. No zbierka naďalej ostala mojou obľúbenou kratochvíľou. Postupom času sa rozrástla natoľko, že som sa v roku 2008 rozhodol z existujúceho materiálu vytvoriť múzeum v Pohronskom Ruskove.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ovplyvnilo detstvo vašu zberateľskú vášeň?

- Ako dieťa som miloval poľský filmový seriál Štyria tankisti a pes. Starší ľudia si ho možno ešte pamätajú. Odohráva sa počas druhej svetovej vojny a tak ma nadchol, že som sa začal o to obdobie zaujímať - hlavne o udalosti odohrávajúce sa na našom území. Môj dedko bojoval na fronte, takže o udalostiach doma veľa nevedel. Hlavným zdrojom informácií sa stala moja babka a iné staršie ženy, ktoré počas bojov v našom regióne boli doma.

Aký je účel múzea?

- Na jednej strane má pripomínať vojakov, ktorí bojovali a padli, na druhej strane sa snažím ukázať hrôzy vojny v regióne. Obidva aspekty majú za cieľ varovať, aby sa to nikdy neopakovalo. Ešte by som dodal, že tri mesiace trvajúce boje, od decembra 1944 do marca 1945, sú na území južného Pohronia historikmi úplne zabudnuté. Čiastočne preto, že vtedy toto územie patrilo k Maďarsku, a preto sa ním slovenskí historici veľmi nezaoberali. Maďarskí historici sa zase nechceli miešať do vnútorných záležitostí Československa.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa zmenil tento postoj?

- V 90. rokoch keď sa nová generácia vojenských historikov začala zaoberať miestnymi udalosťami, ako je napríklad Norbert Számvéber. Zmena politického systému tiež pomohla. Objavili sa knihy, z ktorých sme sa dozvedeli, kde ktorá divízia bojovala a ako bola vojna vedená. Takže sme si mohli doplniť informácie od pamätníkov.

V prednej časti múzea som videl skutočné bojisko. Robievate aj rekonštrukcie bojov...

- Áno, každoročne, vždy v polovici augusta. Minulý rok, ako aj na tohtoročnom jubilejnom 5. ročníku bojovej ukážky Südwind sa zúčastnilo vyše 200 vojakov. Na samom začiatku organizovania podujatia ich bolo len okolo 70.

Okrem pechotných jednotiek tu môžu diváci uvidieť aj zrekonštruované tanky, delá, lietadlá, resp. ich repliky.

Zaujímavý je napríklad príbeh maďarského pilota Györgya Horvátha. Po vzdušnom súboji pri Ostrihome havaroval so svojím lietadlom typu Bf 109 v chotári obce Bajč v okrese Komárno. Vrak lietadla sa takpovediac stratil v čase. Až teraz, po našich pátraniach sa našlo miesto dopadu. Okrem trosiek lietadla sme našli aj pozostatky tohto vtedy 23-ročného pilota. Podarilo sa nám skontaktovať s jeho rodinou, boli nesmierne vďační. Po dvoch rokoch papierovačiek sa Slovenská republika dohodla s Maďarskom o ďalšom osude pozostatkov tohto maďarského pilota. Nakoniec ho s najväčšími vojenskými podstami pochovali do rodinnej hrobky v Maďarsku.

Vedia o tomto múzeu na Slovensku alebo v Maďarsku? Je tu predsa obsiahnutý obrovské množstvo materiálu.

- Máme dobré vzťahy so slovenským Vojenským historickým ústavom, a spolupracujeme aj s Múzeom vojenskej histórie v Budapešti, s plukovníkom Wiliamom Kovácsom.

Máte aj iných priaznivcov?

- Zatiaľ nás štát priamo nepodporuje. Našimi skutočnými fanúšikmi sú návštevníci. Bez ich podpory by sme nevedeli existovať. Tešíme sa, že ich k nám z roka na rok prichádza stále viac. Počas letnej sezóny chodí najviac návštevníkov z priľahlých termálnych kúpalísk, ako sú Štúrovo, Dudince a Podhájska, od jesene do jari zas mávame viac-menej väčšie skupiny, ako sú školské exkurzie alebo zájazdy cestovných kancelárií.

Vidím, že máte veľa exponátov. Ak by ste si mali vybrať jeden, ktorý je pre vás najvzácnejší, ktorý by to bol?

- Mojím životným snom bol mať tank T-34. Som rád, že sa mi toto želanie splnilo. Chcel som ho do zbierky omnoho viac ako nemecký tank alebo čokoľvek iné.

Keď vidím toto množstvom zbraní na jednom mieste, kladiem si otázku, či sme my ľudia naozaj takíto?

- Oceľ sa časom zlomí a skoroduje, ale nad vieru nič silnejšie nie je. Na mnohých týchto zbraniach je krv, ale bez ohľadu na to, je dôležité pripomínať si padlých vojakov.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 434
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 731
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 348
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 009
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 061
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 240
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 812

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  2. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  3. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  4. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  5. Anna Miľanová: Medvedík...
  6. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  7. Martin Borecky: Život je fajn
  8. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 913
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 732
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 209
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 026
  5. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 883
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 735
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 802
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 629
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

V ponuke sú ďalšie tikety.


21m
Most v Jure nad Hronom je od roku 2018 zatvorený.

Na obnovu zdevastovaného mosta v Jure nad Hronom aktuálne nestačí rozpočet a ani sily mostnej čaty.


2 h
Prevrátený zájazdový autobus.

Nehoda sa stala v obci Bohunice. V autobuse bolo 29 ľudí.


7 h
Elektráreň Mochovce.

Okrem opráv zlepšili aj seizmickú odolnosť bloku.


(JN) 5. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Štvorročné dieťa utrpelo poranenia hlavy.


a 1 ďalší 5. okt

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Nebezpečnú križovatku nemá kto opraviť.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


5. okt

Blogy SME

  1. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  2. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  3. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  4. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  5. Anna Miľanová: Medvedík...
  6. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  7. Martin Borecky: Život je fajn
  8. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 913
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 732
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 209
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 026
  5. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 883
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 735
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 802
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 629
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu