Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

K obchvatu Levíc pridala SSC aj objazd Kalnej nad Hronom

Odkloniť hustú dopravu z dvoch sídiel v Levickom okrese majú plánované obchvaty.

Cez Kalnú nad Hronom je odklonená nákladná doprava k hraničnému priechodu v Šahách. Obyvatelia spísali petíciu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: (JN))

LEVICE. Okresné sídlo, ktoré pretína cesta I. triedy. Obec, kde sa križujú dve cesty I. triedy, pričom jedna je tranzitná k hraničnému priechodu v Šahách.

Slovenská správa ciest má Levice a Kalnú nad Hronom v zozname miest, kde pripravuje budúce obchvaty. Odkloniť majú neúnosnú dopravu.

Levice

Myšlienka obchvatu mesta siaha do roku 2004, keď sa začal spracovávať územný plán mesta. V roku 2008 Slovenská správa ciest IVSC Bratislava, ako budúci investor, obstarala štyri možné varianty technickej štúdie. Po jej odobrení ministerstvami dopravy a životného prostredia vzišiel ako najvhodnejší variant B – tzv. severný obchvat.

Správa ciest pokračuje v prípravách na vybudovanie cesty, ktorá pred Levicami odkloní tranzitujúce vozidlá. V súčasnosti do Levíc vchádzajú, resp. vychádzajú všetky autá v smere od Nitry alebo Tlmáč.

Štvorprúdovka delí mesto na dve časti. Ľudia bývajúci za ňou musia prekonať štyri jazdné pruhy, aby sa dostali do centra. Slovenská správa ciest začala s prípravou stavby: Cesta I/51 Levice – obchvat v marci 2008 požiadavkou na verejné obstarávanie na vypracovanie technickej štúdie, ktorá bola vypracovaná v apríli 2009.

Začiatok obchvatu je plánovaný na ceste I/51 v kilometri 215,953 pred vstupom do mesta od Nitry neďaleko mliekarní. Koniec má byť na Tlmačskej ceste II/564 medzi elektrárňami a Mercury marketom. Trasa má viesť poza bývalý vojenský sklad, prevádzky na Mestskom majeri, kasárne a obchodné centrá na Tureckom rade. Celková dĺžka je takmer štyri kilometre.

Na ceste je navrhované jedno mimoúrovňové kríženie s miestnou komunikáciou, dve úrovňové križovatky na začiatku a na konci úseku a tri mostné objekty.

Opodstatnenosť projektu bude ešte preukazovaná štúdiou realizovateľnosti. „V prípade, že štúdia realizovateľnosti potvrdí opodstatnenosť projektu, budeme pokračovať v príprave stavby štandardným postupom, t. j. dokumentáciou na územné rozhodnutie, dokumentáciou na stavebné povolenie, majetkovoprávnym vysporiadaním, stavebným povolením a výberom zhotoviteľa stavebných prác,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC. Doplnila tiež, že podmienkou ďalšieho postupu prípravy je pridelenie finančných prostriedkov z ministerstva dopravy na jednotlivé stupne prípravy.

Kalná nad Hronom

V dedine sa križujú dve cesty I. triedy. Štátna cesta I/51 vedie od západu na východ, z Nitry do Levíc, a cesta I/76 smeruje zo severu na juh, od Mochoviec, Tlmáč a Žiaru nad Hronom do Šiah a Štúrova. Zo „76-tky“ sa tak v obci stáva vedľajšia cesta. V ranných hodinách to spôsobuje dopravný kolaps. Aj počas zvyšku dňa je doprava preťažená – dôvodom je odklonenie tranzitnej dopravy smerujúcej do Maďarska práve cez Kalnú nad Hronom.

Samospráva sa už roky usiluje o to, aby bol vybudovaný obchvat. Uvažovalo sa o ňom už počas výstavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Po zmene režimu ostal vyznačený len na projektoch. Približne 1300 metrov dlhý úsek je odhadovaný na 7,5 milióna eur. Obchvat je potrebný z pohľadu prítomnosti Atómovej elektrárne Mochovce - ako úniková cesta v prípade havárie.

V závere uplynulého roka odovzdali miestni aktivisti na Úrade vlády SR petíciu, ktorá požaduje dobudovanie obchvatu. Obyvatelia obce sa ponosujú na hluk a praskanie múrov.

Podľa Zuzany Hromcovej Slovenská správa ciest IVSC Bratislava zabezpečí v roku 2017 verejným obstarávaním štúdiu realizovateľnosti v úseku I/51, I/76 Nitra – Kalná nad Hronom – Levice (Šarovce). Úlohou štúdie je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy cesty. Vyhodnocovať sa bude s už navrhnutými trasami obchvatov miest a obcí, ktoré majú spracované dokumentácie.

Obchvat Levíc a obchvat Kalnej nad Hronom je súčasťou štúdie.


  1. KAM ZA FUTBALOM: Jesennú futbalovú časť ukončia zápasy v krajských súťažiach 102
  2. Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne 95
  3. V Leviciach má vzniknúť 750 nových pracovných miest 54
  4. Knihy pobalili, oddelenie zatvorili. Sťahovať späť sa ale stále nemôžu 46
  5. NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu? 36
  6. Na elektromobile dobyl Levičan Európu. Teraz chystá otvorenie nabíjacej stanice 32
  7. Aj jeseň môže byť veselá 22
  8. Parkovisko pred levickou poliklinikou začnú prerábať 22
  9. V Šahách budú blokovať hlavnú cestu, chcú riešiť dopravnú situáciu 21
  10. Prečo muži v Nitrianskom kraji žijú kratšie ako ženy? 21

Najčítanejšie správy

Levice

KAM ZA FUTBALOM: Jesennú futbalovú časť ukončia zápasy v krajských súťažiach

Pozrite si pozvánku na futbalové trávniky počas aktuálneho víkendu.

Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne

Pod kolesami áut skončili ďalšie chodkyne. Liečiť sa budú niekoľko týždňov. Nehôd s chodcami na priechodoch pribúda.

V Leviciach má vzniknúť 750 nových pracovných miest

Firma v priemyselnom parku Levice - Géňa požiadala štát o stimuly vo výške 4,25 milióna eur.

Knihy pobalili, oddelenie zatvorili. Sťahovať späť sa ale stále nemôžu

Objekt knižnice za Mestským úradom v Leviciach je vyprataný od septembra 2014. Medzičasom budovu opravili, dlhodobo zíva prázdnotou. Od minulého týždňa je skladiskom.

NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu?

Župan Milan Belica sa vozí na osmičkovej audine za takmer 90-tisíc eur, používa lacný tlačidlový mobil. Odmeny poslancov sa odvíjajú od minimálnej mzdy.

Blízke regióny

Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny

Zrazilo sa až jedenásť áut, pri nehode neprišlo k žiadnemu zraneniu.

Známe plastiky od Bartfaya sa na sídlisko nakoniec nevrátia

Mesto prehodnotilo svoje rozhodnutie. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť sôch.

Po diviakoch zostala spúšť

Diviaky vyčíňali na trávniku pri ihriskách v strede sídliska.

Príchod belgického investora rozdeľuje Detvu

Nový zamestnávateľ sľubuje nadpriemerné mzdy.

Všetky správy

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Kam vyraziť