LEVICE. Stupeň V. – stav „zlý“. Levický nadjazd je podľa tabuľky určenej na prehliadku technických stavov mostov ohodnotený piatym zo siedmich stupňom.
Rekonštrukcia nadjazdu, ktorý je vstupnou bránou do mesta od Nitry, sa odkladá už niekoľko rokov. Vyhlásených a zrušených bolo viacero verejných súťaži na dodávateľa prác.
Medzičasom sa zhoršil aj jeho technický stav. Novovzniknuté nedostatky bolo potrebné opäť zdokumentovať, navrhnúť ich opravy a vyčísliť finančné náklady. Aktualizácia je na svete.

Trčiace železo
Stav mosta sa zhoršil natoľko, že prístupové schody pre peších zatvorili a na celej dĺžke nadjazdu polícia obmedzila rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Dôvodom boli časté kolízie vozidiel, ktoré sa snažili obchádzať diery v asfalte v okolí mostných uzáverov.
Posledná udalosť sa odohrala 12. januára nadránom. Premávku z jedného smeru musela polícia odkláňať. V okolí nadjazdu sa tvorili kolóny a zápchy.
Dôvodom bola prekážka na ceste – asi polmetrová železná súčasť mostného uzáveru sa vzpriečila a trčala zo snehu v strede jazdného pruhu v smere von z mesta. „Pravdepodobne to spôsobil mechanizmus údržby, situácia je pod kontrolou, závada bude odstránená,“ informovala následne Zuzana Hromocová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Zoznam prác narástol
Vyše 50-ročné mostné teleso si vyžaduje zásadnú rekonštrukciu. Jedinou generálkou prešiel v roku 1986.
V roku 2012 spracovala SSC žiadosť na financovanie opráv 45 mostov na Slovensku z eurofondov. Neskôr hľadala dodávateľa prác cez verejné súťaže.
Medzičasom na moste vyvstali ďalšie nedostatky, čím sa pôvodná projektová dokumentácia stala neaktuálnou. SSC dala vypracovať novú. „Dokumentácia na ponuku bola dodaná v roku 2016,“ informovala hovorkyňa.
Podľa jej slov je predpokladaná hodnota stavebných prác na mostnom telese dlhom takmer 330 metrov 8,3 milióna eur vrátane DPH.
Rekonštrukcia bude pozostávať z kompletnej výmeny mostného zvršku vrátane hydroizolácie, ríms, chodníkov, odvodňovačov, ďalej bude vytvorená nová spriahajúca doska, odstránená krycia stienka na krajných oporách a zriadenie nových železobetónových záverných stienok. Vymenia aj mostné závery, zhotovia podpovrchové mostné závery vo vozovke v miestach styku koncov nosníkov a priečelí spodnej stavby. Ďalej sa vykoná sanácia poškodených častí spodnej stavby, nosníkov, zosilní sa spodná časť stojok medziľahlých podpier pre zabezpečenie 100-percentnej normovej zaťažiteľnosti pre všetky prvky mosta. Spraví sa obetónovanie pilierov s votknutím do zosilnených základov, vybúrajú sa mostné rímsy a zriadia sa nové monolitické železobetónové rímsy, tiež nové oceľové schodisko, vymení sa zábradlie na moste a na schodisku a súčasťou prác bude aj preložka rozhlasu a rekonštrukcia verejného osvetlenia a tiež výmena protidotykovej ochrany nad železničnou traťou.

Dokopy päť mostov
Podľa hovorkyne oprava levického nadjazdu je súčasťou stavby Modernizácia a rekonštrukcia mostov ciest I. triedy, 2. fáza v Trnavskom a Nitrianskom kraji. Zaradených je sem päť mostov: v Holíči, Nových Zámkoch, Nitre, Leviciach a Slatine.
„Predpoklad vyhlásenia verejnej súťaže je marec 2017,“ doplnila termín. Stavebné práce by mali byť začaté v septembri.
Počas rekonštrukcie bude doprava na ceste I/51 obmedzená. „Osobná doprava bude presmerovaná na obchádzkové trasy, nákladnej doprave bude prejazd umožnený vždy striedavo v jednom pruhu. V závere prác bude na určitý čas vylúčená doprava úplne. Zároveň bude obmedzená doprava aj na železnici. Pohyb chodcov bude usmernený podľa jednotlivých etáp výstavby,“ doplnila.
Na otázku, aký je súčasný technický stav mosta, reagovala: „Súčasný stavebnotechnický stav mostného objektu je V. – zlý.“
