LEVICE. Vyššia kolektívna zmluva na tento rok medzi dopravcom a odbormi je otvorená. Zástupcovia zamestnancov navrhujú vyššie percentá.
V utorok 24. januára si obe strany majú opäť sadnúť za jeden stôl, tentoraz za účasti sprostredkovateľa. Ak sa nedohodnú, autobusári sú rozhodnutí ísť do štrajku.
Vodičov je málo
Dopravca Arriva Nové Zámky má organizačné jednotky v piatich mestách. Zabezpečujú mestskú hromadnú dopravu, prímestské spoje, diaľkové a medzinárodné linky. Jedna z prevádzok je v Leviciach.
„Bojujeme za svoje mzdy,“ hovorí Peter Havran, predseda odborovej organizácie v levickej prevádzke a zároveň člen podnikového výboru odborovej organizácie v Nových Zámkoch. Požiadavky odborárov v Leviciach podporuje 74 členov odborov, z toho je väčšina vodičov a zopár THP pracovníkov.
Zo skúsenosti hovorí o nedostatku profesionálnych vodičov. „Je medzi nami aj dosť dôchodcov, ktorí majú všetky potrebné doklady. Keby nepomohli, nevedeli by sme obsadiť všetky linky,“ hovorí a dopĺňa, že stať sa profesionálnym vodičom autobusu si vyžaduje množstvo potvrdení a hlavne vstupné financie: „Len kvalifikačná karta vodiča, ktorá sa vydáva na päť rokov, stojí 240 eur.“ Adept ďalej musí mať potvrdenie o absolvovaní psychologických testov, vodičský preukaz skupiny „D“, prax, tachografickú kartu, spomínanú kvalifikačnú kartu vodiča.
S predloženou kolektívnou zmluvou nie sú stotožnení. „Keby dali aspoň polovičku z toho, čo navrhujú odbory, súhlasili by sme. Ak nie, tak sa uvidí, čo ďalej,“ uzatvára Peter Havran, vodič s 20-ročnou praxou, počas ktorej odjazdil 1,2 milióna kilometrov.
Čo s MHD v prípade štrajku?
Mestskú hromadnú dopravu v Leviciach obsluhuje deväť liniek, ktoré na základe zmluvy na výkon služieb zabezpečuje spoločnosť Arriva. Prípadný štrajk by sa dotkol aj MHD.
„Dopad na MHD v meste by závisel od rozsahu, to znamená ktoré SAD-ky by sa zapojili do štrajku a ktorí vodiči. Keď bude niečo hroziť, Arriva nás bude informovať,“ reagovala Adriana Macáková, hovorkyňa Mestského úradu v Leviciach.
Za nevypravené spoje si môže radnica uplatniť zmluvnú pokutu.
Podľa hovorkyne je v zmluve uvedené, že „v prípade vynechania spoja, opakovaného meškania spojov z viny dopravcu, ktorý nebol objednávateľovi nahlásený a príčina nebola riadne zdôvodnená, zaplatí dopravca zmluvnú pokutu vo výške 100 eur“. Nevzťahuje sa, ak dopravca hodnoverne preukáže, že meškanie nebolo zapríčinené jeho vinou, ale z dôvodu mimoriadnych okolností, ako je napr. uzavretá cesta, nezjazdnosť ciest z dôvodu snehovej kalamity, povodne, prípadne inej živelnej pohromy.
Arriva čaká na vyjednávanie
Na tento týždeň je naplánované stretnutie zástupcov odborov so sprostredkovateľom. „Veríme, že nezávislý sprostredkovateľ objektívne posúdi možnosti navyšovania miezd, čo prispeje k dohode oboch strán,“ povedala Petra Helecz, manažérka komunikácie Arriva Slovakia.
Na základe zmlúv so štyrmi samosprávnymi krajmi a 15 mestami spoločnosť prepraví ročne 80 miliónov cestujúcich, a denne s ňou cestujú ľudia do práce, do zdravotníckych zariadení, ako aj žiaci a študenti do škôl.
„Chápeme, že prostriedky samosprávy sú limitované,“ pripomenula a zároveň dodala, že ak by nechceli zaťažovať VÚC, resp. mestá, alternatívne riešenie by malo za následok zhoršenie poskytovaných služieb alebo prepúšťanie zamestnancov.
Aj preto verí v dohodu zástupcov oboch strán: „Veríme, že odborári sa budúci týždeň dohodnú so sprostredkovateľom. Štrajk by skomplikoval situáciu občanov na celom Slovensku.“
V súvislosti so stavom zamestnancov Petra Helecz konštatovala: „Zamestnávame generáciu vodičov, ktorí postupne dosahujú dôchodkový vek. Vodičov prijímame priebežne do všetkých našich spoločností na Slovensku, avšak nájsť ich nie je jednoduché. Problémom je aj legislatívou stanovený vyšší vek uchádzača na miesto vodiča autobusu: 24 rokov - čo je o tri roky viac než v prípade vodičov kamiónov.“
Arriva v súčasnosti zamestnáva na Slovensku 1800 dlhoročných vodičov, z toho v levickej prevádzke je ich 95.