LEVICE. Dopravný prieskum zabezpečil Výskumný ústav dopravný na objednávku Slovenskej správy ciest.
Tá sa pripravuje na rekonštrukciu levického nadjazdu. Momentálne sa skončila verejná súťaž na zhotoviteľa prác. Záujemcovia o rekonštrukciu mosta na štátnej ceste I/51 sa mohli do súťaže prihlásiť do 20. júna. Výsledku budú známe v najbližších dňoch.
Podľa informácií výskumného ústavu sa sledovanie dopravy má zopakovať po opravení mosta. Na základe toho vyhodnotia prínosy investície do nadjazdu. Vyžaduje si to Európska komisia.

Dvanásť hodín kvôli nadjazdu
Zber dát prebiehal 21. júna od 6. hodiny ráno do 18. hodiny podvečer. Pri vstupe do Levíc od Nitry a od Tlmáč, rovnako v smere výjazdu z mesta, osadili štyri meracie zariadenia. Doplňujúci manuálny prieskum robil pracovník.
Zariadenia monitorovali rýchlosť všetkých áut v sledovanom smere, fotili ich tabuľky s evidenčným číslom, aby sa dalo vyhodnotiť, za aký čas prešlo auto mestom. Do prieskumu boli zahrnuté autá všetkých kategórií.
„V rámci profilového dopravného prieskumu sa využívajú mobilné automatické sčítače dopravy, ktoré zaznamenávajú početnosť a skladbu dopravného prúdu,“ priblížil Štefan Machciník, pracovník výskumného ústavu a doplnil, že za účelom zistenia času prejazdu vozidiel daným úsekom využívajú zase zariadenia so schopnosťou rozpoznania evidenčných čísel vozidiel a presného času prejazdu daným profilom.
Z dátových výstupov týchto zariadení sa následne vytvorí databáza, v rámci ktorej sa údaje spracúvajú.
Čo prinesie rekonštrukcia nadjazdu?
Prieskum sa má zopakovať po zrekonštruovaní nadjazdu. Porovnať sa tak budú dať dĺžky časov prejazdu áut pred a po rekonštrukcii a zistiť, aký prínos priniesli opravy mosta. Tie majú byť financované z európskych peňazí. Monitoring si vyžaduje Európska komisia ako „vyčíslenie celospoločenských benefitov zo zrealizovaných projektov spolufinancovaných z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020“.
Podobné zbery dát boli aj na iných úsekoch ciest I. triedy v rámci Slovenska – napríklad v Prešove, Turčianskych Tepliciach, Šali, Bidovciach pri Košiciach.
„Po vytvorení tejto databázy nie je potrebné zdrojové dáta archivovať. Predmetom zberu dát v rámci prieskumov nie sú osobné údaje o účastníkoch cestnej premávky,“ dodal Štefan Machciník.
Celoštátne zisťovanie až v roku 2020
Žilinský výskumný ústav zabezpečuje aj pravidelné celoštátne sčítanie dopravy, a to každých päť rokov na všetkých úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. a II. triedy a vybraných úsekoch ciest III. triedy. Najbližšie by sa mal uskutočniť v roku 2020. Pri poslednom sčítaní dopravy sa zber dát zabezpečoval kombinovane – manuálnym zápisom počtu prejdených vozidiel danej kategórie a z údajov získaných z automatických sčítačov dopravy.