Kedy a čím vás elektromobilita oslovila?
- K téme elektromobility som sa prvýkrát dostal okolo roku 2010. V tom období začali vznikať pilotné projekty na Slovensku ako Vibrate alebo Greenway a ja som natrafil na projekt študentskej elektrickej formuly Stuba Green Team. Začal som pátrať po ďalších informáciách o elektrickom pohone v automobiloch, zaujala ma najmä jej dlhá história. Napríklad, prvý automobil, ktorý prekonal rýchlosť 100 kilometrov za hodinu bol práve elektromobil. Prípadne fakt, že začiatkom 90. rokov 20. storočia vyrábali elektrické verzie Škoda Favorit. Elektromobilita má bohatú históriu, no málokto o nej vie.
Dnes si dovolím tvrdiť, že elektromobilite patrí budúcnosť. Predpokladám, že elektrina v doprave vystrieda fosílne palivá, no počkáme si na to ešte niekoľko rokov, desaťročí. Súčasný trend vývoja elektromobility k tomu jasne smeruje.
Aké sú výhody a nevýhody elektromobilov?
- Dnes ešte nie je elektromobil pre každého. Mnohých laikov odrádza nízky dojazd elektromobilov, drahé batérie a samotné elektromobily, prípadne slabá infraštruktúra pre nabíjanie. No musím konštatovať, že ani jedno z toho dnes už neplatí. Ak sa pozrieme na trh, máme na výber automobily strednej triedy v cene 30- až 40-tisíc eur, ktoré ponúkajú dojazd 400 až 500 kilometrov. Návratnosť investície sa môže priblížiť k nájazdu 200-tisíc kilometrov. Súčasné technológie predĺžili životnosť batérie, po využití v aute môžu poslúžiť ako energetický sklad pre obnoviteľné zdroje a, samozrejme, sú vo väčšej miere recyklovateľné.
Nabíjacia infraštruktúra na Slovensku dovoľuje prejsť plynule z Bratislavy do Košíc. Nastupuje trend prepojenia elektromobilov ako zdroja energie s domácnosťami. Aj vďaka štátnej podpore 5-tisíc eur na kúpu elektromobilu sa za jeden rok počet elektromobilov na Slovensku zdvojnásobil na súčasných približne 750 elektromobilov.
Ak patríte do skupiny ľudí, ktorí denne cestujú 30-200 kilometrov, a máte k dispozícii elektrickú zásuvku pri parkovaní vozidla, elektromobil je pre vás ideálnou alternatívou. A najväčšou výhodou elektromobilov je fakt, že ich dokážete nabiť z ktorejkoľvek elektrickej zásuvky.
ADRIÁN KRAJŇÁK
Narodil sa v Leviciach, je absolventom Gymnázia Andreja Vrábla v Leviciach a absolventom Univerzity Komenského v odbore jadrová chémia, kde momentálne ukončuje PhD. štúdium. Pôsobí ako predseda občianskeho združenia NOW od jeho založenia v roku 2013.
Vďaka elektromobilu ste spoznali kus Európy, precestovali ste pätnásť krajín. Dokonca ste stihli Guinessov rekord. Pretekali ste sa tiež na ralley elektromobilov. Čo vám tieto podujatia priniesli?
- V rokoch 2014 a 2015 sme sa spolu s manželkou zúčastnili ako prvá slovenská posádka najväčších pretekov elektromobilov - Wave (World Advanced Vehicle Expedition). Týchto pretekov sa každoročne zúčastňuje približne 100 tímov z celého sveta. Súčasťou bol v roku 2014 aj úspešný pokus o Guinnessov rekord v počte elektrických vozidiel idúcich v jednej kolóne – bolo ich 473. V roku 2016 sme sa prihlásili na preteky eTour Europe, v rámci ktorých nás počas deviatich dní čakalo viac ako 5-tisíc kilometrov cez deväť európskych krajín. Okrem známych metropol ako Paríž, Berlín, Brusel, Haag, Viedeň, Praha prechádzali preteky aj cez Bratislavu. Vďaka našej účasti na týchto podujatiach sme nadviazali kontakty a partnerstvá v rámci celej Európy s firmami, organizáciami ako aj jednotlivcami z prostredia elektromobility.
Cieľom podobných súťaží okrem súťaženia je najmä propagácia a popularizácia elektromobility, ako aj testovanie nabíjacej infraštruktúry v rámci celej Európy. Tento rok sme sa rozhodli, že súťaženie vynecháme a investovali sme čas a úsilie do prípravy podujatia Bratislava eMobil, ktoré bolo nielen prehliadkou vozidiel na elektrický pohon, ale aj miestom, kde sa stretli priaznivci e-mobility s posádkami pretekov eTour Europe 2017 z rôznych krajín.
Keby ste porovnali krajiny, ktoré ste navštívili, v čom sa líšia od Slovenska, alebo čo máme na Slovensku dobiehať?
- Slovensko sa rozhodne nemá za čo hanbiť a už dnes sa nestratí na elektromobilovej mape Európy. Najmä kvalitná infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá prepojila západ a východ krajiny, ale aj novšie projekty ponúkajú motoristom veľa možností pohodlne nabiť svoj elektromobil. Na druhej strane, ešte stále sa nájdu miesta, kde by sme nabíjaciu stanicu nenašli. Do tejto skupiny patria zatiaľ aj Levice, no naším najnovším projektom to chceme zmeniť.