Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

KURIOZITA: Rybám v Hrone vybudujú cestu s odpočívadlami a vodopádom

Takmer pol kilometra dlhý rybovod povedie popod cestu a ponad kanál Perec. Prekoná aj hať Vodného diela Veľké Kozmálovce.

Hať vo Veľkých Kozmálovciach.Hať vo Veľkých Kozmálovciach. (Zdroj: Jana Némethová)

VEĽKÉ KOZMÁLOVCE. Vodné dielo sprevádzkovali v roku 1988. V tých časoch sa ešte neuvažovalo o tom, ako pomôcť rybám dostať sa na prirodzené neresiská. Na jar, v čase neresenia smerujú z Dunaja proti prúdu Hrona.

Po 30 rokoch má pri vodnom diele pribudnú tzv. rybovod. Podobné vodné cesty sú už povinnou súčasťou novobudovaných malých vodných elektrární.

Vodohospodári sa musia vysporiadať s vodnými stavbami budovanými v minulosti. Spolu s ichtiológmi a pracovníkmi životného prostredia vytvorili komisiu na posudzovanie migračných bariér a zoznam prekážok, ktoré budú postupne likvidovať alebo prispôsobovať na pohyb rýb. Najväčšou prekážkou na rieke Hron je hať Veľké Kozmálovce.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mladí organizujú jazdu na bicykloch Levicami. Pridáte sa? Čítajte 

Na jar stopne ryby hať

Hron je s 298 kilometrami druhou najväčšou slovenskou riekou. Pramení pri Telgárte a pri Kamenici nad Hronom ústí do Dunaja.

Každý rok na jar sa pohnú milióny rýb proti prúdu. Hľadajú si miesta, kde sa môžu neresiť.

Prečítajte si tiež: Rybárovi z Tlmáč sa podarilo uloviť zlatého pstruha (+ FOTOGALÉRIA) Čítajte 

„Ryby migrujú v jarných vodách na neres do plytkých vôd,“ hovorí Pavol Barcík, predseda mestskej organizácie Slovenského rybárskeho zväzu v Leviciach. Ide hlavne o mreny, jalce, podustvy, nosále. Hať vo Veľkých Kozmálovciach je pre ne neprekonateľnou prekážkou. Cez jej prevýšenie sa ďalej smerom k prameňu nedostanú. Každoročne koncom leta musia preto rybári nasádzať do rieku mladé rybky. „Vlani nás celkové zarybnenie stálo 130-tisíc eur,“ približuje s tým, do tejto sumy spadajú aj ďalšie lokality v ich regionálnej pôsobnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Do Hrona nasádzajú rybky s dĺžkou osem až desať centimetrov. V zime ich počty zdecimujú kormorány, ktorá sa v okolí hate zdržiavajú.

Vodnú cestu, ktorou by ryby prekonali kozmálovskú hať a mohli by pokračovať ďalej k neresiskám, rybári vítajú. Čiastočne sú ale skeptickí – o budovaní rybochodu sa hovorí už niekoľko rokov.

Povinnosť zabezpečiť ho ukladá správcom toku Európska únia. Z jej peňazí bude financovaný aj projekt v hodnote takmer 1,9 milióna eur. Vďaka nemu má byť rybochod na vodnom diele Veľké Kozmálovce vybudovaný už v najbližších mesiacoch.

Vodná cesta pre ryby

„Predmetom riešenia projektu je odstránenie migračnej prekážky v toku Hron – hať Veľké Kozmálovce,“ hovorí Pavel Machava, hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Pripúšťa, že v minulosti boli viackrát pokusy o spriechodnenie tejto bariéry: „Neboli ale realizované, lebo nespĺňali ichtyologické prvky daného rybieho pásma.“

SkryťVypnúť reklamu

Rybovod je navrhnutý ako bezprepážkový kanál s bystrinnými prvkami. „Vtok do rybovodu bude tvorený viacerými otvormi tak, aby sa v čo najväčšej miere zachovával konštantný prietok,“ opisuje plánovanú trasu s tým, že má byť dlhá 485 metrov a ryby v nej nájdu aj miesta na odpočinok s pokojnejšou vodou.

„Základným prvkom koryta budú riečne kamene kladené do betónu, aby sa prúdenie čo najviac podobalo prirodzeným podmienkam,“ pridáva.

Na trase takmer pol kilometra prekoná rybovod viaceré prekážky. Pôjde popod prístupovú cestu k vodnej stavbe. Aby ostal zabezpečený prístup, rybovod osadia do rámových prefabrikátov. Križovať bude aj tok Perec, ktorý je napájaný z Hrona a tiež ochrannú hrádzu.

„Súčasťou tohto objektu je aj vábiaci vodopád, ktorý bude s hrmotom dopadať do rieky Hron a vábiť ryby do rybovodu. Na celej trase rybovodu budú osadené balvany, ktoré zabezpečia prekážku medzi prúdnicou a pokojnými časťami toku,“ doplnil hovorca technické riešenie.

Peniaze sú už sú, čakajú na výsledky kontroly

SVP podpísal zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku 4. apríla. Verejná súťaž na stavebné práce už bola ukončená. Podľa P. Machavu teraz čakajú na výsledky povinnej kontroly dokumentácie verejného obstarávania, až potom pristúpia k podpisu zmluvy so zhotoviteľom stavebných prác.

„Predpokladá sa, že kontrola bude ukončená do konca mája a v priebehu mesiaca jún môžu byť stavebné práce zahájené. Trvanie stavebných prác je naplánované na 18 mesiacov,“ dodal hovorca.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 055
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 852
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 118
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  6. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 040
  7. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 3 606
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 226

Blogy SME

  1. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  2. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  3. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  4. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  5. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  6. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  7. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 337
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 328
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 941
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 832
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 881
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 872
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Levice sa posunuli v rebríčku o dvanásť priečok vyššie.

Polepšili si oproti poslednému hodnoteniu v roku 2018.


17 h

V ponuke sú ďalšie tikety.


22 h
Most v Jure nad Hronom je od roku 2018 zatvorený.

Na obnovu nestačí rozpočet a ani sily mostnej čaty.


23 h
Prevrátený zájazdový autobus.

Nehoda sa stala v obci Bohunice. V autobuse bolo 29 ľudí.


6. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  2. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  3. Jozef Ďanovský: Havran Never More
  4. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  5. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  6. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  7. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 337
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 328
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 941
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 268
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 077
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 832
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 881
  8. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 872
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu