NOVÝ TEKOV. Augustové horúčavy sa podpísali aj pod stav povrchov vozoviek. Sú na nich vyjazdené koľaje a na krajniciach vypuklé okraje.
Slovenská správa ciest potvrdila, že na viacerých úsekoch v Levickom okrese majú problémy so zvýšenou tvorbou nerovností na asfalte. Dôvodom je teplo a vysoká intenzita nákladnej dopravy.

Medzi autom a vypuklinou z asfaltu
Sadla na bicykel a vyrazila sa previezť po okolí Nového Tekova. Bol horúci utorok 7. augusta, pol deviatej podvečer, keď sa Monika Bartošová po niekoľkých odjazdených kilometroch vracala domov. Návrat mal ale nečakaný koniec. Monika napokon skončila na pohotovosti levickej nemocnice. Záverečné šliapnutie do pedálov opísala takto.
Bola už len pár metrov od brány domu. Viezla sa po štátnej ceste prvej triedy, ktorá, ako hovorí, je dosť vyťažená:
„Vedie do Mochoviec, na Bystricu, na diaľnicu, prejde po nej obrovské množstvo kamiónov a, samozrejme, osobné autá.“
Keď chcela prejsť krížom cez vozovku k bráne domu, práve okolo prefrčalo osobné auto. V snahe sa mu vyhnúť smerom ku krajnici ale koleso bicykla nabehlo na vypuklý asfalt. V horúčavách ho vytlačili nákladné autá. Nasledoval pád z bicykla.
Dodriapaná koža na kolene
Po šoku sa Monika zodvihla a s krvácajúcim kolenom pomaly dokráčala domov.
„Tam som zistila, že koleno nie je len odreté, ale mám na ňom otvorenú ranu. Keďže mama je bývalá zdravotníčka, uznala, že rana si vyžaduje lekárske ošetrenie. Do polhodiny sme boli na pohotovosti.“
Na druhý deň už len konštatovala: „Našťastie, skončilo to vlastne šťastne. Nemám nič zlomené, mám však narazené rebrá a rozmliaždené koleno tak, že mi ho na pohotovosti nevedeli zašiť, lebo by mi kožu na celej kolennej časti museli vystrihnúť a tam by bola potrebná plastika.“
Objednaná bola na preväzy. O pár dní ju ale čakala plánovaná dovolenka v Chorvátsku. Napokon na ňu odcestovala, úraz jej ale pobyt skomplikoval - more musela oželieť.
Čo s tým?
Tekovčanka hovorí, že takýchto asfaltových „hrbov“ je na ceste od Kalnej nad Hronom cez Nový Tekov do Kozmáloviec viacero. Upozorniť chce správcu, aby sa o stav cesty viac zaujímal, lebo prekážky na ceste by mohli spôsobiť oveľa vážnejšie dopravné kolízie.
„Aj vodiči by mali byť ostražití, ale najmä kompetentní, ktorí majú na starosti údržbu ciest,“ myslí si.
Podľa Slovenskej správy ciest evidujú v posledných týždňoch zvýšenú tvorbu nerovností na povrchoch ciest. „Je spôsobená vysokými teplotami vzduchu, veľkou intenzitou nákladnej dopravy a nedostatočnou únosnosťou spodných konštrukčných vrstiev vozovky,“ reagovala Lucia Karelová, hovorkyňa SSC s tým, že odstránenie nerovností a vysprávky výtlkov priebežne objednávajú u svojho dodávateľa.
„Poruchy na vozovke spôsobené teplým počasím evidujeme takmer na všetkých úsekoch ciest v našej správe v okrese Levice. Najhoršie sú na tom cesty I/51 Levice - Žemberovce, I/66 Hokovce, I/75 Šarovce - Hontianska Vrbica, I/76 Šarovce - Nový Tekov,“ vymenovala.
Po nehode Tekovčanky na úsek osadili prenosné dopravné značky upozorňujúce na nerovnosti na ceste. Začiatkom tohto týždňa nebezpečné vypukliny sfrézovali.
Čo na to právnik?
Martin Cimrák: „V prvom rade správca cesty zodpovedá za porušenie svojej povinnosti. Extrémne počasie nie je porušením povinnosti. Iba ak by správca o zvlnenom asfalte vedel, respektíve mohol vedieť už skôr a zvlnený asfalt predtým, ako ho opraví, neoznačil dopravným značením, tak iba vtedy by sa dalo uvažovať o jeho zodpovednosti. Na druhej strane treba ale posúdiť aj zodpovednosť účastníkov cestnej premávky, kedy by mohli v extrémnom počasí predpokladať problémy s cestným povrchom a tomu prispôsobiť svoju jazdu - je to takzvaná zákonná povinnosť predchádzať škodám. Rovnako stojí za úvahu, či vodič okoloidúceho auta neohrozil cyklistku nedostatočným odstupom pri obchádzaní.“