Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Levičan má vodičák aj na osobné lietadlo. Ján Littva ml. má za sebou ďalšiu úspešnú sezónu

Napriek siedmemu miestu na majstrovstvách sveta v rumunskom Brašove, si mohol na svoje konto pripísať premiérový triumf na Contest Eurotour v kategórií F3J – rádiom riadených modelov vetroňov.

S ovládaním leteckých modelov začínal Ján Littva mladší, keď mal štyri roky. Prvej súťaže, ktorú aj sám odpilotoval, sa zúčastnil, keď mal šesť rokov. Odvtedy zbiera jeden úspech za druhým, či na individuálnej alebo tímovej úrovni. O uplynulej sezóne, ale aj o začiatkoch či doterajších úspechoch sme sa porozprávali s Jánom Littvom mladším.

Ako si sa dostal k tomuto športu? Kto ťa k nemu priviedol?
– K tomuto športu ma priviedol môj otec, keďže on sám sa už od detstva venoval modelárstvu. Ako malý chlapec som s ním chodil na letisko. Keď som mal štyri roky, tak mi po prvýkrát dal vyskúšať riadiť model vo vzduchu. Odvtedy som už s tým nevedel prestať.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa ti začína a končí sezóna?
– V podstate prvé súťaže začínajú koncom apríla. Cez zimu sa nedá lietať, pretože to je umenie vydržať na letisku. Keď je dobré počasie, prvé tréningy začínam už vo februári. Veľmi to záleží od počasia, ale normálne v marci som už v plnom tréningovom procese. Sezóna končí koncom septembra. V októbri sú len priateľské súťaže, to už je mimo rebríčkov líg.

Prečítajte si tiež: Cvičenie sa stalo pre Zuzanu životným štýlom Čítajte 

Kto s tebou cestuje na súťaže?
– Otec tiež lieta, plus máme v klube ešte troch, štyroch pilotov. A keďže ja to beriem trošku profesionálnejšie mám vlastných pomocníkov. Vždycky si zoženiem chalanov a chodia so mnou na tieto súťaže, aj keď je to len amatérsky šport.

Ako často a kedy bývajú majstrovstvá Európy a majstrovstvá sveta?
– Majstrovstvá sveta alebo Európy sú vždycky cez leto. Tie sa striedajú, jeden rok sú majstrovstvá sveta, jeden rok majstrovstvá Európy. Pre nás Európanov je to dobré, máme sa s kým porovnávať. Plus máme ešte Eurotour ligu. V rámci Eurotour je niekoľko súťaží, z ktorých si my vyberáme. Väčšinou absolvujeme sedem až osem súťaží. Najčastejšie cestujeme tu v okolí, ako je napríklad Švajčiarsko, Nemecko, Česko, Maďarsko. Tento rok sme pretekali aj na Ukrajine a samozrejme na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Čo všetko sa ti už podarilo vyhrať?
– Tak asi najcennejším je určite titul majstra sveta z roku 2014 v seniorskej kategórii. To je určite pre mňa najcennejší titul. Veľmi si vážim aj titul majstra Európy v kategórii juniorov z roku 2009. To bol môj taký prvý veľký úspech. Čo mám ešte umiestnenia, tak som bol dvakrát vicemajstrom sveta. Tento rok sa mi podaril získať titul aj na Eurotour, ktorú som ešte nikdy nevyhral. Majstrovstvá sveta sa mi moc tento rok nevydarili, skončil som až siedmy, takže ja to považujem za neúspech. Ale vynahradil som si to aspoň umiestnením v lige. Zo siedmych súťaži som vyhral až štyri, takže som si splnil ďalší cieľ.

Kde všade si už súťažil?
– Najďalej čo som bol, tak to boli majstrovstvá sveta v roku 2012 v Juhoafrickej republike. Tam som prvýkrát pretekal v seniorskej kategórii a vtedy som sa umiestnil na druhom mieste. Nešiel som tam s veľkými cieľmi, ale nechcel som odísť naprázdno. Bol som prekvapený, že som získal takéto umiestnenie, ale možno vlastnou chybou som sa pripravil o titul majstra sveta. Nechýbalo mi veľa. Mimo Európu som už v podstate ani nebol. Jedine v Turecku sme boli v ázijskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dopadla tvoja posledná súťaž v rámci Eurotour?
– Posledná súťaž bola v Nemecku, to bola posledná ligová súťaž v tomto roku. Bolo tam cez 90 účastníkov a skončil som štvrtý. Čo sa týka súťaže, tak tam boli jednoduché podmienky, čo pre mňa nie je výhoda. Mne skôr vyhovuje, keď je studené počasie, vietor, daždivo. Pri jednoduchých podmienkach veľa ľudí riskovalo. Ale ja som už mal ligu vyhratú. Moje umiestnenie už nerozhodovalo, takže som išiel voľnejšie a už som sa nemusel stresovať, že ma niekto v rebríčku predbehne. Išiel som tam hlavne kvôli výrobcovi.

Koľko býva súťažiacich na pretekoch?
– V tejto sezóne bol najväčší počet 92 pretekárov. Bolo to v Nemecku počas poslednej súťaže. Vždy tam príde najviac súťažiacich, ale v priemere sa zúčastňuje pretekov tak okolo 50. Mojim cieľom je vždy byť aspoň na nejakom stupni víťazov. Tento rok som si to v podstate splnil. V Eurotour som bol vždy v Top 4.

Aká je konkurencia v tomto športe?
– Nemeckí pretekári sú veľmi silní. Keď ide o tímy a nie individuálne výsledky, tak Nem

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  2. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  3. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  4. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  5. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 604
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 025
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 517
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 062
  6. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 2 629
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 544
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 293

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  2. Miro Jankes: Septembrové (2022)
  3. Robert Štepaník: diel 74 - rubrika: moje najhranejšie (v júni 2022)
  4. Viktor Pamula: Bublajúce problémy, časť druhá
  5. Ján Chomík: Viva México - Pozole rojo s cícerom
  6. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  8. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 408
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 844
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 249
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 490
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 420
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 390
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 2 916
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 776
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Ak nezastropujú ceny energií, môže sa stať, že levická plaváreň bude mať počas leta vynútenú pauzu.

Svietenie a kúrenie v mestských objektoch začína byť neúnosné.


13 h
Gólová radosť Kristiána Petríka a jeho spoluhráčov.

Levice majú, zdá sa, nového kanoniera.


26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Ilustračné foto

VIII. LIGA ObFZ LV: Mýtne Ludany si priviezli bod.


GYV 25. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


23 h

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 20 h

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: skalné okná
  2. Miro Jankes: Septembrové (2022)
  3. Robert Štepaník: diel 74 - rubrika: moje najhranejšie (v júni 2022)
  4. Viktor Pamula: Bublajúce problémy, časť druhá
  5. Ján Chomík: Viva México - Pozole rojo s cícerom
  6. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  8. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 408
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 844
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 6 249
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 490
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 3 420
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 390
  7. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 2 916
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 776
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu