LEVICE. Poplatky za prednostné ošetrenie sú na Slovensku od júla 2015 zrušené. Dovtedy si lekári v Nitrianskom kraji mohli za túto službu účtovať maximálne 6,63 eura.

Pacienti sa zhodujú, že k tým odborným lekárom, ktorých je v Leviciach málo, sa dá d ostať len tak, že si skoro ráno vystojíte rad a získate horné poradové miesto.
Kartotéky ukladajú na stolík
Je niečo po štvrtej ráno, vonku je tma. Svetlá v bytoch na levickom sídlisku Rybníky svietia len ojedinele. Pán Daniel nasadá do taxíka. Päť minút pred piatou ho vysadí pred poliklinikou. Čaká tu už približne dvadsiatka ľudí. Idú na vyšetrenie k svojmu odbornému lekárovi.
Senior chodí na polikliniku zavčasu ráno kvôli svojim aj manželkiným vyšetreniam, približne raz za 3-4 mesiace. „Keď vyjdem hore, na stolík pri dverách ambulancie položím zdravotnú kartu. Ľudia ich tam ukladajú v poradí, ako prišli. Sestrička chodí okolo pol siedmej, zoberie dokumentácie a začne volať pacientov. Sestrička u iného lekára zase rozdá čísla, asi pätnásť. Spolu so zdravotným preukazom číslo vložím do kartotéky,“ opisuje zaužívaný postup u dvoch špecialistov s pripomienkou, že každý to má inak. „Určite by sa tu zišiel nejaký systém, ako sa k lekárovi objednať. Veď ľudia z dedín sem chodia čakať aj o štvrtej ráno,“ dodáva.
Privstala si, aj tak čakala šesť hodín
Minulý týždeň išla k odbornému lekárovi aj Levičanka Katarína. „Vstala som o štvrtej hodine, na polikliniku som dorazila cca o trištvrte na päť, v čase, keď vrátnik púšťal ľudí dnu bočným vchodom do budovy polikliniky. Bolo tam už asi 25 ľudí,“ opísala situáciu s tým, že vrátnik rozdal ľuďom papieriky od odborných lekárov, na ktoré je možné sa zapísať. Kým sa pani Katarína vyviezla hore výťahom, mala číslo osem.
„V poradí ôsma znamenalo vyšetrenie okolo 11. hodiny. Pomedzi nás zapísaných tu boli ešte objednaní pacienti.“
Ako ale hovorí, objednanie nie je jednoduché, pretože v polovici novembra už december nie je voľný a na január sa objednať nedá, lebo lekár ešte nemá harmonogram operácií.
Podobné skúsenosti má s viacerými odborníkmi, po časenky na polikliniku chodí aj pre mamu.
„Preťaženosť doktorov v našom okrese je hrozná. Nekrivdím odborníkom. Za seba môžem povedať, že nemám zlu skúsenosť ani s jedným z odborných lekárov. Je to zrejme chyba preťaženosti ambulancií a v nenastavenom systéme,“ myslí si.
Čo na to ministerstvo?
„Ministerstvo zdravotníctva SR vníma nespokojnosť pacientov súvisiacu s nedostatkom niektorých špecialistov v niektorých regiónoch,“ reagovala Zuzana Eliášová, hovorkyňa rezortu.
Pripustila, že v súčasnosti je na rozhodnutí každého lekára, ako si manažuje objednávanie pacientov: „Môže to byť formou lístkov - tzv. časeniek. Rovnako si môže lekár zvoliť aj telefonickú alebo elektronickú formu objednávania.“
V spolupráci s Národným centrom zdravotníckych informácií a VšZP pracuje ministerstvo na systéme elektronického objednávania sa k lekárom. „Presný spôsob a postup objednávania je predmetom analýzy, a preto aj termín pilotnej prevádzky ešte nie je definovaný,“ doplnila. Podľa jej slov sa pacienti s konkrétnymi podnetmi môžu obrátiť na VÚC – odbor zdravotníctva, ktorý vydáva povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a ten situáciu preverí.
Župa konať nemôže
Lekár NSK Ľubomír Ševčík pripúšťa, že ojedinele dostáva podnety, v ktorých pacienti žiadajú o riešenie skrátenia čakacej doby na vyšetrenie. Ide najmä o čakacie doby u lekárov – špecialistov. Aj podľa neho si spôsob a formu objednávania pacientov určuje každý lekár sám. „Zákon žiadny spôsob objednávania pacientov, ani spôsob práce, či počet pacientov vyšetrených v jeden deň neurčuje,“ pokračuje ďalej a prikladá aj znenie paragrafu 44 ods. 2 zákona č 577/2004, v ktorom sa hovorí, že „poskytovateľ nesmie podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca podľa tohto zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie, ani iným plnením.“ Teda brať poplatky je protizákonné.
Objednávať budú telefonicky
Ambulancie súkromných lekárov sú v levickej poliklinike v prenajatých priestoroch. Objekt spravuje spoločnosť Agel. Pýtali sme, či neplánujú zaviesť centrálny systém objednávania pacientov. „Neplánujeme, keďže nie je možné, aby sme organizovali prácu inému súkromnému subjektu. V našich ambulanciách a aj v novovzniknutých chceme v budúcnosti zaviesť systém telefonického objednávania,“ odpovedala Alžbeta Sivá, hovorkyňa spoločnosti.