LEVICE. Zbierku umenia tvorí 640 malieb a kresieb. Najstaršie sú zo začiatku 17. storočia.
Tekovské múzeum dalo časť z nich odborne reštaurovať. Je medzi nimi aj oznamovateľ smrti z roku 1665.
Aj rámy sú malé umelecké diela
V roku 1927 daroval Jozef Nécsey, vrábeľský poštmajster, svoju zbierku starožitností mestu Levice. Na jej základe vzniklo najskôr mestské, v súčasnosti dnešné Tekovské múzeum.
Medzičasom k obrazom jeho syna Štefana Nécseya pribudli ďalšie diela. Keďže sa múzeum v 70. a 80. rokoch viackrát sťahovalo a predmety boli uskladnené v nevhodných podmienkach, mnohé sú poškodené. Reštaurované neboli od začiatku 20. storočia.

Tridsiatku diel si pred štyrmi rokmi zobral do parády uznávaný reštaurátor Štefan Kocka. Ich opravu ukončil pred časom. V Tekovskom múzeu je teraz na výstave devätnásť z nich.
„Sú tu obnovené diela a tiež ukážky, ako vyzerali predtým, prípadne ako sa reštaurovali,“ približuje Peter Pleva, konzervátor zbierok, s tým, že návštevník tak má možnosť lepšie porovnať, ako sa obraz pod rukami odborníka vylepšil. Podľa jeho slov vo väčšine prípadov ide o olejomaľby, obnovené boli aj akvarely alebo práce vytvorené uhlíkom, pastelom. Renováciou ale neprešli iba obrazy, ale aj rámy, ktoré sú často malým umeleckým dielom.
Ako príklad uvádza Lesnú krajinu, ktorá bola v pôvodnom stave „nevystavovateľná“. „Bola na nej prasknutá doska, chýbala časť výzdoby rámu,“ opisuje a pridáva, že reštaurátor potiahol rám novou kožou, ktorú prekryl starou kožou.
Úpravy pridali na veku
V biednom stave bola aj Madona s dieťaťom od neznámeho autora z druhej polovice 19. storočia. „Reštaurátor mi zavolal, že začal čistiť farbu, ktorá ale charakterom nezodpovedala 19. storočiu. Dielo nakoniec predatoval na prvú polovicu 18. storočia. Obraz tak ostarel o 150 rokov,“ pridal kuriozitu.
Pri reštaurovaní výtvarných diel boli použité najmodernejšie technológie, či už fyzikálneho a chemického charakteru. Niektoré obrazy bolo potrebné vyžehliť, doliať poškodený alebo chýbajúci papier, dofarbiť ho do starého tónu papiera. Kúsok maľby, pigmenty obrazu Sv. Františka z 18. storočia, skúmal odborník pod elektronickým mikroskopom. Zisťoval tak jednotlivé vrstvy maľby a jej vek.
Unikátny obraz
Podľa Petra Plevu je najzaujímavejším dielom portrét Sv. Jána Nepomuckého od neznámeho autora z 18. storočia. „Je to unikát,“ hovorí. Ide o pastel na