LEVICE. Vyjsť z vedľajšej cesty na hlavnú, ktorá je najvyužívanejším vstupom do mesta v smere od Nitry, môže zabrať dlhé minúty.
Križovatka pred objektmi obchodov a veľkoskladov je frekventovaná a nehodová.
Vedeli ste, že na Slovensku sa kedysi jazdilo vľavo? Zmena vpravo prišla v búrlivom období ČítajtePodľa Lucie Karelovej, hovorkyne Slovenskej správy ciest, v danom úseku prebehlo sčítanie dopravy.
Ranná a popoludňajšia dopravná špička v tejto lokalite by už pre obyvateľov štvrte za nadjazdom a majiteľov či zákazníkov firiem, ktoré tu pôsobia, nemala byť strašiakom.
Stavebné povolenie už majú
Slovenská správa ciest, pod ktorou patrí aj Kalnická cesta, pripravuje prebudovanie križovatky na kruhový objazd. Vzniknúť má za nadjazdom, pred bývalým tabakovým závodom. Vedie tu cesta prvej triedy I/51.
Okresný úrad v Nitre, odbor cestnej dopravy pozemných komunikácií, vydal 20. februára stavebné povolenie pre stavbu
„Cesta I/5I Levice - križovatka s Tabakovou ulicou“.
Súčasťou stavby budú vegetačné úpravy, vybudovanie hlavnej a miestnej komunikácie, kanalizácie, prekládka vodovodu, plynovodu, rekonštrukcia verejného osvetlenia, telefónnych káblov, miestneho rozhlasu.
Iný umiestnenie budú mať aj autobusové zastávky pri hlavnej ceste.
Živý erb v strede
Okrem výrubu alebo ošetrenia drevín v lokalite bude novinkou úprava stredového ostrovčeka križovatky.
Ako sa uvádza v projekte, najvýraznejším prvkom je výsadba v tvare erbu mesta Levice. Erb je navrhnutý zo stálozelených krov. Zvyšná plocha bude doplnená štrkom, aby erb vynikol. Farebnosť erbu zabezpečia kultivary, ktoré majú listy v požadovaných farbách: zelený krušpán, žltý Bršlen Fortuneov a červená Weigela Alexandra.
Ostatné plochy v križovatke budú pre lepšiu viditeľnosť iba zatrávnené.
Chodci
Plánovaný typ a rozmer kruhovej križovatky zodpovedá druhu dopravy, ktorá týmto úsekom prechádza, teda aj nákladným autám.
„Priemer okružnej križovatky bude 40 metrov, počet vstupov - šesť. Na všetkých ramenách križovatky sú navrhnuté priechody pre chodcov,“ priblížila L. Karelová.
Pri napojení vetiev komunikácií na kruhovú križovatku sú navrhované deliace ostrovčeky, v ktorých sú riešené priechody pre chodcov. Zároveň budú slúžiť aj ako bezpečnostný prvok na ochranu chodcov.
Tzv. zebry budú bezbariérové, široké tri metre a doplnené vodiacimi líniami pre nevidiacich.
Obmedzenia počas prác
Organizácia dopravy na priľahlom úseku cesty 1/51 a ostatných miestnych komunikáciách bude zabezpečená dočasným dopravným značením a prenosnými zvislými dopravnými značkami.
Rýchlosť bude počas výstavby obmedzená na 20 kilometrov za hodinu. Dočasné