BRATISLAVA, LEVICE. V bratislavskej hale Centra vedy Aurélium sa v apríli konalo slovenské kolo medzinárodných pretekov vodíkových RC áut pre stredné školy. V tomto treťom ročníku si zmeralo sily desať tímov z celého Slovenska.

Na trati sa pretekalo až šesť hodín, diaľkovo ovládané autíčka majú hybridný pohon. Celý hnací systém je poháňaný elektromotorom z batérie, ktorý je doplnený o ďalší pohon - vodík. Ten sa nespaľuje, ale využíva sa tak, že cez palivový článok sa vytvára elektrická energia. Elektromobil má väčší dojazd ako štandardné elektrické auto.
Tímy prišli na súťaž s rôznymi konštrukciami podvozku a pohonu áut podľa zadaných parametrov a pravidiel súťaže. Žiaci levického tímu s názvom Strojmele museli nielen spolupracovať, ale aj taktizovať a premýšľať, ako predĺžiť výkonnosť a spoľahlivosť autíčka.

Havarovaný stroj
V prvý deň súťaže sa konali kvalifikačné jazdy, z ktorých sa Levičania posunuli na štvrtú pozíciu poleposition. Jeden súper ale do ich autíčka nechtiac narazil a poškodil pravé vrchné aj spodné rameno prednej nápravy. Po prvotnom zdesení sa chalani naštartovali a hľadali riešenie. Vyriešili to odchodom do modelárskeho obchodu, hľadaním plastov vo vyradených kopírkach, nákupom mosadzného plechu, epoxidu, lupienkovej pílky a prácou na oprave.
Súťažný maratón
Na druhý deň sa začal pretekársky maratón. Tím Strojmele striedal dvoch vodičov, ostatní členovia tímu v boxoch menili kolesá, opravovali poškodenú karosériu a vymieňali batérie a vodíkové články. Napokon sa umiestnili na piatom mieste, na čo bolo potrebné absolvovať až 824 kôl. Rovnaké umiestnenie dosiahli aj v minulom ročníku súťaže, kedy mal školský tím z Levíc najazdených okolo 600 kôl.
Maratón skončil podvečer. Pri vyhlasovaní výsledkov súťaže sa žiacky tím tešil z najvyššieho ocenenia. Ich súťažný špeciál získal medailu za inovácie v konštrukcii. Okrem technického myslenia dizajnérov tímu pomohla finančne i technicky firma šahanská firma Hörnlein. Na základe výkresovej dokumentácie v podniku vyrobili hliníkové diely pohonného ústrojenstva. Preteky H2AC boli veľkým zážitkom, ale aj riadnou drinou.
Autor: Roman Karaffa