LEVICE. V celoslovenskom hodnotení, ktoré v závere minulého roka zverejnil inštitút INEKO, sa levická nemocnica umiestnila takmer na chvoste – na priečkach za ňou boli už len zariadenia v Prievidzi a Partizánskom. V kategórii všeobecné nemocnice bolo hodnotených 33 zariadení.

Prieskum spokojnosti hospitalizovaných pacientov sa začal v levickej nemocnici minulý rok v júni. Ako hovorí nemocnica, cieľom je skvalitniť svoje služby a úroveň každodenne poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
V hodnotení neuspeli
Nemocnica v Leviciach bola vlani vyhodnotená ako zariadenie, s ktorým sú pacienti najmenej spokojní. Medziročne sa výraznejšie zlepšila v transparentnosti, hoci bola pri tomto ukazovateli stále podpriemerná.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) hodnotil nemocnice podľa vybraných ukazovateľov: kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti, skúsenosť, náročnosť diagnóz, spokojnosť pacientov, hospodárenie a transparentnosť. Zo šiestich vymenovaných ukazovateľov sa levická nemocnica prepadla v hodnotí spokojnosti pacientov.
Už vtedy vedenie nemocnice reagovalo, že spokojnosť pacientov zisťuje. „V Nemocnici Levice bol práve pre zlepšenie spokojnosti hospitalizovaných pacientov zavedený dotazník spokojnosti pacientov. Ide o úplnú novinku z dielne tejto nemocnice, realizuje ju manažérka kvality u každého pacienta, ktorý je v nemocnici hospitalizovaný,“ povedala vtedy Martina Pavliková, hovorkyňa spoločnosti Agel, ktorá levickú nemocnicu prevádzkuje.
Pýtajú sa od júna
Prieskum spokojnosti hospitalizovaných pacientov sa začal vlani v lete. „V priebehu siedmich mesiacov uplynulého roka, od júna do decembra, zozbierala takmer 1050 dotazníkov od mužov a žien, ktorých zdravotný stav priviedol do Nemocnice Levice, a niektoré námety pacientov už aj zaviedla do praxe,“ informovala minulý týždeň hovorkyňa.
„Našou snahou bolo a naďalej je stať sa prvou voľbou pre pacientov v regióne a inšpirovať ostatných, ako sa dá zlepšiť zdravotníctvo u nás. Sú k tomu potrebné tri dôležité aspekty: rešpekt, zodpovednosť a tímová práca,“ povedal riaditeľ nemocnice Ján Belanský.
Osem otázok
Dotazník spokojnosti vypĺňa s pacientmi manažérka kvality levickej nemocnice Magdaléna Trenčíková: „Zisťovanie spokojnosti pacientov sa realizuje cez pracovné dni od pondelka do piatka, kedy navštívim hospitalizovaných pacientov na oddeleniach. K dispozícii mám zoznam prijatých pacientov, a hneď v prvý deň ich hospitalizácie ich oboznámim o našom projekte. Na druhý až tretí deň pacientov opäť navštívim a buď mi odovzdajú už vyplnený dotazník, alebo ho vyplnia s mojou pomocou.“
Tlačivo má osem otázok, týkajú sa zdravotnej starostlivosti zo strany lekárov, ošetrovateľskej starostlivosti zo strany sestier, informovanosti pacienta o jeho liečbe, diagnóze, spokojnosti s čistotou na oddelení alebo izbe, spokojnosti so stravou a pacient môže aj odporučiť, čo by sa v nemocnici mohlo zlepšiť.
„Pacienti majú možnosť vyzdvihnúť kohokoľvek z personálu, lekára, sestru, ošetrovateľov, ale aj sa posťažovať, niektorí sa chcú len vyrozprávať,“ zhrnula doterajšie skúsenosti manažérka kvality. Za sedem mesiacov vyzbierala celkovo 1046 dotazníkov.
Pripomienky majú k strave či vybaveniu izieb
A aké sú najčastejšie reakcie pacientov? „Záleží od toho, na ktorom oddelení sú pacienti hospitalizovaní. Väčšinou sú spokojní s ošetrovateľskou starostlivosťou zo strany sestier, prístupom lekárov. Pripomienky boli na stravu, resp. na vybavenie izieb, že by privítali žalúzie, sieťky na oknách, vybavenie izby wifi,“ hovorí M. Trenčíková.
Nemocnica na základe aj podnetov zo strany pacientov vybudovala vlani štyri nadštandardné izby na oddelení vnútorného lekárstva, zamestnanci nemocnice nosia menovky, postupne sú preškoľovaní v oblasti komunikácie pacient – lekár, pacient – sestra. Nemocnica už rieši aj úpravu sociálnych zariadení a vylepšenie stravy pridaním ovocia a zeleniny. Dotazníkový prieskum bude v nemocnici pokračovať aj v tomto roku.
Autor: MP