Škoda Popular, Tudor, Sedan, Spartak či Octavia. Podpísal sa pod ne rodák z Pukanca

Konštruktér Jozef Velebný je v rodnom liste obľúbených automobilov.

Jozef Velebný s modelmi áut Škoda 1101 Tudor (v pozadí) a Škoda 1200. Fotka z roku 1950.Jozef Velebný s modelmi áut Škoda 1101 Tudor (v pozadí) a Škoda 1200. Fotka z roku 1950. (Zdroj: Archív: Michal Velebný)

PUKANEC. V stredu ráno 12. decembra 1906 bolo v Pukanci u Velebných živo. Ráno o siedmej sa im narodil syn Jožko. Otec bol v Amerike, a tak jeho narodenie išla na Mestský dom oznámiť jeho stará mama Anna Hrúzová.

Chlapec rástol, detské rôčky ubiehali a Jožko 10. februára 1919 ukončil šiestu triedu ľudovej školy a išiel za učňa ku známemu pukanskému kolárskemu majstrovi Alexandrovi Hruškovičovi. Učňovskú skúšku zložil v roku 1923.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Laurin a Klement

Ako mnohí pred ním a aj po ňom, vybral sa do sveta aj Jožko. Zakotvil u firmy Laurin a Klement v Mladej Boleslavi. Firma vtedy vyrábala hlavne osobné a nákladné autá. Nešťastnou náhodou pri práci na drevoobrábacej mašine prišiel o všetkých päť prstov na ľavej ruke. Muselo to byť strašné.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si Z bombarďákov tangáče, z korzetov podprsenky. Spodná bielizeň je stáročiami viac erotická (+FOTO) Čítajte 

Pravdepodobne, aby mu firma nemusela platiť celoživotnú invalidnú rentu, dala ho študovať na tamojšiu priemyslovku. Jožko bol šikovný a po vyštudovaní začal vo firme pracovať ako konštruktér. Podieľal sa na konštrukcii áut vyrábaných v tejto firme, ktorú v roku 1925 prevzala firma Škoda z Plzne a značka Laurin a Klement zanikla. Jožko sa neskôr vypracoval na vedúceho konštrukcie karosérií.

Zapísaný v rodnom liste auta

Ešte po druhej svetovej vojne mali niektoré osobné autá drevené rámy karosérie „obité“ plechom, ako napr. Škoda 1101/1102 Tudor, vyrábaná od druhej polovici 40. rokov do roku 1952. Z nej v ďalšom vývoji vznikol v roku 1949 v Škodovke prvý prototyp auta s celokovovou karosériou s názvom Škoda 1200 - sériová výroba sa začala v roku 1952. V jeho „rodnom liste“ je ako dizajnér zapísaný Jozef Velebný.

SkryťVypnúť reklamu

Hlad po autách po druhej svetovej vojne prinútil aj Škodovku začať s vývojom ďalšieho osobného auta. Z časových a finančných dôvodov bol pre nový model použitý pohon a nápravy zo Škody 1200. Úplne nová dvojdverová karoséria tohoto auta bola moderná, celokovová.

Podľa prameňov z internetu toto nové auto prvýkrát ukázali na prvomájovej manifestácii 1954 v Mladej Boleslavi. Na prednej kapote malo napísané SPARTAK. Ako je uvedené, hlavným konštruktérom bol František Přibyl a vedúcim konštrukcie karosérie Jozef Velebný.

Po Škode 1200 prišla Škoda 1201, a potom Škoda 1202 a ich rôzne modifikácie, po Spartaku prišla Škoda Octavia, Octavia Combi, Felicia, atd. Na všetkých zanechal svoj „rukopis“ konštruktér Jozef Velebný, rodák z Pukanca.

Pokrok nezastavíš

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6XX4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Levice

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  4. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 889
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 519
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 969
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 806
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 350
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 716
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 517
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 298
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Vizualizácia - Fiesta most

Most, ktorý spájal a opäť bude spájať. Po rokoch, keď slúžil iba na presun chodcov a cyklistov, sa starý železničný most v Trenčíne mení na Fiesta most.


Ilustračný záber.

VIII. liga ObFZ Levice: Výsledky, komentáre, tabuľka.


Záber zo stretnutia Jur nad Hronom - Hronské Kľačany 1:2.

VII. liga ObFZ Levice: Výsledky, komentáre, tabuľka.


Záber zo stretnutia Starý Tekov - Želiezovce 2:0.

VI. liga Východ: Výsledky, štatistiky, komentáre, tabuľka aj zostava kola.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu