Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Škoda Popular, Tudor, Sedan, Spartak či Octavia. Podpísal sa pod ne rodák z Pukanca

Konštruktér Jozef Velebný je v rodnom liste obľúbených automobilov.

Jozef Velebný s modelmi áut Škoda 1101 Tudor (v pozadí) a Škoda 1200. Fotka z roku 1950.Jozef Velebný s modelmi áut Škoda 1101 Tudor (v pozadí) a Škoda 1200. Fotka z roku 1950. (Zdroj: Archív: Michal Velebný)

PUKANEC. V stredu ráno 12. decembra 1906 bolo v Pukanci u Velebných živo. Ráno o siedmej sa im narodil syn Jožko. Otec bol v Amerike, a tak jeho narodenie išla na Mestský dom oznámiť jeho stará mama Anna Hrúzová.

Chlapec rástol, detské rôčky ubiehali a Jožko 10. februára 1919 ukončil šiestu triedu ľudovej školy a išiel za učňa ku známemu pukanskému kolárskemu majstrovi Alexandrovi Hruškovičovi. Učňovskú skúšku zložil v roku 1923.

Laurin a Klement

Ako mnohí pred ním a aj po ňom, vybral sa do sveta aj Jožko. Zakotvil u firmy Laurin a Klement v Mladej Boleslavi. Firma vtedy vyrábala hlavne osobné a nákladné autá. Nešťastnou náhodou pri práci na drevoobrábacej mašine prišiel o všetkých päť prstov na ľavej ruke. Muselo to byť strašné.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si Z bombarďákov tangáče, z korzetov podprsenky. Spodná bielizeň je stáročiami viac erotická (+FOTO) Čítajte 

Pravdepodobne, aby mu firma nemusela platiť celoživotnú invalidnú rentu, dala ho študovať na tamojšiu priemyslovku. Jožko bol šikovný a po vyštudovaní začal vo firme pracovať ako konštruktér. Podieľal sa na konštrukcii áut vyrábaných v tejto firme, ktorú v roku 1925 prevzala firma Škoda z Plzne a značka Laurin a Klement zanikla. Jožko sa neskôr vypracoval na vedúceho konštrukcie karosérií.

Zapísaný v rodnom liste auta

Ešte po druhej svetovej vojne mali niektoré osobné autá drevené rámy karosérie „obité“ plechom, ako napr. Škoda 1101/1102 Tudor, vyrábaná od druhej polovici 40. rokov do roku 1952. Z nej v ďalšom vývoji vznikol v roku 1949 v Škodovke prvý prototyp auta s celokovovou karosériou s názvom Škoda 1200 - sériová výroba sa začala v roku 1952. V jeho „rodnom liste“ je ako dizajnér zapísaný Jozef Velebný.

SkryťVypnúť reklamu

Hlad po autách po druhej svetovej vojne prinútil aj Škodovku začať s vývojom ďalšieho osobného auta. Z časových a finančných dôvodov bol pre nový model použitý pohon a nápravy zo Škody 1200. Úplne nová dvojdverová karoséria tohoto auta bola moderná, celokovová.

Podľa prameňov z internetu toto nové auto prvýkrát ukázali na prvomájovej manifestácii 1954 v Mladej Boleslavi. Na prednej kapote malo napísané SPARTAK. Ako je uvedené, hlavným konštruktérom bol František Přibyl a vedúcim konštrukcie karosérie Jozef Velebný.

Po Škode 1200 prišla Škoda 1201, a potom Škoda 1202 a ich rôzne modifikácie, po Spartaku prišla Škoda Octavia, Octavia Combi, Felicia, atd. Na všetkých zanechal svoj „rukopis“ konštruktér Jozef Velebný, rodák z Pukanca.

Pokrok nezastavíš

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6XX4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6XX4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 771
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 763
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 886
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 855
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 555
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 443
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 853
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 581
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 528
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 455
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Jadrové palivo do tretieho elektrárne Mochovce sa bude zavážať najskôr koncom apríla.

36m
Malý Theodor sa narodil v levickej nemocnici 21. 1. 2021.

Maličký Theodor sa narodil dnes ráno v levickej nemocnici.

21 h
Na otvorenie nadjazdu v Leviciach si vodiči museli počkať do konca roka. Otvorili ho 30. decembra.

Policajné razie, voľby, nové klientske centrum, ale hlavne pandémia. Udalosti uplynulého roka poznačil nový koronavírus.

20. jan

Prevoz a hospitalizácia pozitívne testovaných väznených osôb z tohto ústavu neboli doteraz potrebné.

22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

6 h

Už ste čítali?