KALNÁ NAD HRONOM. Do užívania ho dali presne pred 60 rokmi a odvtedy na ňom robili len „bežné opravy“. Most je súčasťou štátnej cesty I/51, ktorá spája Levice s Mochovcami či Nitrou.
Počas kontroly vyhodnotili odborníci jeho stavebno-technický stav stupňom „veľmi zlý“. Cestári pripravujú rekonštrukciu. Bude realizovaná po polovičkách, alebo za úplného vylúčenia dopravy?
Dovtedy sa vodiči musia pripraviť na výtlky, ktoré sa na zrenovovanej vozovke tvoria už roky. Dočasná dopravná značka je tam osadená permanentne.
Na križovatke dôležitých ciest
V obci sa križujú dve cesty prvej triedy – I/51 a I/76. Doprava je tu hustá aj vďaka nákladným autám smerujúcim k hraničnému priechodu v Šahách.
Dva brehy rieky Hron prepojil v roku 1961 nový železobetónový most. V ostatných
rokoch sa tu vodiči už zžili s dočasnými dopravnými značkami. Osadené sú tu permanentne. Upozorňujú na nerovnosti povrchu vozovky.
„Diery bývajú také veľké, že človek musí byť opatrný a znížiť rýchlosť,“ hovorí Peter, ktorý po trase Levice – Mochovce prechádza takmer denne. Levičan pridáva, že tí, čo situáciu na moste poznajú, už krátery obchádzajú nie najbezpečnejším spôsobom – prejdú do protismeru.
Nový koberec, staré diery
Čerstvý asfalt tu položili v roku 2012. Vtedy zrekonštruovali 5,5 kilometra dlhý úsek cesty od Levíc až po obec. Výtlky sa objavili už po pár mesiacoch.
„Dôvodom častých porúch povrchu vozovky v miestach dilatácií je zlý stavebno-technický stav podpovrchových záverov dilatácií,“ odborne opísala Lucia Karelová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Laicky povedané, pri rôznych teplotách kovový materiál „pracuje“, čím v asfalte vznikajú trhliny a následne výtlky. Najväčšie bývajú v časti vozovky v smere od Levíc. Dosahujú rozmery 1,5 metra x 0,5 metra. V minulosti boli diery také hlboké, že došlo k odhaleniu kovových dielcov dilatácií.
Jednu z nespočetných opráv zabezpečili cestári v uplynulých dňoch. Podľa hovorkyne tak spravili tento rok už druhý raz. Použili studenú obalovanú zmes vhodnú pre nízke teploty vzduchu.
„Vysprávky výtlkov v miestach mostných záverov robíme v rámci bežnej údržby. V roku 2020 sa vysprávky realizovali šesťkrát teplou obalenou zmesou a jedenkrát studenou zmesou,“ doplnila hovorkyňa.
Čo je vo vnútri mosta
Rozbitý asfalt je „len optickou vadou“. Ďalšie sa skrývajú v telese mosta.
„Most bol postavený v roku 1961, jeho stavebno-technický stav je 6 - veľmi zlý,“ pridáva Lucia Karelová výsledok hodnotenia pravidelnej kontroly. Most v Kalnej nad Hronom je len krok od najhoršieho siedmeho stupňa, ktorý označuje kritický havarijný stav.
Obmedzeniam v doprave sa nevyhnú
Cestári pripravujú stavbu s označením „I/51 Most cez rieku Hron Kalná nad Hronom, most 51-140“.
V súčasnosti sa spracováva projektová dokumentácia pre vydanie stavebného povolenia. Podľa hovorkyne je termín dodania v treťom kvartáli tohto roka. Stavba bude financovaná z prostriedkov Európskej únie a štátneho rozpočtu.
Na otázku, či bude most počas prác úplne uzatvorený a bude vytýčená obchádzková trasa dlhá 25 kilometrov cez Tlmače, hovorkyňa reagovala: „Odpoveď na otázku či stavba bude realizovaná po polovičkách, resp. za úplného vylúčenia dopravy, bude známa až po dodaní projektovej dokumentácie, resp. počas spracovania.“
Ak by most na istý čas úplne uzatvorili, vodičom by ostávala obchádzka cez Tlmače alebo cez Jur nad Hronom.