Farmári z Kalnej chcú znížiť nákladnú dopravu za vlastné, obec im robí prieky

KALNÁ NAD HRONOM - Obyvatelia Kalnej nad Hronom sú nadpriemerne spokojní so životom v obci, nebyť zvýšenej nákladnej dopravy. Obcou totiž vedie tranzit nákladných vozidiel a kamiónov medzi Slovenskom a Maďarskom. Aj keď jedno riešenie je na dosah ruky, obecné zastupiteľstvo tomu bráni.

Foto: Donau FarmFoto: Donau Farm

Koncom jari uskutočnila agentúra Kantar v Kalnej nad Hronom prieskum spokojnosti obyvateľov, ktorý priniesol prekvapivú skutočnosť. Kalná patrí k obciam, ktorých občianska vybavenosť sa aj vďaka poplatkom obci z neďalekej jadrovej elektrárne neustále skvalitňuje - nechýbajú tu vybavené športoviská či reštaurácie, no je jeden dôvod, ktorý kazí spokojnosť. Je ním nadmerná nákladná a kamiónová doprava, vedúca cez neveľké centrum obce. Udržať vysoký štandard spokojnosti bude najmä pre miestnych poslancov čoraz väčšou výzvou.

SkryťVypnúť reklamu

Až 59 % opýtaných ľudí v Kalnej vyjadrilo nespokojnosť s dopravnou situáciou v obci. Kalná leží na hlavnom ťahu cez slovenské územie do Maďarska, kadiaľ chodia nákladné autá a kamióny. Dopravnú situáciu by mohlo zlepšiť miestne poľnohospodárske stredisko Donau Farm Kalná, ktoré chce postaviť v areáli nové silá a znížiť tým nákladnú dopravu, ktorá vozí úrodu z polí. Na ročnú úrodu zo 4 500 hektárov pôdy im už kapacita existujúcich síl nestačí, farmári preto musia voziť úrodu z poľa aj do skladov v okolitých obciach. Tam opäť naložia poľnohospodárske plodiny na nákladné vozidlá a prevážajú ich na dvor v stredisku Donau Farm v Kalnej na certifikované meranie a odtiaľ k odberateľom. Takto v niektorých skladoch úrodu otočia aj dvakrát za sezónu.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci farmári od doby, kedy kúpili bývalé JRD, svoju dopravu znížili na polovicu, vôbec ich to neteší. „Naše farmárčenie vychádza z ekologických princípov a toto prevážanie plodín tam a späť v nákladných autách je v úplnom rozpore s udržateľnou produkciou, o ktorú sa snažíme. Životné prostredie v Kalnej už aj tak trpí zvýšenou nákladnou dopravou a emisiami, k tomu ešte zničené cesty… A pritom riešenie máme na stole,“ hovorí Michael Houmann, výkonný riaditeľ Donau Farm Group. Farma v Kalnej má plán, ktorým vie znížiť počet ciest nákladných vozidiel počas sezóny o vyše 40 % inak povedané, zredukovať počet nákladných vozidiel o 2 000. Riešením je výstavba nových síl v areáli Donau Farm, čím by vedeli dostať celú úrodu naraz pod jednu strechu. Žiadna ďalšia preprava medzi satelitnými skladmi a strediskom.

SkryťVypnúť reklamu

Paradoxne, snahe farmárov znížiť nákladnú dopravu bráni starosta a poslanci obecného zastupiteľstva. Prečo tak robia, nie je farmárom z Kalnej jasné. Nekomunikujú s nimi od doby, keď farmári zažiadali o územné rozhodnutie potrebné k výstavbe nových síl. A to podľa platného územného plánu obce. Vedenie obce spravilo farmárom napriek tým, že počas územného konania prijalo zmeny v územnom pláne, ktoré vylučujú výstavbu objektov vyšších ako 10 metrov. Už existujúce silá pritom dosahujú výšku 27 metrov. K tomuto postupu obce ako stavebného úradu, sa vyjadril v Proteste aj prokurátor, ktorý píše: „Či nejde o porušenie legitímnych očakávaní účastníkov konania, zákazu retroaktivity a nakoniec či takýmto postupom by nedošlo k popretiu účelu stavebného zákona.“

K napätej situácii prispieva aj fakt, že podnik už zainvestoval nemalé peniaze do nákupu najmodernejšej pozberovej linky do nových síl. Technológia, ktorá mala byť kvôli minimalizácii hluku zapustená do zeme a ktorá mohla skrátiť dobu spracovania úrody o celý mesiac, leží v skladoch. Obci hrozí žaloba za marenie investícií a znemožnenie podnikateľských aktivít. Na absurditu tohto konfliktu upozornili Donau Farm aj miestnu prokuratúru, keď poslanci schválili obchvat obce rovno cez pozemky poľnohospodárskeho areálu DF Kalná. Preto sa natíska otázka, či to s budovaním novej cesty myslia vážne. Prípadné vyvlastnenie areálu by bolo zdĺhavé a tiež by to znamenalo likvidáciu farmy, ktorá dáva prácu obyvateľom z Kalnej aj jej okolia.

Tento článok vám prináša Hugo Bach.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Levice

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 616
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 556
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 52 764
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 310
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 338
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 634
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 611
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Jedna z komunikácií, ktorú by mali v Leviciach zrekonštruovať, je na Okružnej ulici.

Vybratých je viacero ulíc a chodník.


TASR 1
Ilustračné foto.

Obvinili ich z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky.


Ilustračný záber.

VIII. liga ObFZ Levice: Výsledky, komentáre, tabuľka.


  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 616
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 556
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 52 764
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 310
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 338
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 634
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 611
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu