LEVICE. Tzv. južná trasa znáša dlhodobo kritiku. Cestujúci hovoria o pomalej jazde, výraznom meškaní spojov a starších vozňoch.

Železnice SR začínajú od 1. júna s rekonštrukciou na časti úseku medzi Levicami a Šuranmi. Vlaky sú tu spomalené na päťdesiatku. Na trati sú trhliny, v minulosti došlo k zosuvu.
Medzi stanicami budú premávať náhradné autobusy. Cestovanie sa skomplikuje na celej trase Bratislava – Banská Bystrica. Práce sú naplánované na takmer päť mesiacov.
Železničná spoločnosť plánuje do konca roka aj ďalšie veľké rekonštrukcie: na stanici v Dvoroch nad Žitavou, na úseku Trnovec - Tvrdošovce a modernizáciu trate Palárikovo - Nové Zámky.
Výsledkom bude zvýšenie traťovej rýchlosti na 70 km/h, resp. 140 km/h.
Trať je poškodená, vlaky idú pomaly
“Na povrchu terénu sú viditeľné značné trhliny. Traťová rýchlosť je preto obmedzená na 50 kilometrov za hodinu.
„
Pravidelných cestujúcich meškanie vlakov už neprekvapuje. Na svojej stránke o nich denne informuje Železničná spoločnosť Slovensko aj početní členovia skupín na sociálnych sieťach. Zhodujú sa v termínoch: pomalá jazda, meškanie, nestíhanie nadväzujúcich spojov, staré vozne.
Jednokoľajku medzi Levicami a Šuranmi vybudovali v roku vypuknutia prvej svetovej vojny. Kvôli nekvalitnému podložiu a vznikajúcim trhlinám tu vlaky majú obmedzenú rýchlosť na päťdesiatku. V minulosti došlo k zosunutiu svahu do koľajiska.
V článku sa dočítate aj:
- Prečo je rýchlosť znížená na 50 km/h? Aké závažné nedostatky vykazuje trať?
- Opravy potrvajú päť mesiacov. Prípadné zosuvy budú monitorovať dlhodobo.
- Medzi Levicami a Šuranmi nebudú premávať vlaky. Každú hodinu pristavia náhradné autobusy. Ako sa výluka dotkne rýchlikov na trase Bratislava - Banská Bystrica? Ako osobných vlakov? Ako to bude s prípojmi v jednotlivých železničných staniciach? Na čo sa majú cestujúci pripraviť? Odvezú im aj bicykle?
- Do konca roka majú na južnom Slovensku spustiť ďalšie tri miliónové investície. Železničná spoločnosť už má podpísané zmluvy so zhotoviteľmi. Kde konkrétne budú?
Ako povedala Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa ŽSR, železničná trať Šurany – Levice v úseku Horný Pial – Beša prechádza zárezmi a násypmi z hlinitej a hlinito-ílovitej zeminy. Štyri úseky označila za najkritickejšie: „Vykazujú najväčšiu nestabilitu, ktorá má za následok deformácie a poruchy geometrickej polohy koľaje.“