Na slovenských železniciach zaevidovali do úvodu novembra o 21 stretov osôb s vlakom viac ako vlani v rovnakom období.
Dobrovoľný odchod človeka zo sveta je smutný a pre pozostalých ťažko vysvetliteľný. Nezodpovedané ostávajú mnohé otázky.
Podľa psychológa je dôležité s ľuďmi, ktorí sa ocitnú „na hrane“, hovoriť priamo na mieste, naživo. Na rizikových železničných úsekoch umiestňujú nálepky s kontaktom na krízovú linku pomoci. Za dva roky sem zavolali takmer dve stovky ľudí s vnútornou bolesťou. Psychológovia z IPčka prišli za nimi.

Udalosť je traumatizujúca aj pre rušňovodičov. Niektorí využili pomocnú ruku zo strany zamestnávateľa, sú aj takí, ktorí požiadali o preradenie na inú pozíciu alebo z firmy odišli.
Prelom októbra a novembra je rizikovým
„Smutné, že pre niekoho je ten život takým trápením, že nakoniec vyslobodením je príchod mnohotonového kolosu a v sekunde 0 už zaznie len v hĺbke duše tiché ďakujem,“ napísal komentujúci na sociálnej sieti. Status informoval o tragickej udalosti na železnici pod Tatrami. Viacerí napísali, že už nie je dňa, kedy by sa niečo podobné nestalo.
Ďalej sa dozviete aj:
- Železničná spoločnosť Slovensko zamestnáva 1200 rušňovodičov, niektorí traumatizujúcu udalosť zažili viackrát,
- čo im pomáha vyrovnať sa so situáciou,
- výskumy z Holandska a Anglicka ukazujú, že miesta opakovaných samovrážd priťahujú ďalšie,
- na Slovensku vyhotovili mapu lokalít s najčastejšími tragédiami na železniciach,
- ľuďom v koncoch na týchto miestach môžu pomôcť nálepky s číslom krízovej linky,
- psychológ on-line poradne hovorí o prípadoch, keď táto linka pomohla dať životu šancu.
V jesenných mesiacoch informácie o tragédiách a následných meškaniach vlakov pribúdali. Smutný trend potvrdila aj Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky: „K 8. novembru evidujeme na sieti ŽSR 81 usmrtených osôb, čo je o 21 viac ako v minulom roku v tomto období.“ Medzičasom do smutnej štatistiky pribudli ďalšie záznamy.
Pridala, že pätnásť ľudí skončilo aj s ťažkými zraneniami, čo je o deväť viac ako pred rokom.
„Čo sa týka mesiacov, rizikovým je práve prelom októbra a novembra,“ doplnila.
Spomienky sa vracajú aj niekoľko týždňov
Okamih, keď sa pred kolos vážiaci stovky ton postaví človek, sa ťažko vymazáva z mysle. Stret vlaku s osobou má dopad na železničný personál.
„Treba si uvedomiť, že rušňovodič je v takomto prípade vždy v pozícii osoby, ktorá situácii nemôže zabrániť, pretože to z hľadiska fyziky jednoducho nie je možné,“ vysvetľuje hovorkyňa.