LEVICE. Mesto chce mať evidenciu a informácie o aktuálnom stave statickej dopravy. Objednalo si pasport komunikácií.
Cesty, chodníky a parkoviská už prešlo a nasnímalo špeciálne vybavené auto. Pasport má firma vypracovať do septembra.

Na jeseň sa poslanci vrátia aj k téme plateného parkovania. Schvaľovať budú všeobecne záväzné nariadenie.
Koncepciu rozvoja statickej dopravy si dalo vypracovať predchádzajúce vedenie mesta v roku 2012. Po verejnom prerokovávaní sa zdvihla vlna nevôle. Obyvatelia podali 91 pripomienok a sedem petícií.
Auto so sférickou kamerou v uliciach Levíc
V meste je približne 80 kilometrov ciest a chodníkov. V zóne je 390 parkovacích miest.
V akom sú stave, si mesto dalo zdokumentovať odbornou firmou z Banskej Bystrice, ktorá sa okrem iného zaoberá aj pasportizáciou komunikácií.
So zberom dát začala vlani v decembri. Auto vybavené mapovacím systémom prešlo Levicami za štyri dni. Že sa v meste pohybuje, si obyvatelia nemuseli všimnúť.
Ďalej sa dočítate aj:
- koncepcia parkovania so zavedením platenia aj na sídliskách vyvolala pred 12 rokmi nevôľu Levičanov, čo kritizovali,
- kedy chce mesto otvoriť otázku plateného parkovania v meste,
- na čo chce využiť rozpracovanú pasportizáciu komunikácií.
Mobilné mapovanie je jednou z najmodernejších technológií dokumentovania územia, je efektívne, rýchle a komplexné.
„Predstavuje komplexný zber dát z územia kombináciou laserového skenovania a fotografického snímania sférickou kamerou pozostávajúcou zo šiestich digitálnych kamier, z ktorých sa vytvára 360-stupňová panoramatická snímka,“ priblížila Renáta Šrámková zo spoločnosti Surveye.

Výsledkom sú panoramatické snímky, mračná laserových bodov a ďalšie údaje. Aktuálne ich pracovníci firmy spracovávajú v kancelárii na počítačoch.
Podľa jej slov je možné mapovať aj ďalšie prvky či objekty zo zosnímaného územia. Závisí to od toho, o čo má objednávateľ záujem.
„Teda nielen pasport komunikácií, ale aj pasport dopravného značenia, zelene, povrchových znakov inžinierskych sietí, mobiliáru, reklamné objekty a stavby a podobne,“ naznačila, na čo sa dá systém využiť.
Zistia rozsah aj stav
V Leviciach sa firma zamerala na pasport ciest, chodníkov a parkovacích plôch.
Základom bude geometria objektov a ďalšie informácie – atribúty pripojené k týmto objektom, t. j. cesty, chodníky, parkovacie plochy, osi komunikácií.
Základné atribúty pri cestách sú plocha v metroch štvorcových, typ povrchu - napríklad asfalt, betón, dlažba alebo nespevnený povrch. Tiež či je daná cesta napríklad na moste alebo je na nej parkovisko.
Pri parkovacích plochách sú údaje o type parkovania: pozdĺžne, priečne, šikmé a zaeviduje aj parkovanie na ceste/chodníku.

Pri osiach komunikácií je to dĺžka, typ a názov ulice.
„Je treba ešte dokončiť mapovanie a zber atribútov približne polovice územia predmetu spracovania a postprocesing do podoby dodávky podľa podrobnej špecifikácie predmetu dodania,“ naznačila stav rozpracovania.
Firme ostáva ešte niekoľko týždňov, pasportizácia má byť hotová v digitálnom formáte do 31. septembra. Mesto za dokument zaplatí cez 5-tisíc eur.
Pasport komunikácií je technickou evidenciou. Potrebujú ju všetci správcovia komunikácií, vrátane miest, obcí či mestských častí.
Mesto chce vedieť stav
Spracovanie takejto evidencie vyplýva zo zákona o pozemných komunikáciách, povedala Daniela Trňanová, hovorkyňa Mesta Levice.
Mesto si ju dalo spraviť na všetky cesty a chodníky, ktorá má vo svojej správe.
„Informácie z pasportu budú využité na stanovenie priorít v plánovaní opráv miestnych komunikácií,“ reagovala na otázku, na čo chce dáta samospráva využiť.