LEVICE. Oranžové vesty pracovnej čaty vidieť v levickej stanici už niekoľko týždňov. Železnice rozbehli veľkú obnovu infrašktruktúry.
Od apríla cestujúcich z regionálnej dopravy presunú do náhradných autobusov. Premávať budú medzi Levicami a Žarnovicou, po ceste dlhej 40 kilometrov. Dochádzanie sa predĺži o desať minúť.
Diaľkové vlaky ostanú pri súčasnom režime, autobusy ich zastúpia medzi Kozárovcami a Novou Baňou. Výluka je tu od vlaňajšieho júna. Vymieňajú koľajnice na 11-kilometrovom úseku a modernizáciou prejdú aj niektoré budovy.
V máji predpokladajú ďalšiu, nadväzujúcu výluku na trati Levice – Kalná nad Hronom. Autobusy pôjdu od Loku po Novú Baňu.
Koľaje odstavia postupne
V Železničnej stanici Levice sa začala obnova výhybiek a staničného zabezpečovacie zariadenia. Na diaľkové ovládanie bude aj zariadenie vo Veľkých Kozmálovciach. Teraz ho manuálne obsluhujú dozorcovia.
Stavenisko si firma prevzala 17. januára. V týchto dňoch prebiehajú prípravné práce na pokládkach nových káblových vedení. Pracovníci ich naťahovali na viacerých miestach priestoru. Pomáhala im technika, vrátane žeriavov.
Práce neovplyvňovali vlakovú dopravu ani cestujúcich. V apríli sa to zmení.

„V stanici sú celkovo štyri koľaje s nástupišťami. Práce sa budú vykonávať postupne vo viacerých etapách. Výluky jednotlivých koľají budú závislé od aktuálnych realizovaných etáp rekonštrukcie,“ povedala Petra Lániková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.
Zariadenia sú poruchové
Výhybky sú z rokov 1984 až 1988. Postupne vymenia všetkých 34 zariadení. Pristúpia aj k čiastočným úpravám konfigurácie zhlaví. Ide o časť v stanici, kde sa rozvetvujú koľaje pomocou výhybiek.
„Terajšie výhybky sú značne opotrebované a veľmi ťažko udržiavateľné v predpísanom normovom stave,“ naznačila.

Výhybky v levickej stanici sú ovládané na bratislavskom zhlaví signalistom a na zvolenskom zhlaví ručne miestnou obsluhou.
„Po rekonštrukcii budú novovybudované výhybky ovládané obsluhou nového zabezpečovacieho zariadenia na diaľku výpravcami v Železničnej stanici Levice. Prednosťou bude bezporuchová prevádzka, skrátenie časov potrebných na prípravu vlakovej cesty, výrazné zvýšenie bezpečnosti dopravy a úspora v personálnej oblasti,“ objasnila.
Severnejší úsek už modernizujú
Výluka osobnej dopravy v levickej stanici bude podľa slov Petry Lánikovej čiastočne prebiehať súbežne s terajšími obmedzeniami medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou.
Na strednom Pohroní od vlaňajšia modernizujú koľaje, železničné nástupištia, stanice aj priecestia. Veľký rozsah práce majú ukončiť v druhom štvrťroku.
Autobusy namiesto vlakov
Práce obmedzia fungovanie levickej stanice od 2. apríla od 7.30 hodiny, potrvať majú do 27. mája do 16. hodine.
„Vyžiada si to výluku v úseku Kalná nad Hronom – Veľké Kozmálovce,“ ozrejmil Dominik Drevický, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
V regionálnej doprave sa od 2. apríla rozšíri náhradná autobusová doprava na úsek Levice – Žarnovica, namiesto doterajšieho Kozárovce – Žarnovica.

Pri diaľkových vlakoch zostanú nahrádzané autobusy v úseku Kozárovce – Nová Baňa aj naďalej.
Výnimkou je rýchlik R 855 Bratislava – Levice, ktorý bude obsluhovaný autobusmi v úseku Kalná nad Hronom – Levice.
Podľa slov Drevického od 27. mája predpokladajú nadväzujúcu výluku na trati Levice – Kalná nad Hronom. Počas nej plánuje dopravca zavedenie náhradnej autobusovej dopravy v úseku Lok – Nová Baňa.
Dodal, že očakávajú približne 10-minútové meškanie podobne ako doteraz.
