JUR NAD HRONOM. Most ponad Hron je v havarijnom stave. Merania ukázali, že sa v jednej časti prepadol už o pol metra.
Podľa diagnostiky hrozí jeho zrútenie do rieky, čo môže spôsobiť zdutie hladiny a vytopenie priľahlých plôch.
Opraviť sa už nedá, nitrianska župa pripravuje jeho búranie. Projektová dokumentácia s demolačnými prácami vyjdú dokopy približne 900-tisíc eur. Vybudovanie nového odhadujú na ďalších päť miliónov.
Sedem rokov bez mosta
Obec s necelou tisíckou obyvateľov príde o prepojenie dvoch brehov Hrona. Asanáciu mosta podľa slov starostu Jozefa Kovácsa očakávali.
Levický okresný úrad vydal v júli 2018 povolenie na uzáveru. O tom, že je zatvorený, informujú dopravné značky. Pred vstupom sú osadné betónové zátarasy.
„Začal sadať, pozreli ho technici a hneď ho aj zatvorili,“ hovorí. Podľa jeho slov most chodia merať každý rok viackrát. Závady sú viditeľné už na prvý pohľad. Pri jednom pilieri je vrchná časť vrátane zábradlia prepadnutá.
Najviac chýba družstevníkom, ktorí majú polia na druhom brehu, až po Turú. Technika musí chodiť dookola.

„Je to pre nás dosť veľký rez, bol to taký malý obchvat. Aj kamióny do priemyselného parku v Leviciach by mohli po moste chodiť. Teraz všetka doprava prechádza cez dedinu,“ približuje starosta, s čím sa obyvatelia denne stretávajú.
Hovorí, že v minulosti sa na stretnutiach spomínal nový most, teraz je o tom ticho. „Aspoň keby ponechali lávku pre cyklistov a chodcov. Nad tým sa už ale tiež nerozmýšľa.“
Klesol už o pol metra
Sto metrov dlhý most číslo M2465 cez rieku Hron patrí nitrianskej župe. Nachádza sa na ceste III/1573, ktorá spája dedinu so štátnou jednotkou I/76. Pôvodný most bol postavený v roku 1932 a bol niekoľkokrát sanovaný. Tento je z roku 1961.
„Došlo k podmytiu pilierov, ktoré naďalej klesajú. Most je za hranicou svojej životnosti a po diagnostike v roku 2024 možno vysloviť záver, že tento most je neopraviteľný,“ uviedol riaditeľ Úradu NSK Peter Privalinec pre TASR.
Župní poslanci odsúhlasili 29-tisíc eur na vyhotovenie projektovej dokumentácie na demoláciu. K dispozícii dostali rozsiahlu správu o stave mosta.
Ďalej sa dočítate aj:
- aké kroky na záchranu už v minulosti spravili,
- aké závažné zistenia priniesla nová diagnostika,
- kedy je naplánované búranie.
Už v roku 1981 bol most sanovaný, keďže prišlo k podmytiu piliera číslo 4. Práce pozostávali z nadvihnutia nosnej konštrukcie a dobetónovania úložného prahu. Obdobná situácia sa zopakovala pred rokom 2015 na vedľajšom pilieri číslo 3. Diagnostika preukázala jeho pokles o 32 centimetrov, čo predstavuje výraznú poruchu z hľadiska bezpečnosti premávky.