KALNÁ NAD HRONOM. Mohutné stromy poskytujú tieň, rieka svieži vzduch. Lokalitu na druhom brehu Hrona nazvali vlani Ostrov pohybu. Ráno, počas dňa aj večer sem mieria bežci, cyklisti, psičkári aj rodiny s deťmi nielen z Kalnej nad Hronom, ale aj okolia.
Chodník, ktorý je zároveň náučný, má dĺžku takmer dva kilometre. Pribudli preliezačky pre odvážnejšie deti, aj výbava pre funkčný tréning dospelých.
Pri tomto vybavení ostrova obec nekončí. Štúdie počítajú s lezeckou stenou, mólom a mostom ponad kanál malej vodnej elektrárne. Pribudnúť majú aj verejné toalety.
Podľa starostu Igora Gogoru pri plánovaní počítali aj so 100-ročnou vodou. Hron už ukázal silu, v minulosti zaplavil časť ostrova.
Ako vznikol ostrov
Zalesnený ostrov má rozlohu sedem hektárov, dlhý je jeden kilometer. Vznikol pred pätnástimi rokmi, keď na ľavom brehu Hrona stavali malú vodnú elektráreň. Prívodový kanál k nej odčlenil plochu a vznikol ostrov.
„Prívodový kanál dlhý 1070 metrov sme vybudovali v roku 2010 na mieste, kde bolo voľakedy staré rameno Hrona. V 60. – 70. rokoch ho ale zavozili,“ priblížil nedávno Arpád Reider, majiteľ vodnej stavby. Spolu s ňou popri kanáli spravili aj chodník s osvetlením. Podľa jeho slov už vtedy sem chodili ľudia so psíkmi, behať, prechádzať sa alebo bicyklovať. Videl ich z okna elektrárne.
Šport aj relax
Chodník sa stal súčasťou novej plánovanej trasy. V rámci prvej etapy tu na jeseň 2023 začala obec budovať mlatový chodník pre cyklistov a peších, široký 2,7 metra.
Dokončili ho vlani v lete a následne na ostrove osadili lavičky, stoly, odpadové koše aj pre psičkárov, stojany na bicykle, informačné tabule o faune a flóre na dolnom Pohroní. Čo návštevníkov najviac láka, sú detské preliezačky a prvky na športovanie.
„Chodí sem veľa ľudí. Včera podvečer sme tu boli behať a stretli sme aj veľa cudzích. Kalňanov bola asi pätina. Boli na bicykloch, behať, seniori hrali pexeso, piškvorky, deti skúšali zvuky dreva – sú tu zavesené rôzne typy driev a každé inak duní,“ priblížil starosta Igor Gogora.

Zvuky spomínanej drevenej zvonkohry sa spolu s vtákmi rozliehajú po inak pokojnom mieste, ktoré je len na skok od Levíc. Zábavu návštevníkom ostrova poskytujú aj ďalšie interaktívne prvky.
Deti sa zabavia na ihrisku. „Sú tu kohútiky na hojdanie, rambo dráha na preliezanie. Takéto odvážnejšie prvky v obci nemajú,“ približuje, čím chceli do prírody za dedinou prilákať najmenších.
Spestrením pre športovcov je vybavenie na funkčný tréning. Dá sa tu šplhať, cvičiť na bradlách. „Je to skvelý doplnok k behu, na nenáročné cvičenie, ako sú drepy, zhyby, výpady, kliky,“ približuje ďalej.
Hron sa môže vyliať
Ihriská sú bezúdržbové, odolať by mali aj storočnej vode. Ostrov leží v záplavovom území Hrona. V minulosti bol viackrát pod vodou.
„Zatiaľ ho voda nezaplavila. Aj keď počas výstavby už boli na približne 100-metrovom úseku naplaveniny. Máme na to techniku a ľudí: nánosy sa dali stiahnuť lyžicou,“ približuje vlaňajšie skúsenosti.
Čo ďalšie plánujú
V budovaní ostrova chce obec pokračovať. Na stole má tri štúdie.
„V prednej časti ostrova, pred ihriskom, chceme vybudovať lezeckú stenu. Pravdepodobne to bude v roku 2026,“ naznačuje starosta.
Zlepšiť prístup na ostrov z opačnej strany, od elektrárne, by mal most. „Majiteľ elektrárne s tým súhlasí, vybavujeme už stavebné povolenie. Cyklisti by tak mohli po ňom pokračovať do Seče,“ naznačuje.
Atrakciou by sa malo stať mólo nad umelým ramenom Hrona. Na miesto, kde má stáť, je už dotiahnutá elektrina.

Čo by rozšírilo služby v lokalite, sú absentujúce verejné toalety. Sociálne zariadenia v zadnej časti altánku sú v nevyhovujúcom stave. „Je tu studňa a žumpa. Toalety chceme zrekonštruovať, budú nerezové, voda bude tiecť na stlačenie,“ približuje plány, ktoré by sa mali stať realitou už toto leto. S projektom na dotáciu sa obrátili na ministerstvo cestovného ruchu.
Areál na brehu Hrona je navštevovaný. Nachádza sa tu Dom bojovej slávy, tank z druhej svetovej vojny a protilietadlový kanón. V okolí altánku sú každý piatok Gazdovské trhy. Zastávku si tu robia vodiči, miesto je kúsok od križovania dvoch ciest prvej triedy. Jedna spája Levice s Nitrou, druhá smeruje od Hronského Beňadiku k Štúrovu a Ostrihomu.
Ostrov pohybu je ďalším dôvodom, prečo za tu zastaviť a pobudnúť.
