LEVICE. V Leviciach sa dnes uskutočnil kontrolný deň. Zúčastnili sa ho zástupcovia ministerstva dopravy a Železníc SR.
V levickej železničnej stanici a v úseku po Veľké Kozmálovce prebieha veľká rekonštrukcia za 40 miliónov eur. Zameraná je na obnovu výhybiek a staničného zabezpečovacieho zariadenia. Na diaľkové ovládanie bude aj zabezpečovacie zariadenie vo Veľkých Kozmálovciach. Doteraz ho manuálne obsluhovali dozorcovia.
Práce pociťujú cestujúci. V okolí Levíc bolo od začiatku roka viacero výluk regionálnych spojoch, ale aj rýchlikov na hlavnej trase Bratislava – Levice - Banská Bystrica. Vlaky stále nejazdia v severnejšom úseku Hronský Baňadik – Nová Baňa, ktorý od vlaňajška kompletne rekonštruujú.
Rozkopaná levická stanica
Stavenisko si prevzala firma 17. januára. Rekonštrukcia sa začala prípravou na pokládky nových káblových vedení. Predstaničné priestory obsadili pracovné čaty s technikou, vrátane žeriavov.
Levická stanica má štyri nástupištia, obnovujú ich postupne, vo viacerých etapách.
Výhybky sú z rokov 1984 až 1988 a boli značne opotrebované. Postupne vymenia všetkých 34 zariadení.
Čiastočnými úpravami prejdú aj konfigurácie zhlaví. Ide o časť v stanici, kde sa rozvetvujú koľaje pomocou výhybiek.
Výhybky v levickej stanici boli ovládané na bratislavskom zhlaví signalistom a na zvolenskom zhlaví ručne miestnou obsluhou. Po novom ich bude ovládať obsluha priamo v levickej stanici na diaľku.
Po niekoľkých mesiacoch
Na stanici sa dnes konal kontrolný deň. Rozsah vykonaných prác skontrolovala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková a generálny riaditeľ Železníc SR Ivan Bednárik.
„Táto modernizácia prináša veľké benefity smerom k bezpečnejšiemu a efektívnejšiemu prepojeniu regiónov a zlepšeniu kvality cestovania,“ povedala. Pripomenula, že ide o rozsiahlu, 40-miliónovú investíciu financovanú z Plánu obnovy a odolnosti.

„Sú to drobné kroky, ktoré verejnosť nevníma, ale bez tých drobných krokov a skvalitnených úsekov nadväzujúcich na už dokončované úseky by sme sa nedostali do cieľa. Vieme, že dočasne komplikujeme cestovanie vlakom, ale už sa teším na hmatateľný výsledok na Pohroní,“ doplnil generálny riaditeľ.
Druhá etapa projektu, ktorá zahŕňa modernizáciu železničnej trate vo Veľkých Kozmálovciach, má byť hotová začiatkom budúceho roka.

„Toto je posledná časť, ktorú musíme zmodernizovať, aby cestujúci na trase Bratislava - Banská Bystrica už nemuseli prestupovať do náhradnej autobusovej dopravy, cestovali v normálnom komforte a bez spomalenej jazdy sa včas dostali do cieľa svojej cesty. V decembri sa každoročne spúšťa nový grafikon a dovtedy by už malo byť všetko dokončené, zatiaľ to vyzerá tak, že to stihneme,“ skonštatoval pre agentúru TASR.
Rok výluk
V okolí Levíc mali cestujúci tento rok viacero výluk vlakov, vrátane rýchlikov. Levice sú zastávkou na trati Bratislava – Banská Bystrica.
Na tomto hlavnom spojení hlavného mesta so stredom Slovenska ešte stále nie je vlaková doprava plynulá. Cestujúcich prevážajú náhradné autobusy medzi Kozárovcami a Novou Baňou.
Na strednom Pohroní od vlaňajšia modernizujú koľaje, železničné nástupištia, stanice aj priecestia.