LEVICE. Hlavná pošta v Leviciach v utorok zrušila oznam, že balíkové oddelenie je otvorené len do pol štvrtej. Minulý týždeň informácia prekvapila ľudí, ktorí si chceli prevziať dobierku, či podať balík. V prípade, ak doručovateľ nezastihne adresáta počas pochôdzky doma, nechá mu v schránke oznam, že zásielku si môže prevziať po šestnástej hodine na pošte. Zákazníci teda mali len pol hodinu na prebratie svojich zásielok.
Či to bolo korektné, nepovedal
„Pošta Levice 1, prostredníctvom poštových doručovateľov zabezpečuje doručovanie denne do 15.30 hod.," vysvetľuje hovorca časové obmedzenie. Na otázku, či bolo korektné dať ľudom počas havarijného stavu len 30 minúť na prebratie zásielok neodpovedal. Pošta v ozname informuje, že oddelenie má skrátenú otváraciu dobu z technických dôvodov. Hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis potvrdil, že o dočasnom uzatvorení vedia. „Podľa nášho zistenia bol na balíkovom oddelení pošty Levice 1 od 21. do 24. apríla zabezpečený príjem a výdaj balíkov len do 16.30 hod," povedal hovorca.
Danielis tvrdí, že prostredníctvom vývesky bolo včas ľudom oznámené toto dočasné obmedzenie. Na samotnom ozname sa však informácia o časovom vymedzení nenachádzala. Pošta však informovala, že oddelenie je zatvorené z technických príčin. „Dôvody boli personálno-technické, päť zamestnancov bolo pracovne neschopných a tiež bol výpadok techniky," vysvetľuje Juraj Danielis. V súčasnej dobe už pošta Levice 1 zabezpečuje príjem a výdaj balíkov denne do 18.00 hod. „Aj touto cestou sa klientom pošty Levice 1 ospravedlňujeme," povedal. „Slovenská pošta a to znamená, že ani pošta Levice 1 v súčasnej dobe neprepúšťa zamestnancov," tvrdí Danielis.
Krízový režim to nebol
„Tvrdenie, že pošta funguje v krízovom režime sa nezakladá na pravde. Pošta poskytuje poštové a bankové služby v súlade s Poštovými podmienkami a v maximálne možnej miere sa snaží vychádzať klientom v ústrety," vyvracia hovorca dohady o tom, či pošta musela prejsť do krízového režimu. Vo svojom vyjadrení tiež píše, že príjem a výdaj balíkov v meste Levice zabezpečuje aj pošta Levice 5 denne do 18.00 hod.
Hovorkyne mesta Levice Adriany Benčokovej sme sa opýtali, či mesto zaznamenalo nejakú spätnú väzbu od občanov týkajúcu sa havarijného režimu miestnej pošty. „Nedisponujeme informáciami o havarijnom stave ani neevidujeme sťažnosti občanov týkajúce sa pošty," reagovala Benčoková.
Pošta chce modernizovať a udržať zamestnanosť
Takmer 60 % celkových nákladov Slovenskej pošty predstavujú personálne náklady. Za vlaňajší rok z dôvodu zvyšovania miezd vzrástli o 5,7 milióna eur na úroveň 113,94 milióna eur.
Slovenská pošta sa začiatkom tohto roka zaviazala obmedziť hromadné prepúšťanie zamestnancov aj v súvislosti s riešením dopadov finančnej a hospodárskej krízy. V praxi to znamená, že v roku 2009 spoločnosť nezrealizuje plánované hromadné prepúšťanie zamestnancov, a teda bude počas celého roka znášať náklady na ich zamestnávanie. Priemerný evidenčný počet zamestnancov je na tento rok plánovaný na 15 266 (v roku 2008 bol stav 15 307).
Ich priemerná mzda by podľa podnikovej kolektívnej zmluvy mala v tomto roku dosiahnuť 629 eur. Rast miezd je však podmienený prednostným rastom produktivity práce.
Pošta minulý rok vykázala čistý zisk 2,592 milióna eur. Oproti čistému v roku 2007 tak poklesol o 4,4 milióna eur. Za zníženou hodnotou sa skrývajú najmä náklady na zavedenie eura a zvýšené mzdové náklady.
Celkové výnosy Slovenskej pošty vlani vďaka zvýšenému dopytu po poštových službách a zmluvám s významnými korporátnymi zákazníkmi stúpli o viac ako 23,9 milióna eur na 320,7 milióna eur. Náklady rástli predovšetkým vplyvom výdavkov na zavedenie eura, zvýšených mzdových nákladov, či investícií do nových technológií a modernizácie pôšt. Celkové náklady tak medziročne stúpli o 29,4 milióna eur na 314,7 milióna eur.
Hlavným cieľom pošty v tomto roku je aj naďalej pracovať na zvyšovaní komfortu a zlepšovaní služieb pre svojich zákazníkov s dôrazom na efektivitu. Tomuto cieľu je podriadený aj investičný plán, ktorý počíta s celkovými investíciami až vo výške 90,7 milióna eur. Investície budú smerovať napríklad do optimalizácie doručovania, čím sa preprava zásielok k zákazníkovi výrazne zrýchli a zefektívni. Okrem toho bude pošta pokračovať v modernizácii svojich pobočiek a ich vybavovaní počítačmi. Online prepojenie všetkých pôšt tak klientom zabezpečí slobodu výberu pošty, na ktorej budú môcť vybaviť akúkoľvek agendu.
(tasr)