Mýtny systém platiaci od začiatku januára poznačil aj režim na čerpacej stanici v Šahách. Nachádza sa tu prvé hraničné distribučné miesto pre nákladné autá prichádzajúce z Maďarska cez mesto.
ŠAHY. Len pár kilometrov od hraničného priechodu v Šahách je od začiatku roka ruch. Na čerpacej stanici na okraji mesta registrujú do mýtneho systému nákladné autá prichádzajúce na Slovensko. Diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy sú od 1. januára pre vozidlá nad 3,5 tony spoplatnené. Počas prvých siedmich dní vydali na tomto pracovisku firmy SkyToll, ktorá vyhrala tender na zavedenie elektronického mýta, približne 700 z tisíc palubných jednotiek.
Najväčším problémom pri vybavovaní formulárov je jazyková bariéra - všetky tlačivá sú len v slovenčine. Platba bankomatovými kartami je zrušená, padal systém. Kamionisti preto museli čakať na peniaze, ktoré im poslali z materských firiem v zahraničí, aj niekoľko hodín.
Mýto pre našincov aj cudzincov
Rumunsko, Poľsko, Maďarsko, Turecko. Nákladné autá najčastejšie z týchto krajín vstupujú na Slovensko cez pohraničné Šahy. Od začiatku januára „okupujú" čerpaciu stanicu na okraji mesta. Vodiči šomrú. Na vysokú 50-eurovú zábezpeku za prenájom palubnej jednotky a rovnako vysoké predplatenie mýta, tiež na zdĺhavé načítavanie údajov pri inštalácii boxu, na formuláre v im nezrozumiteľnej slovenčine, na nemožnosť platenia bankomatovými kartami, čakanie na vybavenie v radoch a hlavne pridrahé mýto.
Bez bankomatovej karty a bez peňazí
„Je to katastrofa," konštatoval s trpkým úsmevom Mieczeslav z poľských Katovíc. V Šahách sa zastavil na ceste späť z Rumunska. Z domu sa pohol v prvý deň zavedenia mýta, vtedy na česko-slovenskom hraničnom priechode Mosty u Jablunkova - Svrčinovec čakal osem hodín na palubnú jednotku. „Je to veľká byrokracia," stručne opísal administratívny proces. „Mám aj český box, ale ten je taký," ukázal na predné sklo, kde mal nad slovenskou rozmernou „krabicou" pripevnenú palubnú jednotku našich západných susedov veľkosti mobilu. Šikovnejšie sa mu zdá platenie v eurách, ako je v Nemecku alebo Rakúsku. Na Slovensku ešte vlani zaplatil za jeden deň 12 eur, dnes je situácia iná.
Na trase Katovice - Bukurešť chodí už rok, ale takú dlhú cestu ešte nezažil. V Šahách si chcel vo štvrtok 7. januára dobiť do palubnej jednotky peniaze. Na distribučnom mieste však nebrali bankomatové karty. Padal systém. Vybrať peniaze ho poslali do mesta. Bankomat mu „zhltol" kartu, a tak čakal na to, kým mu z firmy pošlú cez poštu eurá. Či prídu popoludní, večer alebo až ďalší deň, nevedel. „Som neumytý, hladný, bez eur. Varím si čaj," ukázal na propán-butánovú fľašu v kabíne, nad ktorou stúpala para z čajníka. Navôkol žiadny bufet, obchod, sprchy, hygienické zariadenia. Základné služby poskytuje len čerpacia stanica.
Aj za pár kilometrov sa platí
Maďarský vodič Csaba jazdí do Šiah pravidelne. Zo závodu Suzuki sem vozí materiál. „Do Šiah som chodil cez Komárno, ale teraz idem tadeto, aby som nemusel platiť za toľko kilometrov," opisuje, ako sa vynašiel. Od hraníc po firmu v Šahách je to len pár kilometrov, odhaduje, že zo zaplatenej zálohy mu ubudne len 10 až 15 centov.
Minulý štvrtok išiel v novom roku prvý raz. Bol sa zaregistrovať a zobrať palubnú jednotku. Pripravenú mal 100-eurovku, toľko vodiči minimálne zaplatia za box a jeho nabitie. Cez internet zistil, kde má čerpačku za Šahami hľadať.
Aj ďalší maďarský vodič sa pri príprave na cestu na Slovensko spoľahol na internet. „Vytlačil som si a dal potvrdiť toľkoto papierov. Všetky ani nebolo treba, napríklad splnomocnenie. Údaje na internete sú zavádzajúce," ukázal na hrubý obal. Z Budapešti ide do Levíc a ako hovorí, prístroj by ani nepotreboval: „Spoplatnená cesta sa dá obísť cez Sazdice. V maďarských správach ale hovorili, že ak policajti zistia, že auto nemá box, môžu dať pokutu."
Tlmočník pre kolegu
Na čerpacej stanici pri Šahách zastali aj dva rumunské kamióny. „Idem s kolegom, ktorý nevie po maďarsky," vysvetlil Alexander Juhász z rumunského mesta Veľký Varadín.
Šaniho znalosť maďarčiny sa ukázala prospešnou. Tlačivá na registráciu do systému sú síce v slovenčine, ale obsluha mýtneho systému sa po maďarsky dorozumie, a tak pri vypĺňaní pomôže. Rumuni a Turci nemajú šancu.
„Komunikácia a dorozumieť sa je najväčším problémom," potvrdzuje aj Imrich Marton, zodpovedný referent. V pondelok čerpaciu stanicu blokovalo okolo 50 tureckých kamiónov. S vodičmi sa nedalo dorozumieť, vybavovanie bolo pomalé. „Teraz už jedného vybavíme za 10 - 15 minút. Ak sa však dorozumieme," podmieňuje I. Marton. Najkritickejšími dňami boli podľa neho sobota 2. januára a následne pondelok: „Denne sme vybavili cez sto áut." Od začiatku spustenia mýta do minulého štvrtka vydali 700 z tisíc palubných jednotiek, ktoré mali na sklade.