Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Sopečné erupcie prilákali turistov na Island

Levičanka Dušana Poláková žije na Islande. Prácu si našla na medzinárodnom letisku.

Dušana Poláková prišla na ostrov Island v roku 2001.Dušana Poláková prišla na ostrov Island v roku 2001.


KEFLAVÍK, LEVICE. Mesto na juhozápade Islandu sa stalo domovom pre Dušanu Polákovú. Veľkou turistickou atrakciou sa stala sopka v oblasti Fimmvörðuháls na juhozápade Islandu, ktorá sa prebudila v noci z 20. na 21. marca. Bola to prvá erupcia na ostrove od roku 2004. Ďalšie výbuchy medzi sopkami Eyjafjallajökull a Katla mali za následok prerušenie leteckej dopravy vo veľkej časti Európy.

Z kontinentu na ostrov

Levičanka Dušana Poláková prišla na Island v októbri 2001 ako au-pair. „Vtedy som študovala v Banskej Bystrici cestovný ruch a chcela som si dať rok pauzu, aby som čo-to pocestovala a videla. Island sa mi zdal byť zaujímavou krajinou," spomína na začiatky. Krátko na to sa zoznámila so svojím budúcim manželom. Zobrali sa 6. júla 2002 v Leviciach.

SkryťVypnúť reklamu

Prihlásila sa na univerzitu študovať islandčinu, potom si spravila kurz organizovaný medzinárodnou organizáciou IATA (International Air Transport Association), zameraný na letecké rezervačné systémy a tvorbu leteniek. „Letecká doprava ma vždy lákala a rozmýšľam, že by som si spravila kurz riadiaceho letovej prevádzky," hovorí o svojich plánoch.

Pracuje na letisku

Po škole si našla prácu na medzinárodnom letisku v Keflavíku. „Keďže je to asi 50 kilometrov od hlavného mesta, kde sme vtedy bývali, rozhodli sme sa do Keflavíku presťahovať. Už štyri roky som tam zamestnaná ako check-in/gate agent pre spoločnosť IGS - Icelandair Ground Services, ktorá je súčasťou Icelandair. Neviem presne, ako sa táto pozícia volá po slovensky, ale zvyknú nás volať aj pozemné letušky," opisuje s úsmevom. Na starosti má check-in, čo je registrácia pasažierov a ich batožiny, služby na bránach a rampách. „Je to super robota, žiaden deň nie taký istý ako predchádzajúci," pochvaľuje si prácu.

SkryťVypnúť reklamu

Keflavík je malé letisko, ktoré vybudovali Američania v 40. rokoch dvadsiateho storočia ako vojenskú základňu. V súčasnosti je hlavným medzinárodným letiskom krajiny. „V roku 2009 sme boli vyhlásení za najlepšie letisko v Európe," hovorí hrdo Levičanka žijúca na Islande. Momentálne je na materskej dovolenke, má sedem a 1,5-ročného syna, ale, ako hovorí, už sa nevie dočkať, kedy nastúpi naspäť.

Sopky turistickou atrakciou

Chaos okolo sopiek a s tým spojenými problémami pozorne sleduje: „S kolegyňami sa veľmi často navštevujeme, takže viem presne, čo sa na letisku deje."

Prvýkrát od roku 2004 vybuchla sopka na ostrove 20. marca v oblasti Fimmvörðuháls. „Vtedy to vyvolalo akurát veľké senzácie. Ľudí z okolia museli evakuovať, ale do 24 hodín už boli naspäť," opisuje. Z erupcií sa tešili najmä majitelia hotelov, záujem turistov o krajinu sa zvýšil. Vidieť chŕliť sopku sa bežnému Európanovi nepošťastí často. Preto boli na prebudenú sopku zvedaví.

SkryťVypnúť reklamu

„Letisko vtedy uzavreli na asi 12 hodín. Spravili sa výskumy popola a keď zistili, že nie je nebezpečný pre ľudí ani pre lietadlá, tak sa letecká prevádzka obnovila a život sa vrátil okamžite do starých koľají. Profitovali z toho hlavne cestovky organizujúce vyhliadky, ktoré sa hneď chopili príležitosti." Táto sopka bola zaujímavá hlavne tým, že láva nestriekala do výšky, ale len vyvierala na povrch a nechrlila popolček.

„Bolo to kvôli tomu, že tam nebol takmer žiaden ľad. Takže nehrozili ani žiadne záplavy," vysvetľuje.

Okamžite sa vynorili otázky o možných iných erupciách, začalo sa skloňovať meno sopky Katla. „História erupcií sopiek na Islande ukazuje, že ak vybuchnú tieto menšie, zanedbateľné sopky, tak sa s odstupom času ohlási Katla. Vedci ale nevedia definovať, čo presne termín s odstupom času znamená: či je týždeň, mesiac alebo rok," objasňuje.

Ďalšia erupcia zanechala následky

V čase, keď sa na Islande schyľovalo k ďalšiemu vyčíňaniu sopky, navštívila Dušana Poláková s rodinou Slovensko. Blížili sa veľkonočné sviatky. Let mali naplánovaný na 25. marca, keď už bolo po senzácii. Podľa jej slov bola situácia pokojná, lety boli v poriadku, možno trocha preplnené kvôli blížiacim sa veľkonočným sviatkom. Takže bez obáv na Slovensko vyrazili.

Prílet naspäť na Island mali naplánovaný na 11. apríla, keď sa už množstvo lávy zmenšovalo. „Trošku ma to aj mrzelo, lebo sme sa tam chceli ísť pozrieť. To sme netušili, že 14. apríla sa začne erupcia sopky pod ľadovcom Eyjafjalla. Pozerali sme s manželom skoro ráno správy, išli hlavné informácie, v ktorých hovorili o evakuácii obyvateľstva," spomína.

V tejto oblasti sú hlavne farmy, osídlená je veľmi riedko.

„Najskôr sa začal topiť ľadovec a spôsobil obrovské záplavy a škody, voda strhla mosty. Farmári sa snažili usmerniť tok vody pomocou bagrov. Potom sopka začala chrliť popolček," približuje. Pri kontakte žeravej lávy s ľadovcom sa prudko ochladila a explodovala na prach. Vplyvom silného tlaku bola vymrštená do vzdialenosti niekoľkých kilometrov. Pomocou vetra sa popolček rozptýlil po celej Európe. Následky už pocítili všetci cestujúci.

Ľudia uviazli na letisku

„U nás na letisku sa v stredu (14. apríla - pozn. red.) ešte lietalo, ale vo štvrtok už boli skoro všetky lety zrušené. Odleteli len dve lietadlá - do Amsterdamu a Frankfurtu. Keďže popolček bol rozptyľovaný smerom na východ, lety do USA boli úplne v poriadku." Podľa D. Polákovej vypukol mierny chaos, ľudia, ktorí mali letieť v ten deň, boli nervózni, čakalo sa na nové informácie. Vtedy sa ešte nevedelo, či je popolček nebezpečný pre lietadlá, a tak sa len lety odďaľovali. Až podvečer, keď sa urobili výskumné lety a merania, bolo rozhodnuté: Lety boli zrušené. Verdikt padol na základe rozhodnutí prevádzkovateľov letísk v jednotlivých krajinách o ich uzatvorení.

Letisko v Keflavíku bolo v prevádzke, keďže popolček išiel smerom na východ. Spoločnosť Icelandair ešte do soboty 17. apríla ponúkala cestujúcim ubytovanie na jednu noc.

Cestujúci brali vzniknutú situáciu podľa Levičanky relatívne v pohode: „Veľká väčšina z nich využila šancu a išla sa pozrieť na sopky. Keď sa však lety začali obnovovať, boli celkom radi, že sa už môžu dostať z Islandu naspäť na starý kontinent."

Výhliadkové lety nad kráterom

„Vietor sa obracia a popolček ide smerom na západ od sopky, teda k nám. Veľa zvedavcov sa na ostrov momentálne nedostane, lebo lety sú preplnené cestujúcimi, ktorí si poprekladali svoje pôvodne zrušené lety," opisuje situáciu Slovenka žijúca na Islande. Podľa jej slov platí prísny zákaz približovania sa k sopke: „Napriek tomu je stále veľa odvážlivcov, ktorí sú ochotní to risknúť. Zvýšila sa premávka malých výhliadkových lietadiel vo vzduchu okolo sopky. Ich motory nie sú popolčekom poškodzované."

Sopky nepovedali posledné slovo

Vedci hovoria o začiatku éry erupcií, ktorá by mala trvať asi 60 rokov a vyvrcholiť v rokoch 2030 až 2040.

Čo sa týka domáceho obyvateľstva, činnosťou sopiek najviac utrpeli farmári z bezprostredného okolia sopky. „Dvaja sa rozhodli odložiť svoje podnikanie na neurčito a viacerí musia dať utratiť všetky zvieratá. Popol obsahuje veľmi veľa fluóru, ktorý je v takejto koncentrácii toxicky. Takisto sa nevie, ako to bude s úrodou sena pre zvieratá, keďže všetko je zasypané popolom," hovorí o škodách. Erupcia mala negatívny vplyv aj na export hlavne rýb, ktoré sa mrazené prevážajú letecky do celej Európy. Naopak, profitovali hlavne cestovky a hotely. Ekonomické, spoločenské a aj enviromentálne vplyvy sa podľa D. Polákovej určite časom prejavia.

Sopka na juhozápade Islandu.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 646
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 800
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 508
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 453
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 451
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 397
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 174

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  2. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  3. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  4. Anna Romanová: Moja psychóza 1
  5. Ján Škerko: Orbán a dezoláti sa hnevajú na Ukrajincov
  6. Zuzana Valachovičová: Vážení tvorcovia reklám
  7. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  8. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 351
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 767
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 436
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 006
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 473
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 371
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 334
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 917
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Gólová radosť Kristiána Petríka a jeho spoluhráčov.

Levice majú, zdá sa, nového kanoniera.


26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep
Ilustračné foto

VIII. LIGA ObFZ LV: Mýtne Ludany si priviezli bod.


GYV 25. sep
Záber zo stretnutia Žemberovce - Beša 8:0

VII. LIGA ObFZ LV: V Hontianskej Vrbici gól nevideli.


GYV 25. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


25. sep

V centre Novohradu pribudne 39 bytov. Jednoizbový vyjde zhruba na 55-tisíc eur.


26. sep

Spojené komunálne a župné voľby sa konajú 29. októbra.


26. sep

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


9 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Heuréka! Peniaze v zdravotníctve sa našli. A ani to tak nebolelo
  2. Martina Paulenová: Čo všetko som (ne)stihla počas dvojhodinového behu
  3. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu.
  4. Anna Romanová: Moja psychóza 1
  5. Ján Škerko: Orbán a dezoláti sa hnevajú na Ukrajincov
  6. Zuzana Valachovičová: Vážení tvorcovia reklám
  7. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  8. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 351
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 767
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 436
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 006
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 473
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 371
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 334
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 917
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu