Dážď, hmla a skoré stmievanie sú typické pre jeseň. Za zlej viditeľnosti sú cyklisti aj chodci idúci na kraji vozovky povinní mať reflexné prvky.
LEVICE. Vlani traja, tento rok jeden chodec zomreli na cestách okresu. Pri každej štvrtej nehode, ktorá sa stala počas leta, bol prítomný alkohol. Cyklisti a chodci neboli výnimkou. Zákona číslo 8/2009 Z. z. o cestnej premávke hovorí, že cyklista je vodičom nemotorového vozidla a platí pre neho zákaz požívania alkoholických nápojov. Mnohí cyklisti, ale aj chodci tento zákaz nerešpektujú.
Polícia pripomína, že s prichádzajúcou jeseňou za zníženej viditeľnosti sú povinní mať reflexné prvky, aby boli na ceste viditeľní.
Cyklisti a chodci sú rizikoví
„V poslednom období Okresný dopravný inšpektorát Levice zaznamenáva nepriaznivý vývoj dopravnej nehodovosti nemotorových účastníkov cestnej premávky. Ide o chodcov a cyklistov, ktorí patria k najohrozenejšej skupine," informoval Bernard Slobodník z Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Leviciach.
Cyklista je vodičom nemotorového vozidla, aj pre neho platí zákaz požívania alkoholických nápojov. Že to nie všetci rešpektujú, hovorí štatistika. Počas letnej turistickej sezóny, v mesiacoch júl a august, pri každej štvrtej dopravnej kolízii namerali účastníkovi alkohol.
Nedávne nehody
S bicyklom v priekope skončil muž, ktorý šiel 14. augusta po desiatej večer v Beši od miestneho pohostinstva k železničnému priecestiu. Podľa jeho výpovede ho oslnili svetlá oprotiidúceho auta. Polícia informovala, že cyklista šiel po neosvetlenej ceste, nemal reflexné prvky a bol pod vplyvom alkoholu. Namerali mu 1,26 miligramu na liter alkoholu dychu.
Kým v prvom prípade sa cyklista s autom nezrazil, také šťastie nemal chodec, ktorý sa tackal po strede cesty 18. júna pol hodinu pred polnocou medzi Veľkým Ďurom a Kalnou nad Hronom. Vodič Peugeotu 206 ho na rovnom úseku cesty spozoroval, keď ho chcel obísť zľava, muž spadol na pravý predný blatník auta a na kapotu. Ľahko zranený skončil v priekope.
Reflexné prvky sú povinné
Jesenné obdobie prináša dážď, hmly a skoré stmievanie, a tým aj horšiu viditeľnosť. Podľa zákona za zníženej viditeľnosti musia mať cyklisti, ak idú po krajnici v obci alebo mimo nej, viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo reflexný bezpečnostný odev. Tá istá zásada platí aj pre chodcov idúcich po krajnici mimo obce.
„Reflexný materiál je v noci vidieť na trikrát väčšiu vzdialenosť než biele oblečenie a viac ako desaťkrát než oblečenie modré," ozrejmil B. Slobodník.
V minulom roku sa stalo sedem dopravných nehôd s následkom smrti. Traja chodci boli za zníženej viditeľnosti usmrtení. Po ceste išli v tmavom oblečení a jeden muž zomrel, keď ležal na vozovke medzi Starým Hrádkom a Mýtnymi Ludanmi. Podobná tragédia sa zopakovala je tento rok v júni, chodca ležiaceho na ceste medzi Šahami a Preseľanmi prešlo auto.