Za meracie prístroje nesú zodpovednosť odberatelia. Sledovať majú ich riadny chod, strážiť ich pred zničením alebo krádežou. Inak môžu mať problémy.
LEVICE. Poškodená či chýbajúca plomba na merači elektriny, vody či plynu môže spraviť odberateľovi prievan v peňaženke. Mnohí ľudia si neuvedomujú, že podpísaním zmluvy sa zaväzujú starať sa o zariadenie.
Problémom je, že merač sa nedá zamknúť. Prístup k nemu musia mať pracovníci vykonávajúci údržbu či odpočet stavu. K zariadeniu sa tak môže dostať hocikto.
Poškodená plomba
Prestrihnutý drôtik, na ktorom visela plomba, zistil pracovník elektrární. Pre pani Helenu to znamenalo kolotoč problémov a vysokú faktúru. „Doteraz som nevedela, že na hodinách sú nejaké ochranné plomby," hovorí žena, ktorej rodina má elektromer umiestnený v oplotení rodinného domu. Skrinka, kde je zariadenie uložené, sa dá ľahko otvoriť štvorhranným kľúčom alebo tenkými kliešťami z ulice. Plomba je potom na dosah. Kedysi bývali elektromery v rodinných domoch, po novom musia byť na hranici pozemku, aby k nim mali prístup pracovníci distribučnej spoločnosti aj v prípade, keď majitelia nie sú doma.
Rovnako jednoduchý je aj prístup k elektromerom v bytových domoch. Merače sú zväčša na spoločných chodbách.
Napájajú sa načierno
„K 30. septembru sme vykonali viac ako tisíc kontrol, pričom počet zistených neoprávnených odberov predstavoval približne desať percent, z toho preukázaných bolo osem percent," opísal stav Ján Orlovský, hovorca spoločnosti Západoslovenská energetika. Aj vďaka kontrolám v teréne má podľa neho „počet nezistených odberov i výška škôd v porovnaní s rokom 2009 klesajúcu tendenciu."
Ľudia sa najčastejšie uchyľujú k „čiernym odberom", teda v prípade prerušenia dodávky elektriny sa neplatiči pripájajú na iného odberateľa.
Merače musia byť prístupné
Nielen nelegálne pripojenie, ale aj poškodená plomba môže znamenať pre odberateľa problém. „Všetky poruchy na meradle, vrátane porušenia zabezpečenia proti neoprávnenej manipulácii, ktoré odberateľ zistí, je povinný nahlásiť dodávateľovi," cituje obchodné podmienky hovorca distribučnej spoločnosti.
Rodina pani Heleny po zlej skúsenosti uvažovala nad tým, že na skrinku s meračom dajú visiacu zámku. Predpisy to ale neumožňujú, odberateľ je povinný umožniť distribučnej spoločnosti alebo poverenej osobe prístup k meradlu.
Ján Orlovský hovorí, že možné je všetko, čo nie je priamo zakázané: „Najmä v bytových domoch správcovia domov elektromerové skrine uzamykajú. Musí však byť dodržaná podmienka možnosti odčítania elektromera napríklad cez priezor na dverách skrine."
Odporúča vopred dohodnúť s prevádzkovateľom distribučnej sústavy spôsoby sprístupnenia skrine pre možnosť odpojenia, opráv a určiť presné pravidlá prístupu k zámku vrátane telefonického kontaktu, písomného odkazu, použitia energetickej schránky, v ktorej je umiestnený kľúč.
Tento postup ale podľa hovorcu nemusí byť vždy vyhovujúci. „Môže sa stať, že v čase havárie bude prístup do skrine sťažený a nenájde sa kompetentná osoba," tvrdí.
Prípady riešia individuálne
Ľuďom radí, aby priebežne kontrolovali stav meracieho zariadenia a prípadné nedostatky nahlásiť dodávateľovi. Nemusia sa hneď obávať najhoršieho. „V prípade porušenia zabezpečovacích plomb sa postupuje individuálne. Posudzujeme, či ide o opakované porušenie alebo či história odberu naznačuje prípadný zásah do merania, respektíve bol zásah zistený priamo pri kontrole," vysvetľuje postup riešenia.
Ak sa nepreukáže zásah do merania, dodávateľ energie si neuplatňuje výšku škody. „V krajnom prípade si účtujeme náklady spojené so zisteným nedovoleným odberom," dodáva.