Ide o pilotný projekt nielen Územného spolku Slovenského Červeného kríža, ale projektu v rámci Slovenska. Cieľom je poskytovať celý komplex pomoci ľuďom v núdzi či s problémami. Centrum naplno štartuje koncom januára.
LEVICE. Minulý rok boli v skúšobnej prevádzke od 10.januára, momentálne sú zaregistrovaní na nitrianskom samosprávnom kraji. Hlavná myšlienka je dostať pod jedno číslo sociálnu a charitatívnu činnosť na pomoc ľudom z regiónu a prejsť z platenej linky na bezplatnú trojčíselnú. Prioritou je občan, ktorý keď zavolá, má pocítiť, že sa pre neho spustí reťaz pomoci sociálnej, zdravotnej alebo charitatívnej. Po prvých skúsenostiach skúšobnej prevádzky v Call centre začínajú kumulovať žiadosti typu, ako hlavne starším vybaviť recepty či sprevádzanie zrakovo postihnutých.
Základné úlohy centra
„Call centrum bude plniť dve základné úlohy. Prvou je občanovi poradiť a druhou zariadiť už konkrétnu pomoc v spolupráci s verejnými a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb," hovorí Oľga Szalmová z Územného spolku Slovenského červeného kríža v Leviciach. To znamená, že centrum nebude poskytovať pomoc len počas krízovej a mimoriadnej situácie, ale využije sa v každodennom poskytovaní pomoci ľuďom. Prvou úlohou je teda práca vyškolených pracovníkov centra v prípadoch katastrofy či povodne v rámci záchranárskeho tímu, ktoré poznáme pod číslom 112. Preto je aj technické vybavenie prispôsobené k plneniu tejto úlohy. Druhou úlohou je pomáhať ľudom, ktorí sa dostanú do nepriaznivej sociálnej životnej situácie. „V takých službách by sme radi dostali pod call centrum aj nezamestnaných z Úradu práce, pre ktorých pripravujeme školenie," dodáva Oľga Szalmová.
V čom presne pomôžu?
„Keď napríklad zavolá človek, ktorý si so situáciou nevie rady, my mu nielen presne povieme kam sa má obrátiť, ale mu aj pomôžeme dať veci do pohybu či vybaviť ich," vysvetľuje Szalmová, „zatiaľ využívame platenú linku 036/6312957, no našou ambíciou je zriadiť 3-číselnú linku podobnú ako pri tiesňovom volaní," dodáva. Určená je občanom regiónu Levice. Momentálne je centrum v skúšobnej prevádzke, naplno sa rozbehne koncom januára. Zatiaľ sa v centre venujú riešeniu problémov ľudí z regiónu, ktorými sú bežné ťažkosti, ako drobné dočasné služby typu donáška nákupov, donáška stravy, lieku, poskytnutie prepravnej služby, zapožičanie zdravotnej pomôcky a podobne. Sú to ale aj služby ako poskytnutie vyškoleného asistenta na osobnú asistenciu, pichanie inzulínu, sprievodcu na vyšetrenia a počas prepravy do zdravotníckeho zariadenia, pomoc pri kúpaní, robenie spoločnosti, dočasné opatrovanie a mnohé iné.
V tomto období stále prebiehajú rokovania na odbornej úrovni. „Už skúšobná prevádzka ukázala opodstatnenosť. A musím povedať, že veľkú morálnu podporu máme aj zo strany Nitrianskeho samosprávneho kraja," hovorí Oľga Szalmová. Call centrum bude mať aj vlastnú web stránku pre verejnosť.
Slovenský červený kríž je zložkou Integrovaného záchranného systému. Používa rádiostanice a záznamové zariadenie. Územný spolok Červeného kríža má aj povolenie Telekomunikačného úradu SR.
Autor: Ivana Páleníková