Štvrtok, 21. september, 2017 | Meniny má Matúš
Pridajte si svoje mesto

Stredoškolák z Levíc chce získať licenciu pilota ultraľahkého lietadla

Levičan Marek Frajt je študentom tretieho ročníka Strednej priemyselnej školy v Leviciach. Študuje odbor mechatronika. Má netradičný koníček, letectvo.

Vľavo Marek Frajt, vpravo inštruktor Roman Kováč.

LEVICE. Zem začal dobrovoľne strácať pod nohami pred niekoľkými rokmi. Ambíciou 18-ročného stredoškoláka je onedlho držať v rukách licenciu pilota ultraľahkého lietadla.

Na svojom sne pracuje päť rokov

Lietaniu a letectvu všeobecne sa Marek venuje približne päť rokov. Začiatky tohto koníčka siahajú do čias, keď v základnej škole chodil do modelárskeho krúžku. Vedúci ho zobral na letisko v Tekovskom Hrádku, kde si práve robil pilotný kurz. Vtedy sa Marek prvý raz dostal k malým lietadlám, ultralightom. Sedel vedľa pilota, sledoval jeho úkony a zároveň s údivom pozoroval krajinu zmenšujúcu sa pod ním.

„Vo veľkom dopravnom Boeingu som letel už predtým na dovolenku, ale malý ultralight je odlišný. Odvezie len dvoch ľudí, čo je ešte krajšie. Kto raz nechá do seba preniknúť pocit z lietania, už sa ho nevzdá. A tak to bolo aj u mňa,“ hovorí s nadšením Marek. Na letisko chodil postupne stále viac. Pilotom začal pomáhať, s čím sa dalo. Odmena ho nikdy neminula, a tak bol vo vzduchu stále častejšie.

„Tento stav trvá dodnes, pretože lietanie nie je ako urobiť si vodičák. Vyžaduje si veľkú dávku financií, no stojí to zato. Robím všetko preto, aby som onedlho držal v rukách vlastnú licenciu pilota ultraľahkého lietadla,“ hovorí.

Lietanie je adrenalín aj odreagovanie

V letectve sa dá špecializovať na rôzne druhy prác. Mareka najviac oslovilo riadenie letovej prevádzky. Obdivuje odborníkov, ktorí sa starajú o bezproblémový a bezpečný prelet naším vzdušným priestorom. „Je to práca náročná najmä po psychickej stránke. Rád by som sa venoval aj lietaniu, aj riadeniu. Najkrajší pocit z letu má pilot práve na jeseň. Sloboda vo vzduchu, všade naokolo farebný svet. Lietanie počas západu slnka nad Štiavnickými vrchmi je uvoľňujúce. Človeka naplní energiou a dobrou náladou. Prečistí myšlienky v hlave a prinesie adrenalín a odreagovanie,“ pokračuje Marek.

S týmto cieľom si vybral aj študijný odbor mechatronika. Učí sa automatické systémy, robotiku, hydrauliku, elektrotechniku a strojárstvo. Po maturite sa nasledujúci rok bude rozhodovať o smerovaní štúdia. Profesijne ho láka predstava mať pod palcom veľké dopravné lietadlá a navádzať ich na najťažšiu fázu letu, pristávanie. „No z veľkého počtu uchádzačov uspejú len najlepší. Náročným výcvikom prejdú ľudia, ktorí sa dajú spočítať na prstoch ruky,“ hovorí.

Lietajú každý víkend

K lietaniu sa podľa jeho slov môže dostať takmer každý. „Je to síce koníček náročný na peniaze, ale v dnešnej dobe je málo vecí finančne prístupných. Milovníci lietania nás môžu vidieť každý víkend na letisku v Tekovskom Hrádku a Želiezovciach, časť Veľký Dvor. V prípade pekného počasia lietame takmer stále. Niekedy aj počas týždňa, ale keďže okolie Levíc sa nachádza vo vojenskom vzdušnom priestore, ktorý si vojaci môžu kedykoľvek aktivovať, je obdobie víkendu pre nás najvhodnejšie. V aktivovanom vojenskom vzdušnom priestore sa nesmie lietať,“ približuje Marek.

img_6769_res.jpg

Úloh má na letisku dosť

Ultralight vzlieta s maximálnou hmotnosťou asi 500 kilogramov. Piloti týchto typov strojov sa nesústreďujú do aeroklubov, žijú svoj vlastný život. Podliehajú istým pravidlám, ale celý ich kolobeh je oveľa jednoduchší. „Keďže ultraľahké lietadlo si môže postaviť „na kolene“ takmer každý nadšenec, je to najkrajšia forma po vetroňoch. Samozrejme, počas stavby dozerá na proces poverená osoba z Leteckého úradu a zo Slovenskej federácie ultraľahkého lietania. V súčasnosti pracujeme na stavbe hornoplošníka českej konštrukcie,“ opisuje Marek.

Jeho náplňou práce na letisku je pomoc pilotom pri vykonávaní letu. Zabezpečuje informácie pre správne a bezpečné návraty na zem. Keďže letisko používajú aj leteckí modelári, zodpovedá aj za to, aby boli včas varovaní pred pristávaním lietadiel. Stará sa aj o dotankovanie lietadiel či hangárovanie.

Vlastní preukaz rádiofonistu

Na to, aby sa človek sám vzniesol do vzduchu, musí prejsť náročnú cestu. Piloti vlastnia licencie, tzv. pilotné preukazy. „Takýto preukaz stojí veľké úsilie a je podmienený zložením teoretických, ale aj praktických skúšok. Pred začatím výcviku pilot dostane preukaz Pilot - žiak. Počas tejto doby sa učí ovládať lietadlo, letové postupy, správnosť vzletu a pristátia, ale aj núdzové postupy a letovú frazeológiu. Po zvládnutí skúšok a nalietaní minimálne 50 hodín môže pilot so sebou zobrať hore aj pasažiera,“ hovorí.

Vraví sa, že vo vzduchu je veľa miesta. No aj tak je potrebné hlásiť svoju polohu a byť na príjme na rádiostanici. Na obsluhovanie rádiostanice je potrebný preukaz rádiofonistu pre leteckú pohyblivú dopravu, ktorého držiteľom je aj Marek. Táto licencia ho oprávňuje použiť letecké rádiostanice na informovanie o jeho polohe, výške, smere a rýchlosti letu. Rovnako na letisku môže informovať prilietavajúcich pilotov o počasí, prevádzke v okolí letiska a o dráhe v používaní, keďže vietor fúka takmer stále a pristáva sa proti vetru, tento údaj je dôležitý.

Vzdeláva sa

„Každá cesta k lietaniu je zložitá. Ja som na jej začiatkoch, lietam s inštruktorom, ktorý ma pomaly učí správnym postupom. V našej flotile máme ultraľahký vetroň, hornoplošníky s predným, ale aj ostruhovým podvozkom,“ vymenúva Marek. Lietajú na typoch Cora, EuroFox, Straton, Tukan a na ich novinke ultralighte Skylane. Je to luxusné a rýchle lietadlo určené na leteckú turistiku.

Na letisku v Želiezovciach majú aj jednu raritu, vírnik Xenon. Je to spojenie vrtuľníka a lietadla. Vírnik nemá pevné krídla ale rotujúce. Jeho rotor nie je poháňaný motorom, ale len náporom vzduchu. Je tak schopný pristáť na vzdialenosti desať metrov. Mladý Levičan si je vedomý, že výcvik a lietanie sú o vzdelávaní sa. „Stále je čo zlepšovať. Najprv je to literatúra, neskôr nasledujú hodiny strávené v lietadle s inštruktorom. Napriek mnohým povinnostiam sa z tohto nevšedného koníčka teším. Pretože prostredníctvom neho objavujem nové pohľady na svet,“ dodal Marek.

Zaujímavosti

 


  1. Zmeny v nemocnici sa dotkli aj personálnej oblasti 1 080
  2. Nový šéf dostavby Mochoviec už neočakáva veľké zmeny v projekte 725
  3. Voľby do VÚC 2017 Levice: Zoznam kandidátov na poslancov 488
  4. Levickú nemocnicu už prevzala skupina AGEL. Čakajú ju viaceré zmeny 271
  5. Prvé majstrovské stretnutie levickým hokejistom vyšlo. Dolný Kubín z Levíc odchádzal s debaklom Foto 77
  6. Pri Šahách sa zrazilo auto s autobusom, neprežili štyria ľudia 63
  7. Najväčší úspech na MS pre Verbovského 57
  8. Absolventi levického gymnázia sa stretli po 65 rokoch 43
  9. FOTOGALÉRIA: Pozri si bábätká z levickej pôrodnice, ktoré sme privítali v 34. týždni 41
  10. V noci nadnes odviezli z Mochoviec vyhorené palivo 35

Najčítanejšie správy

Levice

Zmeny v nemocnici sa dotkli aj personálnej oblasti

Riaditeľka levickej nemocnice, ktorú prevzala skupina AGEL, už šéfuje aj ďalšej nemocnici v regióne.

Nový šéf dostavby Mochoviec už neočakáva veľké zmeny v projekte

Na treťom bloku Atómovej elektrárne Mochovce sa už začal proces spúšťania, ktorý je v súčasnosti dokončený na desať percent.

Voľby do VÚC 2017 Levice: Zoznam kandidátov na poslancov

Levický obvod bude v krajskom parlamente najbližších päť rokov zastupovať deväť poslancov.

Levickú nemocnicu už prevzala skupina AGEL. Čakajú ju viaceré zmeny

V budúcnosti sa má Nemocnica Levice združiť s ďalšími dvomi nemocnicami v regióne.

Prvé majstrovské stretnutie levickým hokejistom vyšlo. Dolný Kubín z Levíc odchádzal s debaklom

Levickí hokejisti po sérii prípavných zápasov sa konečne dočkali prvého súťažného stretnutia v druhej lige. Ich súperom bola Hviezda Dolný Kubín, ktorá si napokon z Levíc odniesla vysoký debakel. Levičania najbližšie nastúpia v sobotu na ľade v Maďarsku.

Blízke regióny

Hasiči z viacerých miest hasili prístavbu rodinného domu

Profesionálom zo Žiaru, Novej Bane a Zvolena pomohli zvládnuť plamene aj dobrovoľní hasiči.

Naraz odstúpilo celé vedenie dediny. Starosta hovorí o šikanovaní podnikateľom

Doplňujúce voľby budú až na jar. Kto dovtedy povedie Žitavany, nie je zatiaľ jasné.

Poznáme kandidátov na poslancov BBSK v okrese Žiar nad Hronom

Pozrite sa, kto sa uchádza o poslanecký mandát v Banskobystrickom samosprávnom kraji.

Voľby do VÚC 2017 Banská Štiavnica: Zoznam kandidatov na poslancov BBSK

Kto sa pobije o jediné miesto pre okres Banská Štiavnica v zastupiteľstve Banskobystrického samosprávneho kraja?

Všetky správy

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Maria odstavila Portoriko od elektriny, zoslabla o stupeň (minúta po minúte)

Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie.

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

Ku kolapsom dopravy dochádza preto, že sa 60 rokov o ňu nikto v Bratislave nestaral, vraví odborník na dopravu Gustáv Kasanický.

Ako prišiel Bettini o veľké víťazstvo? Doplatil na to, s čím zápasí aj Sagan

Pred Petrom Saganom dokázalo obhájiť titul majstra sveta iba päť cyklistov. Tretí raz za sebou však nevyhral nikto. Slovák môže byť prvý.

Kam vyraziť