Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Stredoškolák z Levíc chce získať licenciu pilota ultraľahkého lietadla

Levičan Marek Frajt je študentom tretieho ročníka Strednej priemyselnej školy v Leviciach. Študuje odbor mechatronika. Má netradičný koníček, letectvo.

Vľavo Marek Frajt, vpravo inštruktor Roman Kováč.Vľavo Marek Frajt, vpravo inštruktor Roman Kováč.

LEVICE. Zem začal dobrovoľne strácať pod nohami pred niekoľkými rokmi. Ambíciou 18-ročného stredoškoláka je onedlho držať v rukách licenciu pilota ultraľahkého lietadla.

Na svojom sne pracuje päť rokov

Lietaniu a letectvu všeobecne sa Marek venuje približne päť rokov. Začiatky tohto koníčka siahajú do čias, keď v základnej škole chodil do modelárskeho krúžku. Vedúci ho zobral na letisko v Tekovskom Hrádku, kde si práve robil pilotný kurz. Vtedy sa Marek prvý raz dostal k malým lietadlám, ultralightom. Sedel vedľa pilota, sledoval jeho úkony a zároveň s údivom pozoroval krajinu zmenšujúcu sa pod ním.

Skryť Vypnúť reklamu

„Vo veľkom dopravnom Boeingu som letel už predtým na dovolenku, ale malý ultralight je odlišný. Odvezie len dvoch ľudí, čo je ešte krajšie. Kto raz nechá do seba preniknúť pocit z lietania, už sa ho nevzdá. A tak to bolo aj u mňa,“ hovorí s nadšením Marek. Na letisko chodil postupne stále viac. Pilotom začal pomáhať, s čím sa dalo. Odmena ho nikdy neminula, a tak bol vo vzduchu stále častejšie.

„Tento stav trvá dodnes, pretože lietanie nie je ako urobiť si vodičák. Vyžaduje si veľkú dávku financií, no stojí to zato. Robím všetko preto, aby som onedlho držal v rukách vlastnú licenciu pilota ultraľahkého lietadla,“ hovorí.

Lietanie je adrenalín aj odreagovanie

V letectve sa dá špecializovať na rôzne druhy prác. Mareka najviac oslovilo riadenie letovej prevádzky. Obdivuje odborníkov, ktorí sa starajú o bezproblémový a bezpečný prelet naším vzdušným priestorom. „Je to práca náročná najmä po psychickej stránke. Rád by som sa venoval aj lietaniu, aj riadeniu. Najkrajší pocit z letu má pilot práve na jeseň. Sloboda vo vzduchu, všade naokolo farebný svet. Lietanie počas západu slnka nad Štiavnickými vrchmi je uvoľňujúce. Človeka naplní energiou a dobrou náladou. Prečistí myšlienky v hlave a prinesie adrenalín a odreagovanie,“ pokračuje Marek.

Skryť Vypnúť reklamu

S týmto cieľom si vybral aj študijný odbor mechatronika. Učí sa automatické systémy, robotiku, hydrauliku, elektrotechniku a strojárstvo. Po maturite sa nasledujúci rok bude rozhodovať o smerovaní štúdia. Profesijne ho láka predstava mať pod palcom veľké dopravné lietadlá a navádzať ich na najťažšiu fázu letu, pristávanie. „No z veľkého počtu uchádzačov uspejú len najlepší. Náročným výcvikom prejdú ľudia, ktorí sa dajú spočítať na prstoch ruky,“ hovorí.

Lietajú každý víkend

K lietaniu sa podľa jeho slov môže dostať takmer každý. „Je to síce koníček náročný na peniaze, ale v dnešnej dobe je málo vecí finančne prístupných. Milovníci lietania nás môžu vidieť každý víkend na letisku v Tekovskom Hrádku a Želiezovciach, časť Veľký Dvor. V prípade pekného počasia lietame takmer stále. Niekedy aj počas týždňa, ale keďže okolie Levíc sa nachádza vo vojenskom vzdušnom priestore, ktorý si vojaci môžu kedykoľvek aktivovať, je obdobie víkendu pre nás najvhodnejšie. V aktivovanom vojenskom vzdušnom priestore sa nesmie lietať,“ približuje Marek.

Skryť Vypnúť reklamu

img_6769_res.jpg

Úloh má na letisku dosť

Ultralight vzlieta s maximálnou hmotnosťou asi 500 kilogramov. Piloti týchto typov strojov sa nesústreďujú do aeroklubov, žijú svoj vlastný život. Podliehajú istým pravidlám, ale celý ich kolobeh je oveľa jednoduchší. „Keďže ultraľahké lietadlo si môže postaviť „na kolene“ takmer každý nadšenec, je to najkrajšia forma po vetroňoch. Samozrejme, počas stavby dozerá na proces poverená osoba z Leteckého úradu a zo Slovenskej federácie ultraľahkého lietania. V súčasnosti pracujeme na stavbe hornoplošníka českej konštrukcie,“ opisuje Marek.

Jeho náplňou práce na letisku je pomoc pilotom pri vykonávaní letu. Zabezpečuje informácie pre správne a bezpečné návraty na zem. Keďže letisko používajú aj leteckí modelári, zodpovedá aj za to, aby boli včas varovaní pred pristávaním lietadiel. Stará sa aj o dotankovanie lietadiel či hangárovanie.

Vlastní preukaz rádiofonistu

Na to, aby sa človek sám vzniesol do vzduchu, musí prejsť náročnú cestu. Piloti vlastnia licencie, tzv. pilotné preukazy. „Takýto preukaz stojí veľké úsilie a je podmienený zložením teoretických, ale aj praktických skúšok. Pred začatím výcviku pilot dostane preukaz Pilot - žiak. Počas tejto doby sa učí ovládať lietadlo, letové postupy, správnosť vzletu a pristátia, ale aj núdzové postupy a letovú frazeológiu. Po zvládnutí skúšok a nalietaní minimálne 50 hodín môže pilot so sebou zobrať hore aj pasažiera,“ hovorí.

Vraví sa, že vo vzduchu je veľa miesta. No aj tak je potrebné hlásiť svoju polohu a byť na príjme na rádiostanici. Na obsluhovanie rádiostanice je potrebný preukaz rádiofonistu pre leteckú pohyblivú dopravu, ktorého držiteľom je aj Marek. Táto licencia ho oprávňuje použiť letecké rádiostanice na informovanie o jeho polohe, výške, smere a rýchlosti letu. Rovnako na letisku môže informovať prilietavajúcich pilotov o počasí, prevádzke v okolí letiska a o dráhe v používaní, keďže vietor fúka takmer stále a pristáva sa proti vetru, tento údaj je dôležitý.

Vzdeláva sa

„Každá cesta k lietaniu je zložitá. Ja som na jej začiatkoch, lietam s inštruktorom, ktorý ma pomaly učí správnym postupom. V našej flotile máme ultraľahký vetroň, hornoplošníky s predným, ale aj ostruhovým podvozkom,“ vymenúva Marek. Lietajú na typoch Cora, EuroFox, Straton, Tukan a na ich novinke ultralighte Skylane. Je to luxusné a rýchle lietadlo určené na leteckú turistiku.

Na letisku v Želiezovciach majú aj jednu raritu, vírnik Xenon. Je to spojenie vrtuľníka a lietadla. Vírnik nemá pevné krídla ale rotujúce. Jeho rotor nie je poháňaný motorom, ale len náporom vzduchu. Je tak schopný pristáť na vzdialenosti desať metrov. Mladý Levičan si je vedomý, že výcvik a lietanie sú o vzdelávaní sa. „Stále je čo zlepšovať. Najprv je to literatúra, neskôr nasledujú hodiny strávené v lietadle s inštruktorom. Napriek mnohým povinnostiam sa z tohto nevšedného koníčka teším. Pretože prostredníctvom neho objavujem nové pohľady na svet,“ dodal Marek.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 204
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 420
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 776
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 412
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 266
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 178
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

V zime autobusy prejdú na režim letných prázdnin

Ľudí cestujúcich prímestskými spojmi čakajú obmedzenia. Začnú platiť od 18. januára.

Spoje budú jazdiť podľa cestovných poriadkov platných v lete.
BASKETBAL

V Handlovej nepomohlo ani 25 bodov Černokojeva

Po krátkej prestávke sa Levice nevrátili ideálnym spôsobom do súťažných stretnutí, v 27. kole prehrali v súboji prvého s posledným na palubovke Handlovej a zároveň prišiel o postavenie lídra SBL.

Levice v poslednom zápase nestačili na Handlovú. Problémom bola hlavne obrana, keď inkasovali až 100 bodov.
Výhľad z okna židovskej školy smerom do centra.

Nemocnica Levice: Centrálna sterilizácia je už hotová

Výstavbu nového urgentného príjmu v levickej nemocnici nezastavila ani pandémia.

Vnútorné priestory budovaného urgentného príjmu v levickej nemocnici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

V Topoľčanoch začali s očkovaním

Topoľčianska nemocnica začala s očkovaním svojich zamestnancov. K 15. januáru zaočkovala spolu 320 ľudí – zamestnancov nemocnice a ďalších zdravotníkov z mesta Topoľčany.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?