Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Lehociped si ušil na mieru. Pukančan na ňom jazdí do práce v Leviciach

Presne pred sedemnástimi rokmi si zostrojil Pukančan Marek Kašiar doma v garáži vlastný lehociped.

Šliape do pedálov a popritom obdivuje prírodu a aj telefonuje.(Zdroj: (SAK))

PUKANEC. V Levickom okrese je priekopníkom jazdenia na tomto netradične upravenom bicykli. K vlastnoručne vyrobenému stroju mu pribudli ďalšie dva. Vyrobené boli v Čechách a Maďarsku.

Na lehocipede aj do práce

Na svojom vlastnom modeli, ktorý si zhotovil „na kolene“ s pomocou kamarátov, sa denne prepravuje do práce v Leviciach. Či na jar alebo na jeseň, v slnečnom alebo sychravom daždivom počasí. Výnimkou nebývajú ani zimné mesiace. Svoj prototyp lehocipedu vyberá už ale dnes z pivnice skôr výnimočne. Tisícky kilometrov si poctivo odjazdil a pred pár rokmi ho nahradil tromi modelmi modernejších tipov lehocipedov dovezených z Čiech a Maďarska.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje dielo sem-tam opráši. „Jazdiť na lehocipede v súčasnosti a pred takmer dvomi desaťročiami, je určite rozdiel. V posledných rokoch sa v Leviciach ku mne pridali aj ďalší milovníci jazdy na lehocipedoch. Na cestách sa tak už postupne pekne rozrastáme,“ hovorí pre MY Týždeň na Pohroní s úsmevom Marek Kašiar. „Pred takmer dvomi desaťročiami bol lehociped niečo neznáme. Keďže som rád bicykloval, dostala sa mi do ruky veľká kniha o bicykloch. Naštudoval som si v nej zaujímavosti o lehocipedoch a keďže ich predajné ceny boli vtedy privysoké, pustil som sa do zostrojovania svojho vlastného.“

Pukančan postupoval podľa knihy a fotografií. Kostru bicykla mu pomohol pozvárať kamarát Vlado Pradid zo Starého Tekova a jeho kamarát. „V podstate sú to dve kúrenárske rúry, trocha železa, volant a sedadlo so všetkými doplnkami, ktoré dopravný prostriedok na ceste musí obsahovať. Kolesá na ňom sú použité z pôvodného bicykla, to zadné je špeciálne vypletené, urobené zo starého pánskeho bicykla na prehadzovačku,“ opísal Marek.

Prototyp zostrojený na mieru

Kto raz vyskúša lehociped, podľa Marek Kašiara už na klasický bicykel nesadne. Je oveľa pohodlnejší a navyše môže počas jazdy s prehľadom sledovať okolitú krajinu a miesta, ktorými prechádza a telefonovať. Model, ktorý si sám zostrojil, vylepšoval dovtedy, kým s jeho konečnou verziou nebol absolútne spokojný. Je vyrobený, skonštruovaný na neho napevno, prestavovať ho na jazdca inej stavby tela nie je možné.

„Najťažšie bolo vyriešiť prevody, tento lehociped ich má šesť. Je s krátkym rázvorom, praktickejší. Sedadlo tvorí dubová doska a molitan. V porovnaní s kúpenými modelmi je ťažší, váži 29 kilogramov a zadné koleso má priemer až 28,5 centimetra, predné koleso 26 z horského bicykla,“ vysvetľuje.

V pivnici sú už štyri

Po zajazdení svojho vlastnoručne vyrobeného lehocipedu chcel neskôr vyrobiť aj ďalší model. K jeho realizácii sa ale nedostal. Pred pár rokmi sa skontaktoval s ďalším zanietencom pre tento koníček Csabom Latikom žijúcim v Leviciach, ktorý mu sprostredkoval ďalšie tri, už originály zhotovené v Čechách a v Maďarsku. Takže dnes ich už garážuje doma celkovo štyri kusy. „Mám už aj trojkolku, jeden lehociped podobný tomu môjmu a jeden s predným riadením spod sedadla, ktorý je spomedzi všetkých asi najpohodlnejší i najrýchlejší. Tiež som si ho prispôsobil priamo na svoju postavu,“ hovorí Marek.

Deti mu mávajú z autobusu

Na cestách okresu i mimo neho ho vidíme bicyklovať doslova s vyloženými nohami. Pohodlne usadeného v kresle, rukami opretými o bočné opierky, s nohami vyloženými pred seba vyráža na cesty. Denne do práce v Leviciach a späť domov do Pukanca, cestu dlhú asi 45 kilometrov, absolvuje za slnka i dažďa.

„Na jazdu lehocipedom sa dá veľmi ľahko zvyknúť. Autobusom už takmer ani necestujem. Aj počas tejto chladnej zimy som najazdil asi šesťsto kilometrov. Lehociped vie nabrať aj svoju rýchlosť. Keď napríklad vyrážam súčasne s autobusom z Pukanca, prídem do Levíc naraz s ním, ale chvíľu pred ním. Veľakrát sa stáva, že keď autobus na zastávke predbieham, mávajú mi deti z autobusu,“ prezrádza úsmevne Marek.

Dodnes púta pozornosť

Počet najazdených kilometrov na lehocipede za všetky roky spočíta už iba veľmi ťažko. Jeho vlastnoručne zhotovené dielo má ale vymenený už tretí tachometer. Priemerná rýchlosť, ktorú na ňom dosiahol, je 32 kilometrov za hodinu.

Zo svojho modelu doteraz spadol iba dvakrát, na zľadovatenej zimnej ceste v zákrute. Tvrdí, že najbezpečnejšia na stabilitu a ideálna na výlety do Štiavnických kopcov je trojkolka. „Najvyššou rýchlosťou som na mojom lehocipede šiel 95 kilometrov za hodinu dole z kopca na Berianke. Dnes už jazdiť na tomto veteráne je aj pre mňa sviatkom a nostalgiou zároveň. Pretože tieto nové modely sú oveľa pohodlnejšie,“ konštatoval Marek a zároveň doplnil zdravotné pozitíva takejto jazdy. „V zahraničí sú to bežné dopravné prostriedky pre všetky generácie. Počas takejto jazdy netrpí chrbtica, svaly pracujú trochu inak a namáham viac zadnú časť stehien. Ruky mám uvoľnené, jazdím pohodlne a môžem sa kochať prírodou,“ dodal Marek, ktorý je dodnes vďaka svojmu originálnemu dopravnému prostriedku, na cestách neprehliadnuteľný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 296
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 091
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 901
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 821
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 466
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 950
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 777
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 076
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 945

Hlavné správy z MY Levice

K Dolnému Pohroniu sa v ochrane vtáctva pridá aj Poiple

Orol skalný, rybárik riečny a ďalšie vzácne druhy sa dočkajú konkrétnych opatrení vo viacerých lokalitách ich výskytu.

Pozrite si unikátne zákutia priamo v Leviciach

Vedeli ste, že v meste a okolí nájdete až niekoľko stoviek rôznych druhov živočíchov?

Tréner futsalistov: Medzi nami a juniormi je hluchá generácia

Futsalistom chýbajú hráči. Bude pokračovať futsalová extraliga v Leviciach?

Ponosy na zábradlie pri Pereci a Podlužianke idú riešiť. Zatiaľ čiastočne.

Železné zábrany sú v Leviciach dlhé niekoľko kilometrov. Pamätajú si minulé storočie.

Malí futbalisti si zahrali s veľkými mužstvami

Na medzinárodnom turnaji bola predprípravka FK Slovan Levice U8 jediným zástupcom zo Slovenska.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

Do stanice v Trnave investovali už vyše 28 miliónov, pozrite si fotky

V súčasnosti sa pracuje na 2. nástupišti, ktoré kompletne prerábajú. Prístupné by malo byť už v septembri.

Vybrali SME

Už ste čítali?