Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Lehociped si ušil na mieru. Pukančan na ňom jazdí do práce v Leviciach

Presne pred sedemnástimi rokmi si zostrojil Pukančan Marek Kašiar doma v garáži vlastný lehociped.

Šliape do pedálov a popritom obdivuje prírodu a aj telefonuje.Šliape do pedálov a popritom obdivuje prírodu a aj telefonuje. (Zdroj: (SAK))

PUKANEC. V Levickom okrese je priekopníkom jazdenia na tomto netradične upravenom bicykli. K vlastnoručne vyrobenému stroju mu pribudli ďalšie dva. Vyrobené boli v Čechách a Maďarsku.

Na lehocipede aj do práce

Na svojom vlastnom modeli, ktorý si zhotovil „na kolene“ s pomocou kamarátov, sa denne prepravuje do práce v Leviciach. Či na jar alebo na jeseň, v slnečnom alebo sychravom daždivom počasí. Výnimkou nebývajú ani zimné mesiace. Svoj prototyp lehocipedu vyberá už ale dnes z pivnice skôr výnimočne. Tisícky kilometrov si poctivo odjazdil a pred pár rokmi ho nahradil tromi modelmi modernejších tipov lehocipedov dovezených z Čiech a Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Svoje dielo sem-tam opráši. „Jazdiť na lehocipede v súčasnosti a pred takmer dvomi desaťročiami, je určite rozdiel. V posledných rokoch sa v Leviciach ku mne pridali aj ďalší milovníci jazdy na lehocipedoch. Na cestách sa tak už postupne pekne rozrastáme,“ hovorí pre MY Týždeň na Pohroní s úsmevom Marek Kašiar. „Pred takmer dvomi desaťročiami bol lehociped niečo neznáme. Keďže som rád bicykloval, dostala sa mi do ruky veľká kniha o bicykloch. Naštudoval som si v nej zaujímavosti o lehocipedoch a keďže ich predajné ceny boli vtedy privysoké, pustil som sa do zostrojovania svojho vlastného.“

Pukančan postupoval podľa knihy a fotografií. Kostru bicykla mu pomohol pozvárať kamarát Vlado Pradid zo Starého Tekova a jeho kamarát. „V podstate sú to dve kúrenárske rúry, trocha železa, volant a sedadlo so všetkými doplnkami, ktoré dopravný prostriedok na ceste musí obsahovať. Kolesá na ňom sú použité z pôvodného bicykla, to zadné je špeciálne vypletené, urobené zo starého pánskeho bicykla na prehadzovačku,“ opísal Marek.

SkryťVypnúť reklamu

Prototyp zostrojený na mieru

Kto raz vyskúša lehociped, podľa Marek Kašiara už na klasický bicykel nesadne. Je oveľa pohodlnejší a navyše môže počas jazdy s prehľadom sledovať okolitú krajinu a miesta, ktorými prechádza a telefonovať. Model, ktorý si sám zostrojil, vylepšoval dovtedy, kým s jeho konečnou verziou nebol absolútne spokojný. Je vyrobený, skonštruovaný na neho napevno, prestavovať ho na jazdca inej stavby tela nie je možné.

„Najťažšie bolo vyriešiť prevody, tento lehociped ich má šesť. Je s krátkym rázvorom, praktickejší. Sedadlo tvorí dubová doska a molitan. V porovnaní s kúpenými modelmi je ťažší, váži 29 kilogramov a zadné koleso má priemer až 28,5 centimetra, predné koleso 26 z horského bicykla,“ vysvetľuje.

V pivnici sú už štyri

Po zajazdení svojho vlastnoručne vyrobeného lehocipedu chcel neskôr vyrobiť aj ďalší model. K jeho realizácii sa ale nedostal. Pred pár rokmi sa skontaktoval s ďalším zanietencom pre tento koníček Csabom Latikom žijúcim v Leviciach, ktorý mu sprostredkoval ďalšie tri, už originály zhotovené v Čechách a v Maďarsku. Takže dnes ich už garážuje doma celkovo štyri kusy. „Mám už aj trojkolku, jeden lehociped podobný tomu môjmu a jeden s predným riadením spod sedadla, ktorý je spomedzi všetkých asi najpohodlnejší i najrýchlejší. Tiež som si ho prispôsobil priamo na svoju postavu,“ hovorí Marek.

SkryťVypnúť reklamu

Deti mu mávajú z autobusu

Na cestách okresu i mimo neho ho vidíme bicyklovať doslova s vyloženými nohami. Pohodlne usadeného v kresle, rukami opretými o bočné opierky, s nohami vyloženými pred seba vyráža na cesty. Denne do práce v Leviciach a späť domov do Pukanca, cestu dlhú asi 45 kilometrov, absolvuje za slnka i dažďa.

„Na jazdu lehocipedom sa dá veľmi ľahko zvyknúť. Autobusom už takmer ani necestujem. Aj počas tejto chladnej zimy som najazdil asi šesťsto kilometrov. Lehociped vie nabrať aj svoju rýchlosť. Keď napríklad vyrážam súčasne s autobusom z Pukanca, prídem do Levíc naraz s ním, ale chvíľu pred ním. Veľakrát sa stáva, že keď autobus na zastávke predbieham, mávajú mi deti z autobusu,“ prezrádza úsmevne Marek.

Dodnes púta pozornosť

Počet najazdených kilometrov na lehocipede za všetky roky spočíta už iba veľmi ťažko. Jeho vlastnoručne zhotovené dielo má ale vymenený už tretí tachometer. Priemerná rýchlosť, ktorú na ňom dosiahol, je 32 kilometrov za hodinu.

Zo svojho modelu doteraz spadol iba dvakrát, na zľadovatenej zimnej ceste v zákrute. Tvrdí, že najbezpečnejšia na stabilitu a ideálna na výlety do Štiavnických kopcov je trojkolka. „Najvyššou rýchlosťou som na mojom lehocipede šiel 95 kilometrov za hodinu dole z kopca na Berianke. Dnes už jazdiť na tomto veteráne je aj pre mňa sviatkom a nostalgiou zároveň. Pretože tieto nové modely sú oveľa pohodlnejšie,“ konštatoval Marek a zároveň doplnil zdravotné pozitíva takejto jazdy. „V zahraničí sú to bežné dopravné prostriedky pre všetky generácie. Počas takejto jazdy netrpí chrbtica, svaly pracujú trochu inak a namáham viac zadnú časť stehien. Ruky mám uvoľnené, jazdím pohodlne a môžem sa kochať prírodou,“ dodal Marek, ktorý je dodnes vďaka svojmu originálnemu dopravnému prostriedku, na cestách neprehliadnuteľný.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku
  4. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  2. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  3. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  4. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  5. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  6. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  7. Zmeny v systéme revíznych postupov
  8. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 14 502
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 919
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 344
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 5 020
  5. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 068
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 313
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 098
  8. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 1 058

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Iža pri Komárne
  2. Jan Pražák: Úraz
  3. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  4. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  5. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  6. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  7. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  8. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 229 343
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 900
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 155
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 948
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 293
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 079
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 012
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 940
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Folklórna skupina Krivín z Rybníka.

Prezentuje piesne čilejkárskeho regiónu.


(GF) 21 h
Drevený kaštieľ mal dvere, zmestilo sa doň 12 ľudí.

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov
Kvetinové pásy v poliach.

Advertorial


28. nov

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


28. nov

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Želiezovský dub bol jedným z troch najvýznamnejších stromov v Uhorsku.


29. nov

Agresor zamkol dvere a stiahol si tepláky. Keď odchádzal, podal žene ruku.


29. nov

S plameňmi bojovali desiatky hasičov a dobrovoľníkov.


22 h

Podľa nameraných hodnôt mohol spôsobiť výbuch.


29. nov

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Iža pri Komárne
  2. Jan Pražák: Úraz
  3. Radko Mačuha: Správa o stave republiky opozičného politika Róberta Fica.
  4. Ľubomír Maretta: Odpustenie
  5. Michal Pavlík: Ako rastú výdavky slovenských domácností
  6. Unicef Slovensko: Ilustrácie, ktoré zachraňujú životy
  7. Dada Vozáriková: Namíbijský denník (6): Ako sme zablúdili
  8. Viktor Pamula: Futbalový klub- záchrana
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 229 343
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 900
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 155
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 948
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 293
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 4 079
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 012
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 940
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu