LEVICE. Majitelia motocyklov Jawa Babetta sa obávajú o budúcnosť svojich obľúbených mopedov. Domnievajú sa, že novela zákona č. 725/2004, podľa ktorej bude musieť mať od začiatku roka 2013 každý moped evidovaný na dopravnom inšpektoráte pridelené evidenčné číslo vozidla a na ráme vyrazené identifikačné číslo vozidla (VIN), vytlačí tieto mopedy zo slovenských ciest.
Spisujú petíciu
Majitelia Babiett preto rozbehli petičnú akciu za udelenie výnimky zo zákona pre motocykle Jawa Babetta a Korado. Petičná akcia by mala byť ukončená do konca tohto roka.
„V Českej republike bola mopedom udelená výnimka zo zákona, my žiadame takú istú výnimku," povedal organizátor petície František Niemiecz. Nové nariadenie zákona spôsobí majiteľom starosti najmä požiadavkou na VIN číslo. Staršie zákony od výrobcov tieto čísla nevyžadovali, preto ich mopedy na rámoch nemajú vyrazené.
Do polovice novembra sa pod petíciu podpísalo takmer 1500 ľudí, čo je podľa jej organizátora málo. „Ak to pôjde týmto tempom, petícia stratí svoj význam,“ informoval F. Niemiecz na webovej stránke. „Babetty potom odstavia niekde do chlieva alebo garáže. Jazdiť budú po celom svete, ale v krajine zrodu a výroby budú pomaly upadať do zabudnutia,“ myslí si.
Prerobenie vyjde viac ako moped
„Vyrazenie čísla na rám vyjde majiteľa mopedu na zhruba 120 eur, plus dve kontroly, každá po 50 eur. K tomu poplatky za pridelenie poznávacej značky na dopravnom inšpektoráte 25 eur a pravdepodobne aj prestavba elektrickej sústavy za 50 eur, čo je dohromady vysoká suma, ak uvážime, že Babetty využívajú najmä študenti a dôchodcovia," vypočítal Niemiecz.
Všetky tieto náklady vysoko prevyšujú hodnotu celej Babetty, tvrdí. Nevyhnutná prestavba elektrickej sústavy mopeda súvisí s osvetlením poznávacej značky. Výrobca mopedov s jej osvetlením nepočítal. Elektrická sústava, ktorou sú vybavené staršie ročníky mopedov, by pridanie ďalšieho osvetlenia nezvládla. Výrazne by pokleslo celkové osvetlenie mopedov a tým by sa znížila bezpečnosť jej premávky pri zníženej viditeľnosti.
Svetové mopedy
Výroba prvých Babiett sa datuje do roku 1971. Vyrábať sa začali v Považských strojárňach v Považskej Bystrici. Názov dostali po vtedy populárnej pesničke Babetta šla do sveta od českého autora Jiřího Šlitra. Vlastnosti tohto cenovo dostupného vozidielka boli na takej slušnej úrovni, že sa Babetta vyvážala do približne 80 štátov. V roku 1985 sa výroba presunula do Kolárova, kam sa o dva roky neskôr presunul aj jej vývoj. Po sprivatizovaní fabriky koncom roku 1997 sa výroba svetoznámej Babetty skončila.