LEVICE. Zo 125 zaregistrovaných predajcov od spustenia projektu je ich v súčasnosti v meste aktívnych päť. Spolu ich mesačne kúpou časopisu podporí približne tristo ľudí.
Predaj Nota bene bol správny krok
Koordinátorkou predaja časopisu Nota bene v Leviciach je riaditeľka Občianskeho združenia Miesto v dome Ľubica Prištiaková. Projekt v meste spustili 1. marca 2005.
„V septembri 2004 sme začali náš pilotný projekt s výdajom jedla a pretože sme videli potrebu núdznym pomáhať, asi o mesiac sme začali vydávať šatstvo. Neskôr sme rozmýšľali, ako ľuďom v zlej sociálnej situácii ďalej pomôcť a skontaktovali sme sa so združením Proti prúdu. Keďže v našom meste ešte nemali svoju pobočku, rozhodli sme sa, že začneme s predajom Nota bene,“ opísala Ľ. Prištiaková pre MY Týždeň na Pohroní.
Ľuďom bez domova tak ponúkajú pracovnú terapiu, ktorá im umožní zarobiť si nejaké financie, znovu nadobudnúť pracovné návyky a budovať si sociálne kontakty. „Dodnes si myslím, že to bol dobrý krok,“ myslí si.
Bez domova evidujú 35 ľudí
Predaj časopisu pomáha aj v Leviciach riešiť situáciu ľudí bez strechy nad hlavou. Získavajú financie na zaplatenie nocľahu či jedla. V združení evidujú už aj prípad, kedy bol predaj časopisu odrazový mostík pre nový začiatok. „Záleží na každom predajcovi, na aký účel peniaze použije. My v Leviciach evidujeme v tomto období asi 35 ľudí bez domova,“ hovorí. A ako podľa nej vníma samotných predajcov verejnosť? „Aj v našom meste sú ľudia pre takúto pomoc otvorení, vždy záleží na predajcoch. Ak je predajca slušný, nie dotieravý a nie pod vplyvom alkoholu, vie si zarobiť celkom slušne,“ tvrdí.
Časopis kupujú aj pravidelne
Do dnešného dňa zaregistrovali 125 predajcov, aktívnych z nich je asi päť. Niektorí z nich začnú a veľmi rýchlo aj skončia, iní pokračujú v predaji aj roky. Môžeme ich stretnúť pri obchodných centrách a na pešej zóne. V tomto období predajú v priemere tristo časopisov mesačne.
„Mám pocit, že v meste existuje skupina ľudí, ktorá časopis kupuje pravidelne. Predaj nezávisí od ročných období, ale skôr od aktivity predajcov. Ak len jeden z nich prestane z nejakého dôvodu predávať, nastáva pokles predaných časopisov,“ zdôrazňuje koordinátorka.
Predajná cena časopisu je 1,40 eur, kupujúci jeho kúpou podporí predajcu sumou 0,70 eur. Od začiatku projektu v Leviciach predali registrovaní predajcovia 34 612 časopisov.
Sú aj čierni predajcovia
„Čitatelia, ktorí si Nota bene kúpia, nájdu na prvej strane kódex predajcu. Tieto pravidlá musia predajcovia dodržiavať. Jedným z nich je mať na viditeľnom mieste preukaz predajcu. Ak ho nemajú, sú to čierni predajcovia a takýto predaj je zakázaný. Objavujú sa aj na pešej zóne, v ruke držia časopis, ale zneužívajú ho na žobranie. Podporovať by sme ich nemali,“ odporúča Ľ. Prištiaková.
Preklad názvu Nota bene z latinčiny znamená Venujte pozornosť. Tento pouličný časopis sa na Slovensku predáva od roku 2001. V súčasnosti je registrovaných päťsto predajcov v 19 slovenských mestách.