Lokality, v ktorých bola rýchlosť vozidiel regulovaná takzvanými retardérmi, sa zúžili na pár ulíc. Ostatné zariadenia levická samospráva odstránila.
LEVICE. Spomaľovače boli nainštalované na komunikáciách v častiach mesta s vysokým počtom chodcov. K odstráneniu niektorých z nich mesto pristúpilo po sťažnostiach vodičov, ako aj obyvateľov, ktorých hluk rušil.
Odborník na dopravu ale hovorí, že spomaľovače majú svoj význam.
Na Ul. kpt. Nálepku nie sú
Spomaľovače z niektorých ulíc okresného mesta zmizli minulý mesiac. „Boli odstránené počas júla s výnimkou ulice Ku Bratke. Mesto požiadalo o stanovisko Okresný dopravný inšpektorát Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Leviciach,“ hovorí Adriana Macáková z levického mestského úradu. Dôvodov na zrušenie retardérov bolo niekoľko: neustále rozkrádanie a ničenie, obchádzanie vodičmi, čím vznikali dopravné kolízie. Spomaľovače tiež rušili obyvateľov žijúcich v blízkosti ciest, motoristi sa sťažovali na obmedzovanie dopravy.
„Dopravný inšpektorát vydal súhlasné stanovisko na ich odstránenie, nakoľko účastníci cestnej premávky sú povinní dodržiavať dopravné predpisy, ktorými je stanovená maximálna rýchlosť v meste, obmedzená rýchlosť v obytnej alebo školskej zóne. Okrem toho sú vodiči povinní dávať prednosť chodcom na prechodoch pre chodcov a podobne,“ vysvetľuje.
Majú opodstatnenie
Odborník na dopravu Rastislav Chvála považuje retardéry za efektívny spôsob znižovania rýchlosti na miestach s vysokým pohybom chodcov a nižšou intenzitou dopravy: „Práve nižšia intenzita dopravy vodičov láka na sídlisku pridať, ale pretože sú tam aj deti a môžu do ulice vybehnúť, retardér je na mieste.“ Zariadenia na spomalenie by mali byť umiestnené tam, kde nemajú negatívny vplyv na plynulosti dopravy. „Nemali by byť na extrémne frekventovanom ťahu, ceste naprieč mestom, kde by komplikovali dopravu,“ dodáva odborník.
Spomaľujú vyvýšením
Retardéry z gumy alebo kovu sú účinné, častými komplikáciami sú však krádeže a poškodenia ich častí, ako aj ničenie pneumatík na autách. Ich nevýhodou je aj potreba odstránenia na zimné obdobie, keď sú komunikácie udržiavané pluhovaním.
Podľa R. Chválu niekoľko výhod prinášajú tvarové retardéry. „Cesta je vyvýšená, retardér má šírku aj dva metre a na vrchu môže byť priechod pre chodcov. Tento spomaľovač šetrí tlmiče áut, chodci sú vyššie a vodič ich lepšie vidí,“ dopĺňa. Tento typ sa nachádza napríklad v Kalnej nad Hronom, časť Kálnica alebo v Štúrove.
Na rakúskych cestách sa motoristi môžu stretnúť s iným typom retardéra, ostrovčekom, ktorý vytvára umelú zákrutu, ale terén cesty je hladký, bez mechanickej prekážky. Nachádza sa pred vstupom do obce, čo núti motoristu spomaliť.