LEVICE. Poloprázdne parkoviská na sídliskách cez deň, preplnené v noci. V centre Levíc zase presný opak. Tieto a aj ďalšie zistenia prináša dokument, ktorý si dala vypracovať levická radnica. Spravila tak prvý krok k riešeniu parkovania v meste.
Z analýzy vyplýva, že nielenže chýbajú parkovacie státia, ale aj systém vyberania parkovného v centre je účinný minimálne. Počas dvojdňovej kontroly v zóne plateného parkovania spracovatelia dokumentu zistili, že až 79 percent áut stálo bez platného dokladu o zaplatení.
Áut v meste pribudlo
Od roku 1991, keď malo mesto 32 280 obyvateľov, sa ich počet v roku 2010 zvýšil na 34 593. S rozvojom motorizácie pribudli Levičanom aj autá.
„Až na výnimky neexistujú hromadné garáže, ktoré by boli schopné uspokojiť časť parkovacích nárokov. To istí platí aj pre ponuku oplotených strážených parkovacích plôch. V centrálnej časti je systém zóny plateného parkovania, ktorý sa nedá považovať za funkčný,“ píše sa v koncepcii rozvoja statickej dopravy v meste Levice. Pražská firma do nej zbierala podklady v mesiacoch marec až máj.
Mesto rozdelila na 23 sídelných jednotiek, v nich napočítala spolu 16 969 parkovacích státí vrátane parkovísk, ciest, súkromných a hromadných garáží či parkovania vo vnútroblokoch. „Celková parkovacia kapacita prevyšuje požiadavku STN 73 6110, avšak lokálne sa vyskytujú deficitné oblasti – najmä v sídliskovej zástavbe,“ píše sa v analýze. Kým kedysi nie každá rodina mala auto, teraz ich používa aj viacero.
Počas dňa sa miesto dá nájsť
Vyťaženosť parkovania v Leviciach sledovala česká firma 8-krát denne vrátane nočných hodín, a to na cestách a verejne prístupných komunikáciách, kde je spolu 12 057 parkovacích státí. V nočných hodinách ako najhoršie vyšli sídliská Vinohrady 1, kde chýba vyše 200 miest, na Rybníkoch 5 je to vyše 60 absentujúcich státí, na Prednádraží asi 40, okolo tridsiatky v častiach Podlužianka a za Perecom a 16 miest chýbalo v nočných hodinách aj na Káke. V tejto časti ako jedinej vyšlo, že státí je málo aj počas dňa (o 3 menej, ako by bolo potrebné). Najvyššiu dennú obsadenosť, ktorá ale nedosiahla sto percent, mali časti Nemocnica (87,91 %), Stred (96,32 %) a Veľké Pasienky (92,56 %).
Ako zo záveru dokumentu vyplýva, v prvej etape je potrebné v Leviciach vybudovať 1061 odstavných státí a v druhej 2266 státí, čo by malo zabezpečiť jedno miesto na jeden byt.
Za miesta sa bude platiť
Potrebný počet státí chce radnica zabezpečiť zabraním ďalších priestranstiev. „V prvej etape realizácie projektu ide o využitie súčasných vodorovných parkovacích miest v obytných súboroch s hromadnou bytovou výstavbou s čiastočným záberom trávnatých plôch, ktoré budú nahradené vzrastlou zeleňou. Ide o približne 1900 parkovacích miest,“ priblížila Adriana Macáková z Mestského úradu v Leviciach.
Predchádzať tomu budú vyjadrenia ku koncepcii zo strany správy ciest, polície, hasičov a priestor dostanú aj obyvatelia Levíc. „Počas pripomienkového obdobia bude projekt k dispozícii verejnosti aj na web stránke mesta. Verejné prerokovanie by sa malo uskutočniť koncom septembra,“ informovala.
S ukončením prvej etapy sa počíta v roku 2014. Predpokladané náklady budú približne päť miliónov eur, pričom podľa radnice nevyhnutnosťou návratnosti týchto investícií je spoplatnenie parkovania aj v obytných zónach. „Uvedené náklady zahŕňajú okrem iného vybudovanie parkovacích miest, dopravne značenie, vysporiadanie pozemkov, kamerový systém na strážených parkoviskách, parkovacie automaty, údržbu. Každé vozidlo bude mať dostupné parkovacie miesto, pričom sa počíta s mesačným poplatkom 7 až 10 eur za vozidlo,“ dodala.
V budúcnosti môže projekt pokračovať druhou etapou, v ktorej sa počíta aj s výstavbou parkovacích domov. V súčasnosti je podľa A. Macákovej spôsob výstavby v štádiu rozhodovania, ako najpravdepodobnejšia sa javí spolupráca mesta so súkromným sektorom cez tzv. PPP projekty.