LEVICE. Prevádzkovateľ verejných telefónnych automatov pristúpil vlani k radikálnemu zníženiu počtu. Dôvodom je ich slabá využiteľnosť a vandalizmus.
V neprospech verejných telefónnych zariadení hovorí aj fakt, že sú často zneužívané na neoprávnené a anonymné tiesňové volania. Ich najväčším nepriateľom sú mobilné telefóny, ktoré ich vytláčajú.
Nie sú povinné
Slovak Telekom už od augusta nemá povinnosť prevádzkovať verejné telefónne automaty a nemusí ani vydávať tlačený telefónny zoznam. Rozhodol o tom Telekomunikačný úrad SR. „Podobne ako v iných krajinách, tak aj v Slovenskej republike verejné telefónne automaty postupne stratili svoje opodstatnenie a nahradili ich mobilné služby. V niektorých krajinách nebolo povinnosťou žiadneho telekomunikačného operátora ich prevádzkovať, v ďalších túto povinnosť už zrušili. Prevádzkovanie verejných telefónnych automatov už nie je pre Slovak Telekom povinnosťou,“ informoval Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu SR.
Prevolajú len dve eurá mesačne
Ani Levický okres a sídlo okresu nie sú v ich slabej využiteľnosti výnimkou.
„Využiteľnosť telefónnych automatov v meste Levice mala v posledných rokoch výrazne klesajúcu tendenciu, podobne ako na celom území Slovenska. Množstvo automatov v Levickom okrese evidovalo v priebehu minulého roku nižšiu mesačnú výnosnosť ako dve eurá,“ priblížil Tomáš Palovský, hovorca pre technológie a siete Slovak Telekom. Podľa jeho slov zariadenia často slúžili ako terče vandalom a vykrádačom.
„Ročné prevádzkové náklady na jeden verejný telefónny automat v roku 2010 boli vo výške 449 eur. Prevádzková strata z poskytovanie služby verejných telefónnych automatov predstavuje niekoľko miliónov eur ročne,“ pripomenul.
Len štyri v Leviciach
Aj tieto čísla sú dôvodom, prečo spoločnosť pristúpila k redukcii počtu zariadení. Kým v roku 2010 ich bolo v okrese 150, v súčasnosti ich je 99. V Leviciach ostali z pôvodných 42 automatov iba štyri, všetky sú v centre – pred Kanárikom, na Ul. sv. Michala pred Dituriou a dva sú pred hlavnou poštou.
„Umiestnenie automatov prispôsobujeme miestam s vysokým výskytom a koncentráciou obyvateľstva, ako sú napríklad stanice hromadnej dopravy, sídliská, obchodné centrá. Medzi ďalšie faktory, ktoré výrazne ovplyvňujú umiestnenie automatov, patrí napríklad ich využiteľnosť či dodržanie požiadavky na automat dostupný pre zdravotne postihnutých a imobilných spoluobčanov,“ odôvodnil.
Prístroj pred hlavnou poštou občas využíva aj starší pán. „Na mobil dobre nevidím a bývam tu blízko. Keď niečo potrebujem, prídem sem a zavolám,“ povedal. S úsmevom pripomenul, že voľakedy musel čakať v rade, kým sa k telefónu dostal. „Teraz som tu už dávno nikoho nevidel volať. Každý už má mobil.“
Podľa T. Palovského nie je vylúčené, že sa množstvo zariadení bude ďalej znižovať: „Počet telefónnych automatov budeme ešte optimalizovať, ale ich úplne odstránenie v súčasnosti nepripravujeme.“
„Slovak Telekom aj iní telekomunikační operátori môžu automaty naďalej prevádzkovať. Pochopiteľne aj obce ich môžu prevádzkovať pri dodržaní zákonných podmienok,“ doplnil R. Vavro a poznamenal: „V minulosti, keď to bolo ešte finančne atraktívne, prevádzkovali telefónne automaty napríklad aj hotely a reštaurácie.“