Článok pokračuje pod video reklamou
LEVICE. Stretnutie iniciovalo vedenie mesta, 20. septembra sa zišli autori koncepcie rozvoja statickej dopravy v meste Levice, primátor Štefan Mišák a obyvatelia – prevažne majitelia áut. Navrhovaný dokument sa má dotknúť najviac ich samotných.
Celoplošné spoplatnenie
Analýzu, ako by sa mala vyvíjať statická doprava v meste s dôrazom na sídliská, pripravila pražská firma. Od apríla spravila niekoľko zisťovaní o tom, ako sú napríklad využívané jestvujúce parkovacie miesta v jednotlivých častiach mesta cez deň aj v noci. Mesto rozdelila na 23 sídelných jednotiek, v nich napočítala spolu 16 969 parkovacích státí.
„Podľa noriem chýba 2266 parkovacích miest. Prioritnou úlohou je nájsť miesto pre 1061 parkovacích miest,“ konštatoval jeden z autorov návrhu koncepcie. V ňom je navrhnuté celoplošné spoplatnenie a vytvorenie parkovacích miest s nulovými nárokmi na mestský rozpočet, aby na motoristov nedoplácali tí, ktorí auto nevlastnia.
V centre sa má platiť zvlášť
V koncepcii je navrhnutý ročný poplatok v rozdielnej výške pre rezidentov (obyvateľov mesta bývajúcich na sídliskách), podnikateľov a tiež ľudí pravidelne cestujúcich do Levíc za prácou či službami. „Výška rezidentného parkovania na Slovensku nepresahuje 100 eur za rok a auto,“ pripomenul spoluautor dokumentu. Parkovacia karta by mala podľa návrhu platiť len v rámci jedného sídliska. Ak by vodič chcel zaparkovať na inom sídlisku, platil by ďalšie parkovné v závislosti od doby parkovania. Rovnako tiež, keby sa vybral autom do centra. Taktiež návšteva, ktorá by k nemu pricestovala, by si za parkovanie na sídlisku mala zaplatiť.
Vodičov cestujúcich do Levíc za prácou či službami by mala ročná parkovacia karta vyjsť niekoľkonásobne viac. Vyššie poplatky by sa mali vzťahovať aj na osobné a dodávkové autá evidované na podnikateľské účely.
Najskôr parkoviská, potom platby
So spoplatnením parkovania počíta koncepcia v prvej etape po tom, ako by v meste pribudlo vyše tisíc parkovacích miest. O tie by sa mal podľa primátora Š. Mišáka pričiniť súkromný investor, pretože mesto na to nemá. Z vybraných peňazí by si prefinancovával úver na vybudované parkovacie miesta. „Maximálne by to stálo 100 eur ročne na auto. Po splatení úveru by poplatok mohol klesnúť na dve eurá mesačne na auto,“ načrtol. Po kritike motoristov reagoval, že suma by mohla byť sedem eur mesačne na auto, pričom by na jednu kartu mohli parkovať v celom meste okrem centra, ktoré má ostať spoplatnené osobitne, s hodinovou sadzbou 50 centov. Ako to bude s parkovaním návštev, je potrebné podľa primátora doriešiť.
V druhej etape by malo pribudnúť ďalších 2266 parkovacích miest, napríklad nadstavbou autobusovej stanice, garážami pri Podlužianke, na Vinohradoch a Rybníkoch.
Pripomienky na mestský úrad
Vodiči sa najviac zaujímali o preťažené sídliská Rybníky a Vinohrady, nesúhlasili s navrhovanými poplatkami, s výstavbou viacpodlažných garáží medzi činžiakmi, zaberaním zelene pre parkoviská. Poukázali na miesta vhodné na parkovanie, ktoré ale nie sú osvetlené, na to, že nepojazdné autá zaberajú státia a zhodli sa aj v tom, že by stačilo obnoviť vodorovné značenie, čím by sa na parkoviská zmestilo viac áut. Odzneli aj otázky, ako chcú vyberať poplatky od sociálne slabších rodín a či zaručia, že ak zaplatia, nájdu miesto pred svojím panelákom.
„Zatiaľ sme na nič iné neprišli,“ obhajoval koncepciu primátor. Podľa jeho slov doteraz mesto v priemere ročne vybudovalo 50 až 100 parkovacích miest. „Týmto spôsobom by sme mohli pokračovať ďalej. Ale vyše tisíc akútnych miest vybudujeme až za viete koľko rokov.“ Ľudí vyzval, aby svoje pripomienky adresovali písomne na adresu mestského úradu.