LEVICE. Predajne na vidieku svojim zákazníkom poskytujú vo väčšine prípadov potraviny s doplnkovým tovarom. V obchodíkoch zásobovaných základným sortimentom ľudia nakupujú stále menej.
Kupujú len to, na čo v meste zabudli
Predajňa v obci s tromi stovkami obyvateľov sa s nízkym obratom pasuje už niekoľko rokov. „Všetkého sa predáva menej, oveľa menej ako vtedy, keď ešte nebolo toľko veľkých obchodov,“ pre MY Týždeň na Pohroní hovorí majiteľka obchodu v Boroch Estera Mirjáková. V pultoch jej obchodíku zákazníci najčastejšie vyhľadávajú čerstvé pečivo, mlieko a regionálne noviny. „Ľudia sa na nás spoliehajú najmä v nedeľu, keď prídu dokúpiť strúhanku a iné drobnosti, ktoré im pri veľkom nákupe v meste vypadli. Väčšinou kupujú len maličkosti, kvôli ktorým sa im neoplatí cestovať do Levíc,“ dopĺňa predstavu o slabej predajnosti na vidieku.
Celé balenia sa už nemíňajú
Na časy, keď obyvatelia chodievali na rodinný nákup do miestnej predajne, s nostalgiou spomínajú aj v Kuraľanoch, kde žije viac ako 500 obyvateľov. Podľa predavačky obchodu so zmiešaným tovarom Beaty Michlovej, nie je to tak dávno, čo Kuraľanci doma nakupovali naraz niekoľko balení múky, ryže či cestovín. Za zníženým záujmom o predajňu v obci vidí takisto rozmach nákupných centier, ktoré môžu ísť s cenami výrazne nižšie ako malí predajcovia. „Prežiť v dnešnej dobe je dosť ťažké, predáva sa najmä čerstvé pečivo a mäsové výrobky. Ľudia nakupujú len to, čo si zabudnú priniesť zo supermarketu,“ vysvetľuje mladá predavačka. Myslí si, že dostupnosť predajne v súčasnosti ocenia len starší obyvatelia, pre ktorých je cestovanie za nákupmi do okresného mesta problematické. „Pred pár rokmi si rodiny z obchodu odnášali napríklad desať balení múky, to už dnes nehrozí,“ dodáva.