Počas natáčania relácie venovanej rodičovstvu.
LEVICE. V divadielku zameranom nielen na detské publikum pripravujú repertoár, s ktorým vystupujú po celom Slovensku. Vo fašiangovom období zabávali v škôlkach a školách v Leviciach, Močenku či vo Zvolene.
„S Adrianom Ohrádkom máme spoluprácu v oblasti klauniády a komediantských predstavení. S putovným divadlom cestujeme za detskými divákmi aj vekovo zmiešaným publikom,“ hovorí Roman Mihálka.
R. Mihálka na divadelných doskách (vpravo).
S divákmi spolupracujú
Rozdielov vo vnímaní dieťaťa v porovnaní s dospelými je veľa, herci s tým rátajú. „Počítame s tým, že na školských predstaveniach sú aj dospelí. Dieťa napríklad nepochopí dvojzmysel. Snažíme sa, aby sme zaujali malých aj veľkých,“ pokračuje. Príbehy pripravujú tak, aby bol základný dej pútavý pre rôzne vekové skupiny. „Raz sa nám stalo, že sme cestovali na predstavenie pre predškolákov a mladších školákov. Namiesto nich nás čakali starší žiaci a stredoškoláci. Vtedy sme mali polhodiny na to, aby sme sa pripravili na predstavenie. Podarilo sa, diváci boli spokojní,“ hovorí herec, ktorý pružne pracuje s improvizáciou.
Divadelníci s publikom aktívne spolupracujú: „Divák je pre nás zrkadlom, vidíme, ako reaguje na fóriky. Najmä deti si všímajú veci, ktorým sme pôvodne neprikladali význam. Ku kvalite predstavení prispieva ich analýza.“
Podľa R. Mihálku sa divadelná hra premiérou len začína. Približne po desiatich vystúpeniach je vykryštalizovaná tak, aby bola divácky atraktívna.
Dvojicu servisákov na chodúľoch s obrovským fúrikom poznajú ľudia z Kremnických gagov. „Kolega tam vystupuje 16 rokov. Predtým som bol ako divák, v posledných rokoch sa spoločne venujeme tomuto štýlu, ktorý by mal prebiehať medzi ľuďmi na ulici,“ pokračuje.
Účinkoval v relácii o deťoch
V posledných rokoch sa Levičan prihováral z televíznych obrazoviek. Bol súčasťou moderátorského dua v relácii Mama to vie najlepšie. „Producent ma oslovil na jednom podujatí v hoteli, kde sme robili animačné programy pre deti a dospelých. Keď som prišiel na kasting, boli tam herci z Vysokej školy múzických umení, ktorí už mali skúsenosti s divadlom a televíziou. Vybrali ma, bol som nadšený,“ hovorí o začiatkoch relácie.
Pri úvodných nakrúcaniach si herec musel zvyknúť na prácu s kamerou. „Náročné bolo interaktívne komunikovanie s divákom pred obrazovkou. Z divadielka som bol zvyknutý na momentálnu reakciu diváka, čo v televízii nie je,“ spomína na zoznamovanie sa s inou situáciou. Relácia s novým obsahom, aký dovtedy na Slovensku nebol vysielaný, sa ujala.
Roman je vyštudovaný pedagóg, témy zamerané na výchovu, zdravie a rozvoj dieťaťa mu boli blízke. „Páčilo sa mi, že relácia sa rôznym témam, a predsa konkrétne. V pokračovaniach sa diváci dozvedeli vždy nové informácie. Väčšina tém bola súbežne rozoberaná v časopise pre mladé rodiny, kde bol priestor väčší,“ hovorí. Divácky atraktívna Mama to vie najlepšie sa venovala nielen bábätkám, ale aj väčším deťom, čo si rodičia pochvaľovali.