Aj takmer 120-ročnú stanicu v Kozárovciach upravia podľa štandardov

Život sa tu začína krátko po tretej nadránom a končí pred polnocou. Aj Železničnú stanicu v Kozárovciach čaká zavádzanie nových štandardov.

Pôvodná budova Železničnej stanice v Kozárovciach pochádza z roku 1896. Až v roku 1988 k nej pristavali čakáreň a sociálne zariadenia.Pôvodná budova Železničnej stanice v Kozárovciach pochádza z roku 1896. Až v roku 1988 k nej pristavali čakáreň a sociálne zariadenia. (Zdroj: (JN))

LEVICE. Stop špinavým vlakom aj staniciam. Taký je zámer ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré začína s postupným zavádzaním štandardov vlakovej dopravy.

Cieľom je, aby boli ľudia čo najspokojnejší.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozreli sme sa, ako z pohľadu cestujúcich vyzerá stanica v Kozárovciach. Do užívania bola daná pred takmer 120 rokmi, keď ešte jazdili parné rušne.

stanica-vozne_r939_res.jpg

Vytypovali stanice

Ministerstvo stanovilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. „Železnice SR si plne uvedomujú, že súčasný stav a úroveň niektorých železničných staníc nespĺňa kritériá modernej stanice tretieho tisícročia. Dôvodov je niekoľko – predovšetkým je to vek staníc, ktorý v prevažnej miere dosahuje 50 až 80 rokov. Máme aj stanice vyše storočné,“ hovorí Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc SR.

SkryťVypnúť reklamu

Zlepšiť sa majú nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň staníc. Napríklad priestory musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode. Stanice s pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať splachovacie toalety. Starať sa bude treba aj o exteriér staníc - odstraňovať škvrny, hrdzu či grafiti. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „svoj“ vozeň.

Zmeny sa majú uskutočniť po etapách až do decembra 2016. V súčasnosti Železnice SR pripravujú analýzu, hotová má byť na konci prvého štvrťroka.

Pred príchodom prvého vlaku

Sedemnásť minút po tretej nadránom prichádza do Kozároviec prvý vlak. Na skorý rýchlik z Prešova do Bratislavy tu čakáva sporadicky zopár cestujúcich. Budova stanice je osvetlená, dvere do vykúrenej čakárne sú odomknuté pol hodinu predtým. Takýto postup tu bol bežný, aj keď sa o zavádzaní nových štandardov na staniciach ešte nehovorilo.

SkryťVypnúť reklamu

Pokladňa je v túto rannú hodinu ešte zatvorená. Na to sú stáli cestujúci navyknutí. „Otvorená je od šiestej hodiny. Dovtedy si cestujúci môžu lístky kúpiť u sprievodcu priamo vo vlaku,“ hovorí prednosta stanice Igor Benčať.

stanica-pokladna_r678_res.jpg

Kozárovskou stanicou prejdú medzi ôsmou ráno a desiatou večer vlaky každé dve hodiny, zavedená je taktová doprava. Križujú sa tu rýchliky od Zvolena a Bratislavy. Päť koľají využíva nákladná aj osobná doprava. Nástupištia majú pri štyroch koľajach. Týchto sa zavádzajúce novinky týkať nebudú. „Sektory nebudú označené, nie sú tu vytvorené podmienky,“ vysvetľuje prednosta. Cestujúci sa ale radenie vozňov vo vlakovej súprave dozvedia zo staničného rozhlasu, prečítať si to môžu aj na tabuli v čakárni.

Čistá stanica

Pojem štandardy spomínal minister najmä v súvislosti s čistotou priestorov pre cestujúcich. Pozreli sme sa, aká je v priestoroch tejto stanice. Okolo jedenástej dopoludnia bola podlaha čakárne ako zrkadlo. Smetné koše vysypané, sklá na dverách a oknách vyleštené. „S grafitmi problémy zatiaľ, nemáme. Občas nám ale lepia reklamné plagáty, letáky alebo kontakty na taxíky na sklo vestibulu. Tie odstraňujeme,“ hovorí prednosta. Aj čistota toaliet je v poriadku. Dokonca sa nimi šíri príjemná vôňu saponátu. Kľúč od WC dávajú cestujúcim na požiadanie. Prechádzajú tak vandalizmu z minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

stanica-cakaren_res.jpg

Upratovanie počas pracovných dní zabezpečuje dodávateľským spôsobom firma. Vonkajšie priestory si udržiavajú sami. „V zmysle zákona sa nesmie fajčiť. V čakárni nie sú problémy, ani vonku pod podhľadom. Väčšinou ľudia fajčia na konci. Priestory potom znečisťujú ohorkami,“ ukazuje šéf stanice na zvyšky cigariet pohodené v štrku medzi koľajami.

Podľa jeho slov to na stanici ale nie vždy vyzerá takto upravene. Najmä v druhej polovici mesiaca, keď sú sociálne dávky a obyvatelia časti nazývanej Domky cestujú do Levíc. Vtedy je plná čakáreň, na podlahe porozlievaná káva z automatu, plastové poháre nahádzané vedľa koša spolu s drevenými paličkami na miešanie. Ak čakajú dlhšie, rozlámu ich na malé kúsky. „Znečisťujú a poškodzujú zariadenie. Lavičky v čakárni sú dorezané,“ ukazuje na koženku. Aj napriek týmto nedostatkom pôsobí stanica v rámci svojich možností udržiavane.

Vymenia okná, všetko premaľujú

Železničná stanica v Kozárovciach bola otvorená 26. októbra 1896. Podľa kroniky tu bol železničný uzol s dispozičnou stanicou na trati Levice – Hronská Dúbrava. Stará budova bola zrekonštruovaná a rozšírená o čakáreň a hygienické zariadenia v roku 1988. O dva roky neskôr bolo aktivované nové releové zariadenie, v roku 1993 sa uskutočnila elektrifikácia a v máji 2002 prestavba nástupíšť. Odvtedy sa robili len menšie opravy. Napriek veku je stanica v dobrom stave.

„Cestujúci majú vytvorený štandard, sú ale veci, ktoré sa dajú zlepšovať,“ myslí si prednosta Benčať. Napríklad do mája majú byť vymenené všetky staré okná za nové, plastové. Neskôr dostanú skorodované stĺpy osvetlenia, veže, ploty či odkvapy nový náter. „Nesmie tu byť nič hrdzavé,“ pripomína prednosta štandardy a dodáva: „Aj tento stánok s občerstvením bude musieť jeho majiteľ natrieť. Stojí na pozemku železníc, len pár metrov od stanice.“

Posledný spoj tu stojí krátko po 23. hodine. Osobný vlak Levice – Nová Baňa premáva len cez pracovní dni. Pätnásť minút po jeho odchode stanicu zamkýnajú. Tak sa píše aj v nových štandardoch.

Najčítanejšie na My Levice

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Užovka fŕkaná a strehúň škvrnitý sa už prebúdzajú zo zimného spánku.

V tomto roku sa zobudili o čosi skôr.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Na Ladislavovom Dvore vysadia nový sad.

Obyvatelia sa budú starať o stromy a kríky.


TASR
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu