LEVICE. Stop špinavým vlakom aj staniciam. Taký je zámer ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré začína s postupným zavádzaním štandardov vlakovej dopravy.
Cieľom je, aby boli ľudia čo najspokojnejší.
Pozreli sme sa, ako z pohľadu cestujúcich vyzerá stanica v Kozárovciach. Do užívania bola daná pred takmer 120 rokmi, keď ešte jazdili parné rušne.
Vytypovali stanice
Ministerstvo stanovilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. „Železnice SR si plne uvedomujú, že súčasný stav a úroveň niektorých železničných staníc nespĺňa kritériá modernej stanice tretieho tisícročia. Dôvodov je niekoľko – predovšetkým je to vek staníc, ktorý v prevažnej miere dosahuje 50 až 80 rokov. Máme aj stanice vyše storočné,“ hovorí Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc SR.
Zlepšiť sa majú nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň staníc. Napríklad priestory musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode. Stanice s pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať splachovacie toalety. Starať sa bude treba aj o exteriér staníc - odstraňovať škvrny, hrdzu či grafiti. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „svoj“ vozeň.
Zmeny sa majú uskutočniť po etapách až do decembra 2016. V súčasnosti Železnice SR pripravujú analýzu, hotová má byť na konci prvého štvrťroka.
Pred príchodom prvého vlaku
Sedemnásť minút po tretej nadránom prichádza do Kozároviec prvý vlak. Na skorý rýchlik z Prešova do Bratislavy tu čakáva sporadicky zopár cestujúcich. Budova stanice je osvetlená, dvere do vykúrenej čakárne sú odomknuté pol hodinu predtým. Takýto postup tu bol bežný, aj keď sa o zavádzaní nových štandardov na staniciach ešte nehovorilo.
Pokladňa je v túto rannú hodinu ešte zatvorená. Na to sú stáli cestujúci navyknutí. „Otvorená je od šiestej hodiny. Dovtedy si cestujúci môžu lístky kúpiť u sprievodcu priamo vo vlaku,“ hovorí prednosta stanice Igor Benčať.
Kozárovskou stanicou prejdú medzi ôsmou ráno a desiatou večer vlaky každé dve hodiny, zavedená je taktová doprava. Križujú sa tu rýchliky od Zvolena a Bratislavy. Päť koľají využíva nákladná aj osobná doprava. Nástupištia majú pri štyroch koľajach. Týchto sa zavádzajúce novinky týkať nebudú. „Sektory nebudú označené, nie sú tu vytvorené podmienky,“ vysvetľuje prednosta. Cestujúci sa ale radenie vozňov vo vlakovej súprave dozvedia zo staničného rozhlasu, prečítať si to môžu aj na tabuli v čakárni.
Čistá stanica
Pojem štandardy spomínal minister najmä v súvislosti s čistotou priestorov pre cestujúcich. Pozreli sme sa, aká je v priestoroch tejto stanice. Okolo jedenástej dopoludnia bola podlaha čakárne ako zrkadlo. Smetné koše vysypané, sklá na dverách a oknách vyleštené. „S grafitmi problémy zatiaľ, nemáme. Občas nám ale lepia reklamné plagáty, letáky alebo kontakty na taxíky na sklo vestibulu. Tie odstraňujeme,“ hovorí prednosta. Aj čistota toaliet je v poriadku. Dokonca sa nimi šíri príjemná vôňu saponátu. Kľúč od WC dávajú cestujúcim na požiadanie. Prechádzajú tak vandalizmu z minulosti.
Upratovanie počas pracovných dní zabezpečuje dodávateľským spôsobom firma. Vonkajšie priestory si udržiavajú sami. „V zmysle zákona sa nesmie fajčiť. V čakárni nie sú problémy, ani vonku pod podhľadom. Väčšinou ľudia fajčia na konci. Priestory potom znečisťujú ohorkami,“ ukazuje šéf stanice na zvyšky cigariet pohodené v štrku medzi koľajami.
Podľa jeho slov to na stanici ale nie vždy vyzerá takto upravene. Najmä v druhej polovici mesiaca, keď sú sociálne dávky a obyvatelia časti nazývanej Domky cestujú do Levíc. Vtedy je plná čakáreň, na podlahe porozlievaná káva z automatu, plastové poháre nahádzané vedľa koša spolu s drevenými paličkami na miešanie. Ak čakajú dlhšie, rozlámu ich na malé kúsky. „Znečisťujú a poškodzujú zariadenie. Lavičky v čakárni sú dorezané,“ ukazuje na koženku. Aj napriek týmto nedostatkom pôsobí stanica v rámci svojich možností udržiavane.
Vymenia okná, všetko premaľujú
Železničná stanica v Kozárovciach bola otvorená 26. októbra 1896. Podľa kroniky tu bol železničný uzol s dispozičnou stanicou na trati Levice – Hronská Dúbrava. Stará budova bola zrekonštruovaná a rozšírená o čakáreň a hygienické zariadenia v roku 1988. O dva roky neskôr bolo aktivované nové releové zariadenie, v roku 1993 sa uskutočnila elektrifikácia a v máji 2002 prestavba nástupíšť. Odvtedy sa robili len menšie opravy. Napriek veku je stanica v dobrom stave.
„Cestujúci majú vytvorený štandard, sú ale veci, ktoré sa dajú zlepšovať,“ myslí si prednosta Benčať. Napríklad do mája majú byť vymenené všetky staré okná za nové, plastové. Neskôr dostanú skorodované stĺpy osvetlenia, veže, ploty či odkvapy nový náter. „Nesmie tu byť nič hrdzavé,“ pripomína prednosta štandardy a dodáva: „Aj tento stánok s občerstvením bude musieť jeho majiteľ natrieť. Stojí na pozemku železníc, len pár metrov od stanice.“
Posledný spoj tu stojí krátko po 23. hodine. Osobný vlak Levice – Nová Baňa premáva len cez pracovní dni. Pätnásť minút po jeho odchode stanicu zamkýnajú. Tak sa píše aj v nových štandardoch.