LEVICE. V minulom roku zasahovali posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air - Transport Europe vo všetkých siedmich strediskách na Slovensku 1322-krát. Počet zásahov sa podľa hovorkyne Zuzany Turočekovej v priebehu posledných troch rokov výrazne nezmenil.
Zo strediska v Nitre leteli záchranári 139-krát. Najčastejšie prevážali pacientov medzi nemocnicami, leteli aj k dopravným nehodám a úrazom.
Stredisko v Nitre. FOTO: (ATE)
Záchranárske vrtuľníky pristávajú aj v areáli levickej nemocnice. O vybudovaní spevnenej pristávacej plochy sa hovorí už niekoľko rokov. Chýbajú ale peniaze.
Vzdušné sanitky
V roku 1991 bol daný do prevádzky prvý vrtuľník Vrtuľníkovej záchrannej služby v Poprade. Postupne po celom Slovensku vzniklo ďalších šesť stredísk. Jedno z nich je osem rokov, od 1. februára 2006, v Nitre.
Takzvané vzdušné sanitky sú vyrobené talianskym výrobcom v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou Rega. „Posádku vrtuľníka tvorí pilot, lekár a záchranár. V Nitre sa striedajú tri posádky,“ približuje hovorkyňa. V pohotovosti sú 24 hodín denne.
Červeno-biele vrtuľníky z letiska Nitra – Janíkovce leteli vlani 139-krát. Väčšinu prevážali pacientov medzi nemocnicami, napríklad s infarktom myokardu z menších regionálnych nemocníc do Kardiocentra Nitra. Na Slovensku sú štyri takéto špecializované katetrizačné centrá.
Vzdušné sanitky pristávali aj v teréne, a to 57-krát. „Najviac leteli k dopravným nehodám, úrazom následkom pádu z výšky, časté boli tiež zásahy k rozsiahle popáleným pacientom, ako boli obarenie horúcimi tekutinami u detí, vypaľovanie trávy, výbuch kotla,“ zhrnula.
Tento rok ich volali aj k úrazu, ktorý sa stal v januári v Štúrove. Pri demolácii zariadenia privalil muža železný kotol. Prevážali ho do novozámockej nemocnice.
Zatiaľ bez heliportu
V levickej nemocnici spevnená pristávacia plocha nie je. Piloti pristávajú buď na trávnatej ploche alebo na príjazdovej ceste k nemocnici. Podľa hovorkyne let z Nitry do Levíc v priaznivom počasí trvá približne 18 minút.
Či heliport vybudujú, je otázkou peňazí. „Existuje investičný zámer a štúdia, ktorá rieši heliport a aj parkovacie miesta v areáli nemocnice,“ hovorí Rudolf Hlavács, riaditeľ nemocnice. Podľa jeho slov bola v čase prípravy štúdie odhadnutá suma na približne 25 miliónov slovenských korún, čo je asi 800-tisíc eur.
„Na pristávanie je využívaná trávnatá plocha, ktorá bola vyrovnaná. Pacienta z vrtuľníka prenesú do sanitky pristavenej na ceste,“ priblížil transport.
Pristávali na cestách aj svahoch
V rámci celého Slovenska leteli záchranárske vrtuľníky vlani 1322-krát. Z toho priamo za pacientmi do terénu 669-krát, najviac vyrážali k dopravným nehodám, zraneným turistom, lyžiarom a lesným pracovníkom. „V minulom roku sme opäť veľmi často zasahovali pri úrazoch spôsobených pádom z výšky, najmä pri svojpomocných stavbách či opravách domov, zbere ovocia a tiež športových aktivitách. Zraneným sme ošetrovali najmä poranenia hlavy a chrbtice s možnými neurologickými komplikáciami," doplnil Ladislav Šimák, vedúci lekár VZZS ATE.
Letecké zásahy sú plne hradené zo zákonného zdravotného poistenia. „Spoločnosť Air – Transport Europe má uzavreté zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami, ktoré sídlia na území SR,“ pripomína Z. Turočeková.
Najvyťaženejšími mesiacmi sú pre leteckých záchranárov júl a august, najmenej lietajú v novembri a decembri. V zimných mesiacoch lietanie znemožňuje krátky denný čas a hlavne nestabilné počasie. Najväčšou prekážkou sú hmly trvajúce aj niekoľko dní za sebou.
„Pred každým letom vyhodnotí pilot počasie po celej dĺžke trasy a rozhodne o vykonaní letu. V každom prípade platí zásada, že bezpečnosť posádky a pacienta je na prvom mieste,“ doplnila hovorkyňa.