Heliport pre levickú nemocnicu je zatiaľ len v štúdii

Zo strediska v Nitre priletia záchranári za 18 minút. V levickej nemocnici namiesto heliportu pristávajú na tráve.

Z Nitry do Levíc trvá let približne 18 minút.Z Nitry do Levíc trvá let približne 18 minút.

LEVICE. V minulom roku zasahovali posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air - Transport Europe vo všetkých siedmich strediskách na Slovensku 1322-krát. Počet zásahov sa podľa hovorkyne Zuzany Turočekovej v priebehu posledných troch rokov výrazne nezmenil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zo strediska v Nitre leteli záchranári 139-krát. Najčastejšie prevážali pacientov medzi nemocnicami, leteli aj k dopravným nehodám a úrazom.

letecki-zachranari-nitra_r9503_res.jpg

Stredisko v Nitre. FOTO: (ATE)

Záchranárske vrtuľníky pristávajú aj v areáli levickej nemocnice. O vybudovaní spevnenej pristávacej plochy sa hovorí už niekoľko rokov. Chýbajú ale peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdušné sanitky

V roku 1991 bol daný do prevádzky prvý vrtuľník Vrtuľníkovej záchrannej služby v Poprade. Postupne po celom Slovensku vzniklo ďalších šesť stredísk. Jedno z nich je osem rokov, od 1. februára 2006, v Nitre.

Takzvané vzdušné sanitky sú vyrobené talianskym výrobcom v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou Rega. „Posádku vrtuľníka tvorí pilot, lekár a záchranár. V Nitre sa striedajú tri posádky,“ približuje hovorkyňa. V pohotovosti sú 24 hodín denne.

Červeno-biele vrtuľníky z letiska Nitra – Janíkovce leteli vlani 139-krát. Väčšinu prevážali pacientov medzi nemocnicami, napríklad s infarktom myokardu z menších regionálnych nemocníc do Kardiocentra Nitra. Na Slovensku sú štyri takéto špecializované katetrizačné centrá.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdušné sanitky pristávali aj v teréne, a to 57-krát. „Najviac leteli k dopravným nehodám, úrazom následkom pádu z výšky, časté boli tiež zásahy k rozsiahle popáleným pacientom, ako boli obarenie horúcimi tekutinami u detí, vypaľovanie trávy, výbuch kotla,“ zhrnula.

Tento rok ich volali aj k úrazu, ktorý sa stal v januári v Štúrove. Pri demolácii zariadenia privalil muža železný kotol. Prevážali ho do novozámockej nemocnice.

Zatiaľ bez heliportu

V levickej nemocnici spevnená pristávacia plocha nie je. Piloti pristávajú buď na trávnatej ploche alebo na príjazdovej ceste k nemocnici. Podľa hovorkyne let z Nitry do Levíc v priaznivom počasí trvá približne 18 minút.

Či heliport vybudujú, je otázkou peňazí. „Existuje investičný zámer a štúdia, ktorá rieši heliport a aj parkovacie miesta v areáli nemocnice,“ hovorí Rudolf Hlavács, riaditeľ nemocnice. Podľa jeho slov bola v čase prípravy štúdie odhadnutá suma na približne 25 miliónov slovenských korún, čo je asi 800-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

„Na pristávanie je využívaná trávnatá plocha, ktorá bola vyrovnaná. Pacienta z vrtuľníka prenesú do sanitky pristavenej na ceste,“ priblížil transport.

Pristávali na cestách aj svahoch

V rámci celého Slovenska leteli záchranárske vrtuľníky vlani 1322-krát. Z toho priamo za pacientmi do terénu 669-krát, najviac vyrážali k dopravným nehodám, zraneným turistom, lyžiarom a lesným pracovníkom. „V minulom roku sme opäť veľmi často zasahovali pri úrazoch spôsobených pádom z výšky, najmä pri svojpomocných stavbách či opravách domov, zbere ovocia a tiež športových aktivitách. Zraneným sme ošetrovali najmä poranenia hlavy a chrbtice s možnými neurologickými komplikáciami," doplnil Ladislav Šimák, vedúci lekár VZZS ATE.

Letecké zásahy sú plne hradené zo zákonného zdravotného poistenia. „Spoločnosť Air – Transport Europe má uzavreté zmluvy so všetkými zdravotnými poisťovňami, ktoré sídlia na území SR,“ pripomína Z. Turočeková.

Najvyťaženejšími mesiacmi sú pre leteckých záchranárov júl a august, najmenej lietajú v novembri a decembri. V zimných mesiacoch lietanie znemožňuje krátky denný čas a hlavne nestabilné počasie. Najväčšou prekážkou sú hmly trvajúce aj niekoľko dní za sebou.

„Pred každým letom vyhodnotí pilot počasie po celej dĺžke trasy a rozhodne o vykonaní letu. V každom prípade platí zásada, že bezpečnosť posádky a pacienta je na prvom mieste,“ doplnila hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Levice

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 468
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 5 179
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 016
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 764
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 345
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 803
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 593
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 221
  1. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  2. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  4. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  6. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  8. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 699
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 807
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 817
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 850
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 751
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 274
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 919
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

V lete dozrievajú sny – aj tie o krásnom bývaní. S Decodom meníme každý kút vášho domova na miesto, kde sa cítite naozaj doma.


1

Liptov opäť ožije burácaním motorov a špičkovou leteckou show!


1
Ilustračné foto.

Znova sa postavil pred sudcu.


Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


  1. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  2. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  4. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  6. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  8. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 699
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 807
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 817
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 850
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 751
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 274
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 919
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 371
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu