STARÝ TEKOV. Oceľové lano ponad Hron vedie železnú loďku bezpečne na druhý breh už dlhý čas. Miestni hovoria, že kompa patrí ku koloritu obce.
Prievozy na Hrone sa spomínajú už v 18. storočí. Od roku 1916 sa v Starom Tekove vystriedalo 25 prievozníkov. Jeden doplatil životom.
Obidve dediny potrebujú prievoz na prepravovanie ľudí do práce, viníc, k rodine. Pre turistov je zase plavba atrakciou. Tekovská kompa nemá na Hrone obdobu. Jej činnosť je ale na konci. Nahradiť ju má nový most, ktorý spojí obidve dediny.
Kúsok od prievozu už stojí nová vodná elektráreň. FOTO: (JN)
Elektráreň nad prievozom
Keď sa pred pár rokmi začalo hovoriť o výstavbe Malej vodnej elektrárne Tekov, starostovia obidvoch dedín mali podmienku: jej súčasťou musí byť most medzi Starým a Novým Tekovom.
„Most mal byť súčasťou stavby elektrárne, ale nakoniec bude postavený samostatne,“ približuje Peter Štefan, starosta Starého Tekova. Elektráreň je pred kolaudáciou, most začnú z prefabrikátov stavať o pár dní. „Dlhý bude 86 metrov, široký 4,7 metra. V Hrone ho budú podopierať dva piliere. Slúžiť bude pre peších a aj pre autá do 3,5 tony,“ pokračuje. Premávka bude jednoprúdová, autá idúce z Nového Tekova budú dávať prednosť tým, čo pôjdu z druhého brehu. Potrebovať budú povolenie s pečiatkou jednej alebo druhej obce. Povolenie na prejazd budú mať aj záchranárske vozidlá do 12 ton.
Zlepší sa dostupnosť
„Suchú“ cestu ocenia obyvatelia obidvoch dedín, ktoré sú teraz v spojení prievozom, motoristi ale musia prejsť 10-kilometrovú obchádzku.
„V našej obci je lekáreň, zdravotné stredisko so všeobecným, detským lekárom a stomatológom a tiež 9-ročná škola,“ opisuje starosta Starého Tekova. Do protiľahlej obce chodia Starotekovčania zase do viníc, za prácou v Mochovciach, na návštevu k rodine. Most bude aj dôležitou únikovou cestou v prípade nutnej evakuácie obyvateľov v súvislosti s atómovou elektrárňou.
Dňom začatia výstavby mosta kompa skončí svoju činnosť. Most bude stáť na jej mieste, kúsok za novou elektrárne. „Loďku zrekonštruujeme a nájdeme jej vhodné miesto ako odkaz pre budúce generácie. Bola symbolom Starého Tekova,“ približuje osud zeleného plavidla P. Štefan a dodáva: „Je to jeden z posledných prievozov na Slovensku, ale doba ide ďalej.“
Ešte pár dní budú na Hron so svojou kompou vyrážať súčasní prievozníci Stanislav Vasaráb a Štefan Guľa. Dátum, kedy nastúpili, je zvečnený na betónovom stĺpe vedľa domčeka pre prievozníkov. „Tu máme zase vyznačené, pokiaľ až siahala voda v Hrone,“ ukazuje S. Vasaráb na vybetónovanú plochu smerujúcu ku Hronu. Modrou farbou sú namaľované čiary a pri nich dátumy. Teraz to už nerobia. Koryto v Hrone kvôli výstavbe elektrárne zúžili a prehĺbili. „Voda mávala okolo metra, teraz má do dvoch metrov,“ približuje dôchodca. Pri pomyslení, že ho čaká už len pár dní na kompe, je mu ľúto: „Mali sme tu zážitky, boli sme v kontakte s ľuďmi.“ Podľa neho bol prievoz pre ľudí, ktorí v Starom Tekove vyrastali od malička, súčasťou ich života.