SANTOVKA. Prihlasovanie na pobyt, zmena trvalého bydliska, vybavenie súpisného a evidenčného čísla domu, daňové záležitosti, nahlasovanie a odhlasovanie komunálnych odpadov, sociálne služby a ďalšie záležitosti vybavia Santovčania a podnikatelia cez eSlužby. Následne sa k nim pridajú aj obyvatelia ďalších obcí tekovského regiónu.
Obec s približne osemsto obyvateľmi bola vybratá do pilotného projektu elektronizácie územnej samosprávy Slovenska spolu s ďalšími dvomi: Nesvadmi a Horným Hričovom. Služby cez internet doteraz nepokrývajú ani všetky mestá.
Postupne by na elektronickú komunikáciu malo prejsť ďalších 1400 slovenských obcí, ktoré majú viac ako 300 obyvateľov.
Nonstop služby
Šesť nových počítačov so softvérom, z toho tri notebooky a jedno multifunkčné zariadenie získa Obecný úrad v Santovke v rámci projektu Dátové centrum obcí a miest. V uplynulých dňoch už bola firma „ťahať káble“ na ich zapojenie.
Obec už dostala technické vybavenie. FOTO: (JN)
Projekt je financovaný zo štátneho rozpočtu a peňazí Európskej únie. „Na tisíc obyvateľov dostanú obce štyri počítače a jedno multifunkčné zariadenie,“ hovorí starosta Ľubomír Lőrincz.
Keď ZMOS hľadal starostov a obce, ktoré by do pilotného projektu išli, prihlásil sa.
Vidí v ňom prínos pre ľudí, podnikateľov a aj samosprávu. Bude fungovať na princípe: Raz a dosť. „Ak nám občan alebo subjekt poskytne raz nejaký údaj, v systéme ho nájdeme aj neskôr,“ vysvetľuje. Údaje sa budú aktualizovať.
Sedem dní v týždni a 24 hodín denne bude môcť verejnosť využiť prostredníctvom internetu niektorú zo 138 služieb. Napríklad prihlásiť sa na pobyt, zmeniť trvalé bydlisko, nahlásiť psy, vybaviť daňové záležitosti, povolenie na výherné automaty, nahlásiť vznik a odhlásiť komunálny odpad, vybaviť sociálne a opatrovateľské služby, vybaviť súpisné a orientačné čísla, získať rybársky lístok alebo aj nahlásiť úradu nejaké nedostatky či poruchy.
Úradu tento jednotný systém pomôže v tom, že bude mať prístup k centrálnym databázam, znížia sa náklady na správu, skvalitnia služby. Čo je ale podľa Ľ. Lőrincza veľmi dôležité, všetky osobné údaje budú chránené v spoločnom datacentre.
Ušetria čas
Podľa jeho slov elektronický systém vybavovania ušetrí ľuďom čas. „Teraz kvôli jednej záležitosti musia prísť na úrad aj 2 -3-krát. Takto si to vybavia z domy, v hociktorú hodinu,“ približuje ďalšie pozitíva.
„Ja na úrad veľmi nechodím, všetko za mňa vybavuje dcéra, ale určite to bude dobré. Využívať to bude ona,“ hovorí pani Jana zo Santovky. Podobne je na tom aj 75-ročná pani Helena: „Aj za mňa vybavuje veci dcéra. Toto sa bude týkať hlavne mladých ľudí.“
Kontakt s úradom „na diaľku“ využije aj iný Santovčan, ktorý pracuje v Čechách: „Je to dobrá vec, vybavovať cez počítač. Je to najrýchlejšie, žiadne šeky, žiadna pošta.“
Prvý bude Tekov
Do projektu má byť postupne zapojených ďalších 1400 obcí. Podmienkou je, aby mali viac ako 300 obyvateľov. Počítače im začnú rozvážať v júli.
Prvý celok na Slovensku, ktorý nabehne na eSlužby, bude Tekovský región. Združuje 47 obcí s približne 70-tisíc obyvateľmi, vrátane dvoch miest Levice a Tlmače. Región tohto záujmového združenia, ktorého je Ľ. Lőrincz predsedom, bude prvým na Slovensku, ktorý zapoja ako celok. Znamená to, že pokryjú aj tie obce, ktoré majú menej ako stanovených 300 obyvateľov. Elektronizáciu samospráv tu budú môcť využívať vo väčšine obcí.
V troch pilotných obciach vrátane Santovky začnú eSlužby využívať v prvom kvartáli roka 2015, projekt má byť ukončený v auguste 2015. Vtedy už podľa harmonogramu projektu majú všetky eSlužby „bežať“.