Dve dopravné zariadenia ovládané na diaľku spôsobovali nehody až sa pokazili. Klasické značky s tým problém nemajú.
LEVICE. Pešiu zónu v centre mesta vymedzujú dopravné značky na Ulici sv. Michala pri obvodnom oddelení polície a na Štúrovej ulici v križovatke s Mlynskou ulicou.
Zariadenie (vľavo) je zasunuté aj v dlažbe na začiatku pešej zóny na Štúrovej ulici. FOTO: (JN)
Na týchto miestach sú vo vozovke dodnes schované dva pilomaty a na kraji stoja betónové objekty s prislúchajúcou elektronikou. Pilomaty aj v iných mestách regulovali vstup vozidiel zásobovania do zóny určenej výlučne pre chodcov. Postupne ich nahrádzajú klasické značky, ktoré sa nekazia a nestoja veľa.
Pešia zóna je v uplynulých mesiacoch rušná – pohybuje sa po nej ťažká technika a nákladné autá. Mestská polícia hovorí, že vstup majú povolený dovtedy, kým nedokončia stavbu nákupného centra. Informuje o tom aj dopravná značka na Ulici sv. Michala. Potom na pešiu zónu budú mať prístup len chodci, v obmedzenom čase autá zásobovania a príslušných zložiek. Cyklisti tam smú bicykel len tlačiť.
Druhé je na vstupe do pešej zóny na Ul. sv. Michala. FOTO: (JN)
Neosvedčili sa
„Bolo to nepraktické, nie dobré riešenie,“ hovorí Ján Marcinek, náčelník Mestskej polície v Leviciach. Pred dvomi rokmi, keď nastúpil do funkcie, boli už obidva pilomaty dlhodobo nefunkčné.
Zariadenia mesto kúpilo v máji 1998. Bolo to v čase, keď sa touto modernou cestou k obmedzeniu dopravy v peších zónach vydali viaceré mestá. Dnes sa vracajú ku klasickým zvislým dopravným značkám, ktoré sú finančne menej náročné a naviac sa nekazia.
Pilomaty – stĺpiky sa pomocou diaľkového ovládača zasúvali do zeme, aby ulicou mohlo prejsť auto. Oprávnenie na to mali polícia, hasiči, záchranka. Vo vymedzenom čase boli stĺpiky schované, vtedy sa k prevádzkam na pešej zóne mohli dostať zásobovacie vozy.
„Spôsobovali nehody, havárie. Diaľkové ovládače sa kazili,“ hovorí náčelník pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní ďalej o zariadeniach. Ak napríklad priestorom prechádzalo auto a diaľkovým ovládaním sa zasunul stĺpik do zeme, vodič auta idúceho za ním si nemusel všimnúť pilomat vysúvajúci sa hore a došlo k nárazu.
V roku 2008 sa kazové zariadenia prestali používať a ostali spustené do zeme. „Nefunkčné sú od roku 2009, pričom ich prevádzkovanie bolo i do toho času často poruchové a zložité,“ potvrdila Miroslava Bakulová z mestského úradu.
Oprava sa neoplatí
V hmotnom majetku mesta je cena dvoch pilomatov, vrátane magnetických slučiek a vysielačiek, vyčíslená na viac ako 32-tisíc eur.
Bratislavská firma po ich obhliadke konštatovala, že oprava by bola porovnateľná s cenou nových. Tie by vyšli na približne 11-tisíc eur bez DPH. „Neboli schválené finančné prostriedky na opravu, ani na kúpu nových pilomatov,“ povedala M. Bakulová.
Mestská polícia preto požiadala o ich vyradenie z majetku a úplné zrušenie. S postupom súhlasí aj okresný dopravný inšpektorát, ktorý ale požaduje dať povrch komunikácie do pôvodného stavu. Na práce bolo vyčlenených 500 eur, obidva pilomaty by mali byť odstránené do konca septembra.
Nákladiaky majú nateraz povolenie
Obmedzenia pri dvoch vstupoch do pešej zóny sú dané dopravnými značkami osadenými vedľa nefunkčných pilomatov. Podľa nich nie je dovolené pohybovať sa tam napríklad na bicykli či kolieskových korčuliach.
A ako je to s autami? „Vjazd vozidiel upravuje ustanovenie paragrafu 59 o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne, zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. V zmysle platnej legislatívy majú do pešej zóny povolený vjazd len vozidlá, ktorým to povoľuje dopravná značka,“ odpovedá M. Bakulová. Zásobovacie autá majú povolený vjazd medzi 18. hodinou podvečer až 10. hodinou ráno.
Zo strany Ulice sv. Michala je v súčasnosti pridaná tabuľa, ktorá umožňuje aj vjazd nákladiakom pracujúcim na výstavbe nákupného centra Dituria.
„Vodiči to zväčša rešpektujú, cyklistov upozorňujeme,“ hovorí náčelník o tom, ako sa dodržiavajú dopravné značky. Podľa jeho slov sa ruch na pešej zóne upokojí, keď dostavajú nákupné centrum.