Streda, 22. november, 2017 | Meniny má Cecília
Pridajte si svoje mesto

Železničnú trať Levice - Šurany postavili pred sto rokmi

Hovorí sa, že osmičky sú magické a v rokoch končiacich na toto číslo sa odohrali významné udalosti. I keď len z polovice, ale nemenej zaujímavé sú aj letopočty končiace na číslo štyri.

Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.

LEVICE. Vezmime si len tak často spomínané a propagované 100. výročie vypuknutia prvej svetovej vojny v roku 1914. Ďalej 350. výročie od Bitky pri Leviciach v roku 1664, udalosti tak významnej pre naše mesto. Popri týchto výročiach si tento rok pripomíname i 100. výročie sprístupnenia železničnej trate Levice – Šurany, ktorá značným spôsobom prispela k rozvoju regiónu. Tieto jubileá v Leviciach odzneli bez povšimnutia či akejkoľvek sprievodnej akcie.

zelez---surany_res.jpg

Železničná stanica v Šuranoch v roku 1920.

Trate pribúdali

V rozvoji hospodárskeho života 19. storočia zohrala železnica prevratnú úlohu. Novým spôsobom prepravy tovarov prispela k rýchlemu rozvoju hospodárstva, a to predovšetkým rozšírením domáceho i zahraničného trhu. V prvej polovici 19. storočia bola situácia vo výstavbe stavbe železníc neuspokojivá. Historicky prvá železničná trať so strojným pohonom v Uhorsku bola sprístupnená trať medzi Pešťou a Vácom v roku 1846. Pomalší priemyselný rozvoj ako v Rakúsku a malý záujem šľachty zapríčinil, že stavba železníc v Uhorsku sa rozvíjala oveľa pomalšie ako v iných krajinách. Po sprístupnení železničnej trate Ostrihom – Bratislava v roku 1850, do ktorej spadali i Nové Zámky, nastala vo výstavbe železníc istá stagnácia. Dovtedy bolo v Uhorsku postavených 250 kilometrov, z toho na území Slovenska len 76,7 kilometrov tratí. Predpokladom pre rozvoj železníc bolo Rakúsko–uhorské vyrovnanie v roku 1867. Politické osamostatnenie Uhorska sa odrazilo v prudkom rozvoji priemyselného podnikania. Vláda podporovala výstavbu železníc prijatím viacerých zákonov, čo zabezpečilo prílev zahraničného kapitálu. V roku 1871 bolo už v prevádzke 3474 kilometrov, z toho na území Slovenska 280,7 kilometrov tratí. Výstavbu železníc zabezpečovali veľké akciové spoločnosti za účasti rakúskeho a iného zahraničného kapitálu. Štát zabezpečoval spoločnostiam úroky na kapitál, investovaný do výstavby.

zelez---poriadok_res.jpg

Oficiálny cestovný poriadok na trati Levice - Šurany.

Spojila región

Napriek tomu, že sa väčšina tratí vejárovite zbiehala do Budapešti, hospodárskeho centra krajiny, vznikali i trate zabezpečujúce lepšie spojenie medzi jednotlivými regiónmi. Medzi takéto patrila i miestna železničná trať medzi Levicami a Šuranmi, ktorej stavba bola nariadená zákonným článkom LVI. z roku 1913. Koncesiu na jej výstavbu získala Stavebná firma Fried a Adorján v Budapešti. Pre realizáciu svojho zámeru využila medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou trať miestnej železnice v údolí Žitavy, v zvyšnom úseku postavila novú železnicu. Jej súčasťou bola tiež pomerne dlhá vlečka v Dolnom Ohaji do tamojšieho liehovaru a škrobárne patriace barónovi Baerovi z Malej Kesy.

zelez-besa_res.jpg

Jednu zo zastávok mali vlaky v Beši.

Samotným stavebným prácam predchádzalo vyvlastnenie pozemkov podľa vyvlastňovacieho zákona z roku 1881. Najprv sa uzatvárali predbežné zmluvy a len po premeraní skutočne zabratých pozemkov (po skončení stavby) sa uzavierali definitívne zmluvy. Vyvlastňovanie sa týkalo rovnako obecných samospráv, ako i drobných majiteľov pozemkov. Napríklad v Beši trať viedla cez lúky Ondreja a Vincenta Kálnayovcov. Vedenie firmy Fried a Adorján ešte v roku 1913 s mestami a obcami uzatvorilo zmluvy, na základe ktorých sa obce zaviazali prispieť istou sumou z vlastného rozpočtu na spolufinancovanie stavby. Na oplátku sa obce stali majiteľmi akcií uvedenej firmy. Levice sa zaviazali prispieť sumou 50 000 korún, Beša len jednou desatinou. Vyplácanie týchto financií skomplikovala prvá svetová vojna.

Prepravovala aj vojakov

Vďaka priaznivým smerovým a výškovým pomerom (40 % trate viedlo rovinou a iba 35 % oblúkmi) si výstavba 37,8 kilometrov dlhej železnice nevyžiadala rozsiahle zemné práce. Napriek tomu boli stavebné náklady v dôsledku výstavby 99 mostov a priepustov celkovej dĺžky 301 metrov i potrebnej úpravy koncových staníc pomerne vysoké – 4 852 000 K. Najdlhší most dĺžky 78 metrov cez rieku Hron mal oceľovú konštrukciu. Na trati bolo 9 staníc (Horná Seč, Veľká Kalná, Hronský Lok, Horný Pial, Beša – Baračka, Pozba, Senča, Ohaj – Hul a Úľany nad Žitavou), 1 zastávka (Radava), 8 strážnych stanovíšť a 62 úrovňových priecestí, z ktorých však boli iba 3 kryté závorami. Napriek vypuknutiu prvej svetovej vojny koncom júla 1914 sa železničnú trať podarilo dokončiť bez väčších ťažkostí. Prvý vlak po dostavanej železnici prešiel 25. septembra 1914. I napriek tomu, že cesta medzi Levicami a Šuranmi trvala v priemere dve hodiny, cestujúci si do Nových Zámkov či Bratislavy výrazne skrátili dobu cestovania. Vlaky premávali trikrát denne.

Železničná trať sa stala svedkom významných, ale i smutných historických udalostí. Hneď po svojom vzniku to bol odchod vojakov na fronty prvej svetovej vojny, v roku 1919 počas bojov o južnú časť Slovenska po nej premával pancierový vlak, v roku 1939 na železnici vítali relikviu Pravicu sv. Štefana.

Použitá literatúra a pramene:

JiříKubáček: Dejiny železníc na území Slovenska. ŽSR, Bratislava, 1999.

Štátny archív v Nitre – pobočka Levice

Zaujímavosti

 


  1. Sabína Kupčová vo Schwechate v novom slovenskom rekorde 110
  2. Patrioti zvládli náročný program a usadili sa na prvom mieste 99
  3. V rámci kontrol si posvietili aj na Levický jarmok 81
  4. Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne 60
  5. LEVICKÁ NEMOCNICA: Takto má vyzerať po úpravách (VIZUALIZÁCIE) 54
  6. NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu? 52
  7. Futsalisti si z Lučenca priniesli gólovú nádielku 32
  8. FOTOGALÉRIA: Pozrite si bábätká, ktoré sa narodili v levickej pôrodnici Foto 29
  9. Parkovisko pred levickou poliklinikou začnú prerábať 25
  10. Medu z repky ozimnej bolo v našom regióne rekordne veľa 23

Najčítanejšie správy

Levice

Sabína Kupčová vo Schwechate v novom slovenskom rekorde

Počas uplynulého víkendu sa plavkyňa ŠK Aquasport Levice Sabína Kupčová (2003), ako jediná zástupkyňa klubu, zúčastnila plaveckých pretekov v rakúskom Schwechate.

Patrioti zvládli náročný program a usadili sa na prvom mieste

Levičania za desať dní odohrali až päť zápasov. Tie však zvládli na jednotku a v oboch súťažiach im patrí prvé miesto.

V rámci kontrol si posvietili aj na Levický jarmok

Z 38 kontrol colníkov na jarmokoch dopadlo 37 negatívne.

Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne

Pod kolesami áut skončili ďalšie chodkyne. Liečiť sa budú niekoľko týždňov. Nehôd s chodcami na priechodoch pribúda.

LEVICKÁ NEMOCNICA: Takto má vyzerať po úpravách (VIZUALIZÁCIE)

Nemocnica Levice začala prvú investičnú etapu. Minulý týždeň pibudol ultrazvuk, vymieňajú podlahy a zmeniť sa majú aj vstupné priestory v poliklinike.

Blízke regióny

Obyvateľov pohraničnej obce odrezali od sveta

Rekonštrukcia železničného priecestia uzavrie jedinú prístupovú cestu do Kalondy zo Slovenska. Obyvatelia sa obávajú, že do obce sa nedostanú ani záchranné zložky.

Na Hlavnom námestí bude nové klzisko, príde aj Mikuláš

Vyšehradské Vianoce prinesú do Nových Zámkov od adventu až po Troch kráľov podujatia pre deti, dospelých i seniorov.

Trojnásobná juniorská majsterka sveta Trajteľová: Nič, čo stojí naozaj za to, nie je jednoduché

Zvolenčanka Timea Trajteľová sa prednedávnom stala tretíkrát po sebe juniorskou majsterkou sveta v bikini fitness. Po toľkých úspechoch ide na každú súťaž s čoraz väčšou pokorou.

Nákladné autá dostávajú stopku na všetkých zvolenských sídliskách

Nadrozmerné vozidlá už pod oknami bytoviek nezaparkujete nikde.

Írska kliatba mieri na Sliač

Veľká komédia o malých problémoch má hviezdne herecké obsadenie.

Všetky správy

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí bývalý člen amerického námorníctva ROSS HALL.

Babiš otvoril reštauráciu. Iba predkrm v nej stojí 135 eur

V luxusnej reštaurácii bude možné osláviť aj Silvestra, hosť za sviatočné jedlo zaplatí 290 eur.

Aká je kvalita vzduchu vo vašom meste? Skontrolujete si ju online

Kvalitu ovzdušia môžete sledovať po hodinách.

Muž zabudol, kde zaparkoval auto. Našli ho po dvadsiatich rokoch

Auto stálo presne na mieste, kde ho nechal jeho majiteľ.

Kam vyraziť