Streda, 20. február, 2019 | Meniny má Lívia

Železničnú trať Levice - Šurany postavili pred sto rokmi

Hovorí sa, že osmičky sú magické a v rokoch končiacich na toto číslo sa odohrali významné udalosti. I keď len z polovice, ale nemenej zaujímavé sú aj letopočty končiace na číslo štyri.

Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.

LEVICE. Vezmime si len tak často spomínané a propagované 100. výročie vypuknutia prvej svetovej vojny v roku 1914. Ďalej 350. výročie od Bitky pri Leviciach v roku 1664, udalosti tak významnej pre naše mesto. Popri týchto výročiach si tento rok pripomíname i 100. výročie sprístupnenia železničnej trate Levice – Šurany, ktorá značným spôsobom prispela k rozvoju regiónu. Tieto jubileá v Leviciach odzneli bez povšimnutia či akejkoľvek sprievodnej akcie.

zelez---surany_res.jpg

Železničná stanica v Šuranoch v roku 1920.

Trate pribúdali

V rozvoji hospodárskeho života 19. storočia zohrala železnica prevratnú úlohu. Novým spôsobom prepravy tovarov prispela k rýchlemu rozvoju hospodárstva, a to predovšetkým rozšírením domáceho i zahraničného trhu. V prvej polovici 19. storočia bola situácia vo výstavbe stavbe železníc neuspokojivá. Historicky prvá železničná trať so strojným pohonom v Uhorsku bola sprístupnená trať medzi Pešťou a Vácom v roku 1846. Pomalší priemyselný rozvoj ako v Rakúsku a malý záujem šľachty zapríčinil, že stavba železníc v Uhorsku sa rozvíjala oveľa pomalšie ako v iných krajinách. Po sprístupnení železničnej trate Ostrihom – Bratislava v roku 1850, do ktorej spadali i Nové Zámky, nastala vo výstavbe železníc istá stagnácia. Dovtedy bolo v Uhorsku postavených 250 kilometrov, z toho na území Slovenska len 76,7 kilometrov tratí. Predpokladom pre rozvoj železníc bolo Rakúsko–uhorské vyrovnanie v roku 1867. Politické osamostatnenie Uhorska sa odrazilo v prudkom rozvoji priemyselného podnikania. Vláda podporovala výstavbu železníc prijatím viacerých zákonov, čo zabezpečilo prílev zahraničného kapitálu. V roku 1871 bolo už v prevádzke 3474 kilometrov, z toho na území Slovenska 280,7 kilometrov tratí. Výstavbu železníc zabezpečovali veľké akciové spoločnosti za účasti rakúskeho a iného zahraničného kapitálu. Štát zabezpečoval spoločnostiam úroky na kapitál, investovaný do výstavby.

zelez---poriadok_res.jpg

Oficiálny cestovný poriadok na trati Levice - Šurany.

Spojila región

Napriek tomu, že sa väčšina tratí vejárovite zbiehala do Budapešti, hospodárskeho centra krajiny, vznikali i trate zabezpečujúce lepšie spojenie medzi jednotlivými regiónmi. Medzi takéto patrila i miestna železničná trať medzi Levicami a Šuranmi, ktorej stavba bola nariadená zákonným článkom LVI. z roku 1913. Koncesiu na jej výstavbu získala Stavebná firma Fried a Adorján v Budapešti. Pre realizáciu svojho zámeru využila medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou trať miestnej železnice v údolí Žitavy, v zvyšnom úseku postavila novú železnicu. Jej súčasťou bola tiež pomerne dlhá vlečka v Dolnom Ohaji do tamojšieho liehovaru a škrobárne patriace barónovi Baerovi z Malej Kesy.

zelez-besa_res.jpg

Jednu zo zastávok mali vlaky v Beši.

Samotným stavebným prácam predchádzalo vyvlastnenie pozemkov podľa vyvlastňovacieho zákona z roku 1881. Najprv sa uzatvárali predbežné zmluvy a len po premeraní skutočne zabratých pozemkov (po skončení stavby) sa uzavierali definitívne zmluvy. Vyvlastňovanie sa týkalo rovnako obecných samospráv, ako i drobných majiteľov pozemkov. Napríklad v Beši trať viedla cez lúky Ondreja a Vincenta Kálnayovcov. Vedenie firmy Fried a Adorján ešte v roku 1913 s mestami a obcami uzatvorilo zmluvy, na základe ktorých sa obce zaviazali prispieť istou sumou z vlastného rozpočtu na spolufinancovanie stavby. Na oplátku sa obce stali majiteľmi akcií uvedenej firmy. Levice sa zaviazali prispieť sumou 50 000 korún, Beša len jednou desatinou. Vyplácanie týchto financií skomplikovala prvá svetová vojna.

Prepravovala aj vojakov

Vďaka priaznivým smerovým a výškovým pomerom (40 % trate viedlo rovinou a iba 35 % oblúkmi) si výstavba 37,8 kilometrov dlhej železnice nevyžiadala rozsiahle zemné práce. Napriek tomu boli stavebné náklady v dôsledku výstavby 99 mostov a priepustov celkovej dĺžky 301 metrov i potrebnej úpravy koncových staníc pomerne vysoké – 4 852 000 K. Najdlhší most dĺžky 78 metrov cez rieku Hron mal oceľovú konštrukciu. Na trati bolo 9 staníc (Horná Seč, Veľká Kalná, Hronský Lok, Horný Pial, Beša – Baračka, Pozba, Senča, Ohaj – Hul a Úľany nad Žitavou), 1 zastávka (Radava), 8 strážnych stanovíšť a 62 úrovňových priecestí, z ktorých však boli iba 3 kryté závorami. Napriek vypuknutiu prvej svetovej vojny koncom júla 1914 sa železničnú trať podarilo dokončiť bez väčších ťažkostí. Prvý vlak po dostavanej železnici prešiel 25. septembra 1914. I napriek tomu, že cesta medzi Levicami a Šuranmi trvala v priemere dve hodiny, cestujúci si do Nových Zámkov či Bratislavy výrazne skrátili dobu cestovania. Vlaky premávali trikrát denne.

Železničná trať sa stala svedkom významných, ale i smutných historických udalostí. Hneď po svojom vzniku to bol odchod vojakov na fronty prvej svetovej vojny, v roku 1919 počas bojov o južnú časť Slovenska po nej premával pancierový vlak, v roku 1939 na železnici vítali relikviu Pravicu sv. Štefana.

Použitá literatúra a pramene:

JiříKubáček: Dejiny železníc na území Slovenska. ŽSR, Bratislava, 1999.

Štátny archív v Nitre – pobočka Levice

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 676
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 618
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 12 207
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 659
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 338
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 382
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 686
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 469
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 905
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 552

Hlavné správy z MY Levice

Kto bude v Leviciach ošetrovať deti, nie je jasné

Pohotovostná služba pre deti a dorast je zabezpečená do konca marca.

Pohotovosť pre deti a dorast má ambulanciu v tomto objekte levickej nemocnice.

V pohorí Tribeč našli pozostatky kostry muža

Polícia žiada verejnosť, aby pomohla s identifikáciou muža, ktorý mal mať asi 50 rokov.

Portrét vyhotovil súdny znalec.

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Poslanci nesúhlasia so zvýšením ceny opravy telocvične

Firma požaduje zvýšenie ponukovej ceny o približne 118-tisíc eur.

Levické mažoretky si doniesli domov z Košíc zlato

Dievčatá 5. ZŠ v Leviciach sa zúčastnili tanečnej súťaže Show Cup 2019, ktorá dopadla presne podľa ich predstáv.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prezidentskí kandidáti vyrazili vlakom, aby spolu diskutovali

Diskusia prezidentských kandidátov vo vlaku.

Štátna cesta z Pezinka do Malaciek je úplne uzatvorená

Hasiči zasahujú pri požiari dodávky na Pezinskej babe

V nitrianskej nemocnici zomrel pacient s chrípkou

Na klinike anesteziológie a intenzívnej medicíny ležia v súvislosti s chrípkou už štyria pacienti.

Vybrali SME

Už ste čítali?