Piatok, 29. september, 2023 | Meniny má Michal, Michaela

Železničnú trať Levice - Šurany postavili pred sto rokmi

Hovorí sa, že osmičky sú magické a v rokoch končiacich na toto číslo sa odohrali významné udalosti. I keď len z polovice, ale nemenej zaujímavé sú aj letopočty končiace na číslo štyri.

Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.Dobová fotografia zachytáva železničnú stanicu v Leviciach.

LEVICE. Vezmime si len tak často spomínané a propagované 100. výročie vypuknutia prvej svetovej vojny v roku 1914. Ďalej 350. výročie od Bitky pri Leviciach v roku 1664, udalosti tak významnej pre naše mesto. Popri týchto výročiach si tento rok pripomíname i 100. výročie sprístupnenia železničnej trate Levice – Šurany, ktorá značným spôsobom prispela k rozvoju regiónu. Tieto jubileá v Leviciach odzneli bez povšimnutia či akejkoľvek sprievodnej akcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

zelez---surany_res.jpg

Železničná stanica v Šuranoch v roku 1920.

SkryťVypnúť reklamu

Trate pribúdali

V rozvoji hospodárskeho života 19. storočia zohrala železnica prevratnú úlohu. Novým spôsobom prepravy tovarov prispela k rýchlemu rozvoju hospodárstva, a to predovšetkým rozšírením domáceho i zahraničného trhu. V prvej polovici 19. storočia bola situácia vo výstavbe stavbe železníc neuspokojivá. Historicky prvá železničná trať so strojným pohonom v Uhorsku bola sprístupnená trať medzi Pešťou a Vácom v roku 1846. Pomalší priemyselný rozvoj ako v Rakúsku a malý záujem šľachty zapríčinil, že stavba železníc v Uhorsku sa rozvíjala oveľa pomalšie ako v iných krajinách. Po sprístupnení železničnej trate Ostrihom – Bratislava v roku 1850, do ktorej spadali i Nové Zámky, nastala vo výstavbe železníc istá stagnácia. Dovtedy bolo v Uhorsku postavených 250 kilometrov, z toho na území Slovenska len 76,7 kilometrov tratí. Predpokladom pre rozvoj železníc bolo Rakúsko–uhorské vyrovnanie v roku 1867. Politické osamostatnenie Uhorska sa odrazilo v prudkom rozvoji priemyselného podnikania. Vláda podporovala výstavbu železníc prijatím viacerých zákonov, čo zabezpečilo prílev zahraničného kapitálu. V roku 1871 bolo už v prevádzke 3474 kilometrov, z toho na území Slovenska 280,7 kilometrov tratí. Výstavbu železníc zabezpečovali veľké akciové spoločnosti za účasti rakúskeho a iného zahraničného kapitálu. Štát zabezpečoval spoločnostiam úroky na kapitál, investovaný do výstavby.

SkryťVypnúť reklamu

zelez---poriadok_res.jpg

Oficiálny cestovný poriadok na trati Levice - Šurany.

Spojila región

Napriek tomu, že sa väčšina tratí vejárovite zbiehala do Budapešti, hospodárskeho centra krajiny, vznikali i trate zabezpečujúce lepšie spojenie medzi jednotlivými regiónmi. Medzi takéto patrila i miestna železničná trať medzi Levicami a Šuranmi, ktorej stavba bola nariadená zákonným článkom LVI. z roku 1913. Koncesiu na jej výstavbu získala Stavebná firma Fried a Adorján v Budapešti. Pre realizáciu svojho zámeru využila medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou trať miestnej železnice v údolí Žitavy, v zvyšnom úseku postavila novú železnicu. Jej súčasťou bola tiež pomerne dlhá vlečka v Dolnom Ohaji do tamojšieho liehovaru a škrobárne patriace barónovi Baerovi z Malej Kesy.

SkryťVypnúť reklamu

zelez-besa_res.jpg

Jednu zo zastávok mali vlaky v Beši.

Samotným stavebným prácam predchádzalo vyvlastnenie pozemkov podľa vyvlastňovacieho zákona z roku 1881. Najprv sa uzatvárali predbežné zmluvy a len po premeraní skutočne zabratých pozemkov (po skončení stavby) sa uzavierali definitívne zmluvy. Vyvlastňovanie sa týkalo rovnako obecných samospráv, ako i drobných majiteľov pozemkov. Napríklad v Beši trať viedla cez lúky Ondreja a Vincenta Kálnayovcov. Vedenie firmy Fried a Adorján ešte v roku 1913 s mestami a obcami uzatvorilo zmluvy, na základe ktorých sa obce zaviazali prispieť istou sumou z vlastného rozpočtu na spolufinancovanie stavby. Na oplátku sa obce stali majiteľmi akcií uvedenej firmy. Levice sa zaviazali prispieť sumou 50 000 korún, Beša len jednou desatinou. Vyplácanie týchto financií skomplikovala prvá svetová vojna.

Prepravovala aj vojakov

Vďaka priaznivým smerovým a výškovým pomerom (40 % trate viedlo rovinou a iba 35 % oblúkmi) si výstavba 37,8 kilometrov dlhej železnice nevyžiadala rozsiahle zemné práce. Napriek tomu boli stavebné náklady v dôsledku výstavby 99 mostov a priepustov celkovej dĺžky 301 metrov i potrebnej úpravy koncových staníc pomerne vysoké – 4 852 000 K. Najdlhší most dĺžky 78 metrov cez rieku Hron mal oceľovú konštrukciu. Na trati bolo 9 staníc (Horná Seč, Veľká Kalná, Hronský Lok, Horný Pial, Beša – Baračka, Pozba, Senča, Ohaj – Hul a Úľany nad Žitavou), 1 zastávka (Radava), 8 strážnych stanovíšť a 62 úrovňových priecestí, z ktorých však boli iba 3 kryté závorami. Napriek vypuknutiu prvej svetovej vojny koncom júla 1914 sa železničnú trať podarilo dokončiť bez väčších ťažkostí. Prvý vlak po dostavanej železnici prešiel 25. septembra 1914. I napriek tomu, že cesta medzi Levicami a Šuranmi trvala v priemere dve hodiny, cestujúci si do Nových Zámkov či Bratislavy výrazne skrátili dobu cestovania. Vlaky premávali trikrát denne.

Železničná trať sa stala svedkom významných, ale i smutných historických udalostí. Hneď po svojom vzniku to bol odchod vojakov na fronty prvej svetovej vojny, v roku 1919 počas bojov o južnú časť Slovenska po nej premával pancierový vlak, v roku 1939 na železnici vítali relikviu Pravicu sv. Štefana.

Použitá literatúra a pramene:

JiříKubáček: Dejiny železníc na území Slovenska. ŽSR, Bratislava, 1999.

Štátny archív v Nitre – pobočka Levice

Najčítanejšie na My Levice

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  3. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  4. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  2. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  4. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  5. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  6. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  7. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  8. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 20 041
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 12 797
  3. Všetkým lepí pred voľbami 11 872
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 243
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 888
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 5 098
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 962
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 506

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  3. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  4. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  5. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  6. Stano Sládek: Vidieť za slová
  7. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  8. Juraj Sališ: Nevšedné strasti inakšieho Kristiána
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 091
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 417
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 152
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 31 817
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 281
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 282
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 549
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Ministerstvo zdravotníctva vytvorilo 29 očkovacích centier. Lekári odporúčajú očkovanie najmä starším a chorým ľuďom.

Vírus evidujú v odpadových vodách.


8 h
Ilustračná fotografia.

V rámci projektu Závislí na zdraví prinášame sériu čitateľských príbehov o úspešnom boji so závislosťou.


(red) 28. sep
Ilustračné foto

Na finálovom turnaji v Záblatí sa 4. októbra predstaví osem tímov.


27. sep
Nehoda na ceste medzi Kozárovcami a Olichovom.

Zranených ošetrili záchranári.


27. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Pavel Ciesar: 325 mesiacov fiktívneho života v Matra Anke, a.s.
  2. Jano Richter: Oligarchovia sa radujú z každej jednej vraždy gayov
  3. Dada Vozáriková: Kúp mi knihu. V Edinburghu.
  4. Martin Škopec Antal: Na vlnách Slobodnej Európy
  5. Ján Valchár: Ruská výmena partneriek (a dva geniálne doplnky naraz)
  6. Stano Sládek: Vidieť za slová
  7. Peter Svoreň: Apple sa chystá na Deň D. Horúcimi novinkami sú iPhone 15 a bezstratový zvuk
  8. Juraj Sališ: Nevšedné strasti inakšieho Kristiána
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 82 091
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 417
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 152
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 655
  5. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 31 817
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 281
  7. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 282
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 549
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu