Do mestskej kasy pritečie ročne z prenájmu prietsorov, kde sú osadené reklamné zariadenia, vyše 36-tisíc eur. Prenajaté ich má nitrianska firma.
LEVICE. Nájomná zmluva medzi mestom a nitrianskou spoločnosťou REKOSS bola podpísaná v auguste 2010 na dobu určitú do 31. 12. 2015. Mesto jej prenajíma plochy, ktoré sú jeho majetkom, aby si tu umiestnila reklamné a propagačné zariadenia. Osadené sú na stĺpoch verejného osvetlenia, budovách a pozemkoch mesta, v športových a školských areáloch a čakárňach MHD.
Víťaz verejnej súťaže platí do mestskej kasy ročný nájom 36 576 eur.
Nie všetky záväzky má ale vyrovnané. „Ku dnešnému dňu dlží mestu na nájomnom 15-tisíc eur,“ informovala Adriana Macáková, hovorkyňa mestského úradu.
Peniaze z reklamy plynú do mestského rozpočtu aj pri povoľovaní reklamných stavieb. V zmysle zákona mesto za ne vyberá správne poplatky: „Suma je závislá od počtu podaní a vyberá sa pri podaní žiadosti.“
Mestskú kasu napĺňa tiež nájomné od vlastníkov reklamných stavieb, ktoré sú osadené na mestských pozemkoch. Mesto vyberá za ich užívanie nájom.
Novela zákona
Pre vonkajšie reklamné plochy platia nové pravidlá. Priniesla ich novela stavebného zákona. Doterajšie informačné, reklamné a propagačné zariadenia sa od 2. februára považujú za reklamné stavby. Vlastník je povinný ich doriešiť a označiť podľa nových pravidiel do 31. júla. Novela zákona zrušila možnosť dodatočne povoliť čierne reklamné stavby. Zaviedla na ne pevné pokuty podľa veľkosti reklamnej plochy (150, 250 a 450 eur).
Novela zaviedla aj obmedzenia pre bilbordy vedľa ciest. Mimo obcí nesmú byť umiestnené v 100-metrovom bezpečnostnom pásme. Podľa hovorkyne toto nebude pre Levice znamenať zmenu: „Katastrami mesta Levice a mestských častí Kalinčiakovo, Malý Kiar, Čankov a Horša neprechádza diaľnica, rýchlostná cesta a cesta I. triedy, ktorá je medzinárodným cestným ťahom. Z toho vyplýva, že táto časť novely cestného zákona sa na nami spravované územie nevzťahuje.“
Či a koľko nelegálnych reklamných stavieb sa na území Levíc nachádza, nie je známe. Mesto v súčasnosti nemá evidenciu legálnych a nelegálnych reklamných stavieb, nemá takúto povinnosť. „V minulosti, od roku 1994, mesto evidovalo vydané povolenia na reklamné stavby, avšak ak povolenú stavbu reklamná spoločnosť neosadila, resp. osadila a následne za cca 10 rokov odstránila, tieto zmeny sa do evidencie nedostali. Reklamné spoločnosti nemajú povinnosť ich oznamovať, evidencia povolených reklamných stavieb bola neaktuálna a tým stratila svoj význam,“ konštatovala A. Macáková.
Agentúry stále hľadajú miesta
Na otázku, či mesto eviduje žiadosti na osadenie nových bilbordov reagovala: „Ku dnešnému dňu nie sú podané nové žiadosti na reklamné stavby, avšak reklamné agentúry sú veľmi kreatívne a stále hľadajú priestor na osadzovanie nových reklamných stavieb.“