LEVICE. Obdobie zimnej údržby trvá päť mesiacov od novembra do konca marca. Meteorológovia aj klimatológovia hovoria, že táto zima bola jedna z najteplejších za posledné roky. S ich názormi sa stotožňujú aj správcovia ciest. Počas práve sa skončenej sezóny mali iba 43 výkonových dní. Znamená to pre nich menej peňazí za úkony zimnej údržby. Spokojnejší môžu byť vlastníci ciest, na údržbu nemuseli vynaložiť veľa peňazí.
Kým cesty neopravia, na poškodenie upozorňujú vodičov tabule. FOTO: (JN)
Cestári už v závere februára vyrazili do terénu – opiľovať alebo úplne vypiľovať staré stromy. Starajú sa o vyše 8,5-tisíc drevín.
V Levickom okrese je približne 670 kilometrov ciest I., II. a III. triedy. Prvé sú štátne, druhé dve kategórie ciest vlastní Nitriansky samosprávny kraj. O údržbu všetkých sa stará levické stredisko Regionálna správa a údržba ciest.
Zima bez kalamity
Počas piatich mesiacov nemali vyhlásený žiadny kalamitný stupeň, nebol nezjazdný ani jeden úsek.
„Pre nás sa zimné obdobie začína od 1. novembra a končí 31. marca, takže bilancujeme trochu iné obdobie,“ hovorí Peter Drábik, vedúci levického strediska o období, na ktoré je oficiálne stanovený čas zimnej údržby. Ako príklad uvádza pomerne často sa vyskytujúce situácie: „Stáva sa, že napríklad v noci spadnú slabé zrážky, tie môžu primrznúť a je potrebné vykonať zásah. V priebehu dňa teploty dosiahnu vyššie hodnoty, a preto verejnosť ani nevie, čo všetko sme počas noci museli robiť.“
Podľa P. Drábika na slabú zimu doplácajú. Pripravené mali technické vybavenie, personál, posypový materiál, na cesty ale nemusel tak často vychádzať. „Dostaneme zaplatené len za to, čo urobíme. Z tohto pohľadu zima pre nás nebola veľmi žičlivá,“ konštatoval.
Naopak, spokojní môžu byť vlastníci ciest, ktorí si u správcov zimnú údržbu vopred objednávajú. „Nemusia vynakladať vysoké prostriedky na zimnú údržbu,“ vysvetľuje.
Počas piatich mesiacov mali levickí cestári len 43 výkonových dní. Za toto obdobie zaznamenali osem ľadových dní, 59 mrazových a 15 snehových dní. Na cestách I. triedy posypali 7840 kilometrov a odhrnuli 3525 kilometrov ciest. Na cestách II. a III. triedy použili posyp na takmer 15-tisíc kilometroch úsekoch a pluhovali 8500 kilometrov ciest. Dokopy použili 1270 ton chemického materiálu a 1550 ton drvy.
Najviac poškodené úseky ciest
Uplynulá zima na cestách v našom okrese nezanechala veľké škody. Kritická situácia bola pred dvomi rokmi, keď boli následky na vozovkách vážnejšie. „Odvtedy sme na cestách urobili množstvo práce,“ hovorí a zároveň pripúšťa, že nie každý motorista bude s týmto názorom súhlasiť. „Treba si uvedomiť, že kondícia ciest je veľmi slabá, financovanie cestného hospodárstva je už veľa rokov poddimenzované. Avšak toto je záležitosť vlastníkov, resp. objednávateľov údržby na cestách.“
Najhorší stav je podľa neho na cestách: Kalinčiakovo – Čankov – Santovka - Demandice, Horný Pial – Beša, Levice - Jur nad Hronom a na ceste III/5101 z Levíc do Hontianskej Vrbice.
Počasie v zime cestárom umožňovalo robiť aj iné ako typické zimné práce: „Máme k dispozícii technológiu na výrobu recyklovanej asfaltovej zmesi, aj v zimnom období vieme kvalitným materiálom vyspravovať vzniknuté výtlky.“
Druhou najrozsiahlejšou činnosťou, ktorej sa cestári venujú, je starostlivosť a stromy. „Stromy opiľujeme a vypiľujeme poškodené dreviny, resp. tie, ktoré môžu ohroziť cestnú premávku. Celkovo máme v správe v našom okrese popri cestách II. a III. triedy 8530 stromov. Túto činnosť môžeme vykonávať len v čase vegetačného pokoja, teda do 31. marca.“