Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
Pridajte si svoje mesto

Obyvatelia pohraničného mesta sa cítia ako odrezaní od Slovenska

Šahania a aj vedenie mesta sa zhodujú, že ich odrezávajú od zvyšnej časti Slovenska. Nepomohla ani petícia.

Osobnú dopravu zo Šiah zabezpečuje len vlak smerom do Čaty.(Zdroj: (JN))

ŠAHY. Vyše 7300 podpisov. Toľko vyzbierali začiatkom roka v krátkom čase organizátori petičnej akcie. Ľudia v nej žiadajú ministerstvo dopravy, aby vrátilo späť zrušené osobné vlaky na trati Zvolen – Šahy.

p1170344_r5076_res.jpg

Vlakové spojenie je len na smer Čata. FOTO: (JN)

Keď sa na petičné hárky podpisovali, ešte netušili, že od apríla prídu o ďalšie možnosti cestovania. Autobusový dopravca ukončil činnosť dvoch liniek na trase Dolný Kubín – Štúrovo cez Šahy, Zvolen, Banskú Bystricu a priamy spoj zo Šiah do Bratislavy cez Levice.

Obyvatelia pohraničného mesta a aj jeho vedenie sú nespokojní a hovoria o odrezávaní mesta. Šéf petičného výboru sa chce ešte obrátiť na samosprávny kraj.

Počet obyvateľov Šiah sa za posledné desaťročie každým rokom znižuje. Kým v roku 2004 ich bolo 8075, teraz majú približne 7600 obyvateľov.

Autobusy redukujú

„Keď chcem ísť teraz z Banskej Bystrice, tak idem o 14.30 z Bystrice, musím prestúpiť na autobus vo Zvolene, ktorý ide len do Dudiniec, potom musím v Dudinciach prestúpiť na autobus do Šiah, kde som „slávnostne" o 17.10 hodine. Skoro tri hodiny v buse,“ opisuje Šahanka na sociálnej sieti cestu na trase dlhej 80 kilometrov. Priamy spoj toto zvládol za dve hodiny 15 minút. Od apríla už ale nepremáva.

„Jednoducho Šahy akoby niekto chcel zmazať z mapy. Také mesto ako by neexistovalo, keď sa tam ľudia nemajú ako dostať: ani tam, ani naspäť. Dosť smutné,“ pridáva sa ďalšia.

Podľa dopravcu sa usilujú nastaviť „najoptimálnejšiu štruktúru cien a liniek“. Nitriansky samosprávny kraj zabezpečil čiastočnú náhradu na trase Šahy – Štúrovo. Priamy spoj Šahy – Banská Bystrica nie je. Jedine zo 14 kilometrov vzdialených Dudiniec.

„Nás sa nikto nepýtal,“ povedal primátor Šiah Štefan Gregor na zrušené autobusové linky. Podľa jeho slov mesto reagovalo, ale odpoveď zatiaľ nedostalo. „Je nám ľúto, že Šahy sa odrezávajú od ostatnej časti Slovenska,“ konštatoval.

Myslel tým nielen autobusovú, ale aj vlakovú dopravu. Tá bola zrušená roky predtým. Aj preto sa podľa jeho slov mesto aktívne zapojilo do petičnej akcie. Na ministerstvo dopravy doručil výbor hárky so 7377 podpismi začiatkom februára.

Málo cestujúcich?

„Ministerstvo neplánuje obnovenie osobnej železničnej dopravy na tejto trati. K tomuto rozhodnutiu prispel aj fakt, že na znovuobnovenie jazdy vlakov na tejto trati by bolo nutné investovať pomerne vysoké sume peňazí do obnovy infraštruktúry,“ povedal Peter Zeman z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Podľa jeho slov „nové vlaky treba sústrediť na trasy, kde nimi jazdí dostatočný počet cestujúcich“.

p1170355_r6704_res.jpg

Šéf petičného výboru Dušan Németh považuje stanovisko ministerstva za nesprávne: „Pracovali s desať rokov starými údajmi.“ V boji o znovunavrátenie osobnej dopravy na trati Zvolen Šahy chce pokračovať ďalej. Obrátiť sa chce na Banskobystrický samosprávny kraj.

Na skok od Maďarska

Šahanská železničná stanica sa nachádza len pár kilometrov od hraníc s Maďarskom. Pri živote tu osobnú dopravu udržiava len motorový vlak do Čaty, jeho ranný spoj pokračuje až do Štúrova. „V Ipeľskom Sokolci, Lontove a Kukučínove nemajú autobusy, tak ho ľudia využívajú,“ hovorí železničiar. Ráno prídu do Šiah, vybavia, čo potrebujú a motorákom sa pred obedom vracajú späť.

Kedysi takto zo Šiah cestovali aj do Zvolena. Vo februári 2003 osobné motorové vlaky vláda spolu s ďalšími regionálnymi spojmi zrušila. „Bola to štvrtá najmenej stratová trasa spomedzi tých, ktoré vtedy skončili,“ pripomína. Rok ešte v rovnakých časoch chodili autobusy ako náhradná doprava, potom aj tie zanikli. Ľudia vtedy spísali viacero petícií, k obnoveniu osobnej prepravy nedošlo. Železničná trasa sa využíva na nákladnú dopravu a sporadicky na historické jazdy. Zo Zvolena do Šiah sem naposledy prišiel parný vlak v závere marca. Na pár hodín šahanská stanica ožila cestujúcimi.


  1. Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne 100
  2. KAM ZA FUTBALOM: Jesennú futbalovú časť ukončia zápasy v krajských súťažiach 100
  3. V Leviciach má vzniknúť 750 nových pracovných miest 57
  4. Knihy pobalili, oddelenie zatvorili. Sťahovať späť sa ale stále nemôžu 45
  5. NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu? 39
  6. Na elektromobile dobyl Levičan Európu. Teraz chystá otvorenie nabíjacej stanice 33
  7. Aj jeseň môže byť veselá 25
  8. Parkovisko pred levickou poliklinikou začnú prerábať 25
  9. Prečo muži v Nitrianskom kraji žijú kratšie ako ženy? 22
  10. V Šahách budú blokovať hlavnú cestu, chcú riešiť dopravnú situáciu 20

Najčítanejšie správy

Levice

Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne

Pod kolesami áut skončili ďalšie chodkyne. Liečiť sa budú niekoľko týždňov. Nehôd s chodcami na priechodoch pribúda.

KAM ZA FUTBALOM: Jesennú futbalovú časť ukončia zápasy v krajských súťažiach

Pozrite si pozvánku na futbalové trávniky počas aktuálneho víkendu.

V Leviciach má vzniknúť 750 nových pracovných miest

Firma v priemyselnom parku Levice - Géňa požiadala štát o stimuly vo výške 4,25 milióna eur.

Knihy pobalili, oddelenie zatvorili. Sťahovať späť sa ale stále nemôžu

Objekt knižnice za Mestským úradom v Leviciach je vyprataný od septembra 2014. Medzičasom budovu opravili, dlhodobo zíva prázdnotou. Od minulého týždňa je skladiskom.

NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu?

Župan Milan Belica sa vozí na osmičkovej audine za takmer 90-tisíc eur, používa lacný tlačidlový mobil. Odmeny poslancov sa odvíjajú od minimálnej mzdy.

Blízke regióny

Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny

Zrazilo sa až jedenásť áut, pri nehode neprišlo k žiadnemu zraneniu.

Po diviakoch zostala spúšť

Diviaky vyčíňali na trávniku pri ihriskách v strede sídliska.

Známe plastiky od Bartfaya sa na sídlisko nakoniec nevrátia

Mesto prehodnotilo svoje rozhodnutie. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť sôch.

Príchod belgického investora rozdeľuje Detvu

Nový zamestnávateľ sľubuje nadpriemerné mzdy.

Všetky správy

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Kam vyraziť