LEVICE. O vyskytujúcom sa probléme môžu obyvatelia mesta informovať samosprávu prostredníctvom webu alebo cez smartofón. Levice, ako jediné sídlo v okrese, sú takmer rok zapojené do projektu odkazprestarostu.sk. Služba, ktorá je bezplatná, využili už takmer 100 razy.
Celoslovenský portál začal svoju činnosť v roku 2010. Odvtedy naň prišlo takmer 15-tisíc podnetov. Prichádzajú z 36 miest a 11 obcí Slovenska, ktoré sa do projektu doteraz prihlásili.
„Odkazprestarostu.sk ponúka priestor pre nahlásenie problémov vo vašom okolí. Podnety sú komunikované so samosprávou a ich riešenie tak bude s vašou pomocou pod spoločným drobnohľadom verejnosti,“ približuje portál svoj hlavný cieľ.
Pod každým podnetom možno sledovať komunikáciu medzi samosprávou a obyvateľmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia nahlásených problémov vstupujú. Dodržiavanie etického správania sa užívateľov najmä v diskusiách sleduje administrátor portálu.
Podnety chodia takmer denne
Mesto Levice je do projektu zapojené od júla 2014. Na jeho webovej stránke je vľavo dole vytvorený priestor, kde môžu obyvatelia napísať, prípadne aj fotografiami zdokumentovať, čo sa im nepáči, alebo čo by sa malo zlepšiť. Pre upresnenie lokality vyznačia daný problém na mape mesta.
„Občania tento spôsob nahlasovania podnetov pravdepodobne privítali, keďže nám skoro denne chodia nové podnety,“ hovorí Adriana Macáková z Mestského úradu v Leviciach.
V máji dostali elektronikou formou štyri podnety. Týkali sa výtlku na ulici Podhradie, nepokoseného trávnika na Hlbokej ulici, ľudia ďalej nahlásili poškodený mostný uzáver na nadjazde a opakovane plné odpadové koše a na veľký neporiadok okolo nich na Textilnej ulici a Súkenníckej ulici. Všetky štyri podnety sú na stránke označené ako v stave „riešenia“.
Od začiatku roka cez tento portál na levickej webovej stránke obyvatelia nahlásili 30 podnetov, z toho 23 bolo vyriešených a zvyšok je v riešení.
Od spustenia
Za desať mesiacov bolo mestu celkovo nahlásených 93 podnetov, z toho 64 bolo vyriešených a 27 je v riešení.
Prvý podnet bol zadaný v deň spustenia projektu, 7. júla, keď zadávateľ upozornil na rozbité sklo na tabuli s mapou mesta pri vstupe do parku.
Podľa A. Macákovej sa podnety najčastejšie týkajú stavu komunikácií - výtlkov, poškodeného mestského mobiliáru, ako sú lavičky, odpadové koše, ihriská, ale často chodia aj podnety v oblasti zelene a odpadov. Vyskytujú sa aj upozornenia na vraky zaberajúce miesto na parkovanie, polámané konáre, poškodený poklop kanálu, či nefunkčné oranžové svetlo na semafore.
Časť podnetov, ktoré nespadajú do kompetencie mestského úradu, je posunutá na riešenie príslušným inštitúciám.
Takým bola pripomienka, že na kruhovom objazde pred gymnáziom v čase dažďov z cesty neodteká voda. „Keď prší, nedá sa tam vôbec prechádzať cez priechod cez chodcov, pri autobusovej zastávke je totálna potopa,“ napísala vlani v septembri obyvateľka mesta a pridala aj fotografie. V štatistikách portálu je tento podnet označený ako „neriešený“.
„Neriešený podnet neznamená, že sme sa ním vôbec nezaoberali. Ide o to, že pri tomto podnete je zodpovedný iný subjekt, konkrétne Slovenská správa ciest ako správca uvedenej cesty. Mesto s ním niekoľkokrát rokovalo na doriešenie tohto problému,“ povedala hovorkyňa.
Osobne, telefonicky, cez internet
Komu nevyhovuje neosobná elektronická komunikácia so samosprávou, má aj iné možnosti. „Podnety môžu občania nahlasovať telefonicky, osobne alebo e-mailom pracovníkom mestského úradu, v kancelárii prvého kontaktu alebo môžu využiť bezplatnú telefonickú linku 0800 120 646 alebo záznamník s telefónnym číslom 036/6312 860. Taktiež je k dispozícii schránka pri vstupe do budovy mestského úradu, ktorá je určená na podnety a pripomienky,“ pripomenula A. Macáková.